Hur hantera vårdinformation för tonåring?
Det känns minst sagt kafkaartat. Sonen, som har magproblem och behandlas av läkare, är över tolv så jag får inte se hans journal, provtagningar mm i 1177 längre. Men han får inte heller se dem. Mellan 13-15 kan man bara använda 1177 för att boka tider typ.
Samma sak med recept. De får han först se när han är 18. Ska jag beställa recept åt honom måste det göras någon kontroll som funkar 1 av 3 gånger.
Jag fattar att ungdomar måste ha rätt till privatliv och självklart måste det finnas spärrar så att t.ex. en tjej som lever under hedersförtryck inte kan få alla recept (typ p-piller) kollade av pappan. Men det här är ju absurt. Det måste gå att ordna på ett mer praktiskt vis.
Nu har det varit strul med en remiss för provtagning och vi får åka till vc på vinst och förlust och hoppas det löst sig för jag har ingen jäkla möjlighet att kolla upp det. Det är ju stört omöjligt att komma fram till vc på telefon också, inte ens för en enkel fråga.
Jag blir så sjukt less och behövde skriva av mig. Om någon har en smart work-around så dela gärna med er.