• Anonym (A)

När är det ok att ha studentmottagning?

Vi har möjlighet att låna en jättefin lokal för mottagningen kostnadsfritt men typiskt nog var den uppbokad dagen då vi tänkte ha mottagningen. 

Är det ok att ha mottagningen en vecka efter studenten eller blir det konstigt?

Det kommer att vara en mindre mottagning med närmaste vänner och släktingar men tillräckligt stor för att det kan bli knepigt att ha den hemma (vi bor i lägenhet). 

Hur skulle ni har gjort?

• Svar på tråden När är det ok att ha studentmottagning?
  • Anonym (Milla)

Valt ett annat alternativ. Tycker att det ska firas samma dag som studenten springer ut. 

• Anonym (T)

Tänk dig själv,  skulle du vilja fira en vecka efter alla kompisar?

• Fjäril kär

Utan tvekan letat annan lokal.  Tycker att man har den större festen/mottagningen samma dag man slutar alternativt dagen efter . Men inte väntat en hel vecka.  Och jag tycker att studenten själv har sista ordet av förklarliga skäl. 

• Anonym (A)
    Anonym (Milla) skrev 2024-03-11 21:30:01 följande:

Valt ett annat alternativ. Tycker att det ska firas samma dag som studenten springer ut. 

Vi har tyvärr inget bra alternativ.

Samma dag funkar inte eftersom de kommer att åka flak och festa då. Sonen lär vara rätt packad. 

Mina vänner har valt dagen efter av den anledningen när deras barn tog studenten. 

Då kanske det inte blir någon mottagning. Alternativet är att närmaste familjen går på någon fin restaurang. 

• Anonym (A)
    Anonym (T) skrev 2024-03-11 21:39:03 följande:

Tänk dig själv,  skulle du vilja fira en vecka efter alla kompisar?

Mottagningen är alltså mer för familjen. De kommer ju att fira tillsammans på själva dagen. 
    Men ok, vi får lägga ner det. 
  • Anonym (Anette)

Mina barn hade aldrig förlåtit mig om dom fått vänta en hel vecka på sin fest.  

Vi hade festen samma dag så alla kan vara med på utspringet och mötas upp och se studenttåget och sen fira efteråt. 

Sen nån vecka senare hade vi en form av öppet hus med fika så övrig släkt  och övriga icke inbjudna fick chansen att gratulera.  Men det var ju inget firande utan mer ta emot lite paket, ta en bit tårta och sen hejdå typ..  då var mina barn redan less på studenten och hade firat klart. 

• Anonym (A)
    Fjäril kär skrev 2024-03-11 21:39:21 följande:

Utan tvekan letat annan lokal.  Tycker att man har den större festen/mottagningen samma dag man slutar alternativt dagen efter . Men inte väntat en hel vecka.  Och jag tycker att studenten själv har sista ordet av förklarliga skäl. 

Studenten själv bryr sig inte så mycket. För hans del kan familjen lika gärna gå på någon fin restaurang så det får väl bli så. 
  • Anonym (A)

Vi har ett till alternativ men det är utomhus så det är lite risky med tanke på vädret. 

• Anonym (A)
    Anonym (Anette) skrev 2024-03-11 21:47:03 följande:

Mina barn hade aldrig förlåtit mig om dom fått vänta en hel vecka på sin fest.  

Vi hade festen samma dag så alla kan vara med på utspringet och mötas upp och se studenttåget och sen fira efteråt. 

Sen nån vecka senare hade vi en form av öppet hus med fika så övrig släkt  och övriga icke inbjudna fick chansen att gratulera.  Men det var ju inget firande utan mer ta emot lite paket, ta en bit tårta och sen hejdå typ..  då var mina barn redan less på studenten och hade firat klart. 

Självklart kommer vi att fira honom på själva dagen! Vi kommer att vara där på utspringet men sedan ska hans klass åka flak så det är lite oklart hur det blir sedan den dagen i nuläget,

Det var mer en sådan mottagning jag menade, alltså en för släkten. 
  • Fjäril kär
    Anonym (A) skrev 2024-03-11 21:43:21 följande:

Vi har tyvärr inget bra alternativ.

Samma dag funkar inte eftersom de kommer att åka flak och festa då. Sonen lär vara rätt packad. 

Mina vänner har valt dagen efter av den anledningen när deras barn tog studenten. 

Då kanske det inte blir någon mottagning. Alternativet är att närmaste familjen går på någon fin restaurang. 

Vad vill sonen själv? 

Ska klassen ha eget firande?  Studentbal?   
    Studentflak åker man ju bara nån timma max sen är det slut. 
    Mina två äldsta hade balen kvällen före
     På studenten utspring först, sen studentflak 30-40 minuter  och sen mottagning hemma . På kvällen sen hade dom egna firande ihop med diverse skolkamrater och från andra skolor. 

Svar på tråden När är det ok att ha studentmottagning?