• Anonym (Frustrerad mamma)

Hur hantera vårdinformation för tonåring?

Det känns minst sagt kafkaartat. Sonen, som har magproblem och behandlas av läkare, är över tolv så jag får inte se hans journal, provtagningar mm i 1177 längre. Men han får inte heller se dem. Mellan 13-15 kan man bara använda 1177 för att boka tider typ. 

Samma sak med recept. De får han först se när han är 18. Ska jag beställa recept åt honom måste det göras någon kontroll som funkar 1 av 3 gånger.

Jag fattar att ungdomar måste ha rätt till privatliv och självklart måste det finnas spärrar så att t.ex. en tjej som lever under hedersförtryck inte kan få alla recept (typ p-piller) kollade av pappan. Men det här är ju absurt. Det måste gå att ordna på ett mer praktiskt vis.

Nu har det varit strul med en remiss för provtagning och vi får åka till vc på vinst och förlust och hoppas det löst sig för jag har ingen jäkla möjlighet att kolla upp det. Det är ju stört omöjligt att komma fram till vc på telefon också, inte ens för en enkel fråga.

Jag blir så sjukt less och behövde skriva av mig. Om någon har en smart work-around så dela gärna med er.

• Svar på tråden Hur hantera vårdinformation för tonåring?
  • Anonym (du)
    Anonym (Frustrerad mamma) skrev 2024-03-12 11:08:42 följande:
    Ja, precis vad jag skrev. Istället för att komma med något konkret så svänger du till med att jag borde kunna sköta min sons sjukdom utan den informationen. Du har ingen jäkla aning om hur mycket tid, möda och oro jag lägger ned och vad som krävs. Men ändå tar du dig rätten att påstå att jag bara gnäller. Det är så typiskt surkärringarna som hänger på FL för de inte har nåt annat liv.

Du kan anmäla den här kommentaren också om du känner för det. Jag kommer inte bemöta dig mer.
    Jag gav förslag på att använda utökat BankID.

Det övriga får stå för dig. Men jag vidhåller att du kan sköta din sons sjukdom utan att läsa journaltext och provsvar, det är vårdens arbetsredskap, du ska få relevant information vid besöken eller i annan kontakt.
  • Anonym (Linis)

Det ska gå att öppna journalen om behovet finns, ta kontakt med den avdelning sonen går hos så ska de kunna hjälpa er med detta. Det är verksamhetschefen som beslutar om journalen ska öppnas och det gäller som sagt var enbart den avdelningen då. Så får sonen vård på många ställen måste ni be alla om att öppna journalen.

• Anonym (13)
    Anonym (M) skrev 2024-03-12 11:12:24 följande:
    Och föräldrarna har så dåligt kontakt med sitt barn att de inte kan be han logga in för att de ska läsa? Ja, då är det nog bäst att de inte får ta del av sitt barns journal. 

Och normala föräldrar kommunicerar med sina barn och bokar läkartid åt dem. För ja, det kan mam som förälder göra även om barnen är över 13. Man kan även boka till sin partner, sina gamla föräldrar eller hjälpa grannen med det. 
    Nej de hade ingen dålig kontakt. Det är bara det att i den åldern (13-16) kan INGEN se journalen mer än vårdgivarna. Inte ens barnet kan komma åt journalen. Tänk dig själv att ha ett svårt sjukt barn och inte kunna försöka underlätta för barnet genom att ta hand om beslut och annat som ett barn inte ska behöva fundera på ens. 

Man kan få förlängd tillgång i speciella fall, men då behöver man ta det med varenda mottagning man är i kontakt med. Vid allvarlig eller svår sjukdom kanske det inte är så enkelt alltid. Det kan också handla om barn med funktionsnedsättning. Som förälder är du förälder och ansvarig för ditt barn tills barnet fyllt 18. 
  • Anonym (charlotte)
    Anonym (M) skrev 2024-03-12 11:12:24 följande:
    Och föräldrarna har så dåligt kontakt med sitt barn att de inte kan be han logga in för att de ska läsa? Ja, då är det nog bäst att de inte får ta del av sitt barns journal. 

Och normala föräldrar kommunicerar med sina barn och bokar läkartid åt dem. För ja, det kan mam som förälder göra även om barnen är över 13. Man kan även boka till sin partner, sina gamla föräldrar eller hjälpa grannen med det. 
    Du uttalar dig trots att du inte har någon som helst koll på hur det fungerar. 

Men visst, det är ett åsiktsforum. 
  • Anonym (P)
    Anonym (Linis) skrev 2024-03-12 11:18:35 följande:

Det ska gå att öppna journalen om behovet finns, ta kontakt med den avdelning sonen går hos så ska de kunna hjälpa er med detta. Det är verksamhetschefen som beslutar om journalen ska öppnas och det gäller som sagt var enbart den avdelningen då. Så får sonen vård på många ställen måste ni be alla om att öppna journalen.

Jag tänkte just skriva det. Det här! Det går att få utökad tillgång till journalen, via vårdmottagningar. 
  • whitestar

Väldigt frustrerande speciellt när coviden dök upp och vi hade varit på hc o tagit prov på sonen. Svaret skulle komma på 1177 i journalen om det var positivt eller negativt..Gick ju inte läsa journalen o innan vi väl g
    Fått telefonkontakt och lyckats övertyga sköterskan om att få reda på svaret via telefon så var ju sonen frisk igen! Sen så var sonen in o tog prover innan ett läkarbesök men dom hade inte hunnit komma in till läkaren. Bad han ringa o meddela provsvaren när dom dök upp men ingen ringde..o journalen kom vi ju inte åt för att se om dom dykt upp o vad dom visade! Han fyllde 16 nyligt o för skojs skull bad jag han gå in o kika. O provsvaren hade kommit in för ett tag sen. Men vi fattar ju inte riktigt vad dom betyder. O sonen vägrar ringa o prata med dom själv o jag får väl knappast svar om jag ringer pga sekretessen...

Anonym (P) skrev 2024-03-12 11:25:45 följande:
    Jag tänkte just skriva det. Det här! Det går att få utökad tillgång till journalen, via vårdmottagningar. 
    Enligt vad kan läsa mig till krävs särskilda skäl, tex att barnet har ett funktionshinder. Så jag har inte frågat, men det kanske är mer generöst än så? Någon som har erfarenhet av det?

Sen är det ju inte bara en vårdmottagning han går på, plus att jag gissar att man måste be om det vid varje akutbesök också. 

Det borde verkligen inte vara så här.
  • Anonym (13)
    whitestar skrev 2024-03-12 12:18:31 följande:

Han fyllde 16 nyligt o för skojs skull bad jag han gå in o kika. O provsvaren hade kommit in för ett tag sen. Men vi fattar ju inte riktigt vad dom betyder. O sonen vägrar ringa o prata med dom själv o jag får väl knappast svar om jag ringer pga sekretessen...

Telefonmässigt ska du kunna få gör det. Du är ju trots allt vårdnadshavare och han är inte myndig. Ring och fråga, de kan ju bara säga nej... Och då kan du ju ta det med att sonen faktiskt inte själv ringer. Det lär inte vara den första tonåringen de stött på. 
  • Anonym (charlotte)
    Anonym (13) skrev 2024-03-12 14:15:35 följande:
    Telefonmässigt ska du kunna få gör det. Du är ju trots allt vårdnadshavare och han är inte myndig. Ring och fråga, de kan ju bara säga nej... Och då kan du ju ta det med att sonen faktiskt inte själv ringer. Det lär inte vara den första tonåringen de stött på. 
    Det är just det som är grejen. Man har inte rätt att få den informationen trots att barnet inte är myndigt. Det är just det som folk retar sig på, att man inte kan få information om sitt eget omyndiga barns hälsotillstånd. 

Det borde gälla vissa typer av hälsofrågor, exvis gynekologi, aborter etc. 

Men att man som förälder inte kan få titta i sin 13-årings journal om exempelvis cancer, diabetes mm, är helt galet. Tycker jag i alla fall. 
    Anonym (13) skrev 2024-03-12 14:15:35 följande:
    Ja, på telefon brukar i vart fall de mottagningar vi haft att göra med vara generösa med information om provsvar, planerad behandling mm. Men då måste man ju ringa rätt tid, komma fram till rätt läkare osv. Lättare sagt än gjort när man har mycket annat att rådda med också. Så det är ju så dubbelt att de pratar öppet på möten, även när barnet inte är med, och på telefon men man kan inte se informationen på nätet. 
Svar på tråden Hur hantera vårdinformation för tonåring?