Inlägg från: Spucks |Visa alla inlägg
  • Spucks

    Simskola - vad gäller?

    Crawl och rygg är betydlig enklare att lära sig än bröst, därför börjas det med det i varje vettig simskola.


    Däremot har jag svårt att tro att det finns simklubbar som enbart lär ut ett enda simsätt. Att du påstår att det är 4 simskolor i en enda region som gör så gör dig inte särskilt trovärdig, fast jag förstår inte vad du får ut av att ljuga om en sådan sak.

  • Spucks
    callmepreggoornot skrev 2024-03-12 21:13:47 följande:
    Vore det inte väldigt förvirrande att lära ut flera simsätt på en nybörjarkurs för barn?
    TS skrev att simklubbarna lär ut antinten crawl eller bröstsim. Hen skrev inte att hen pratar enbart om den första nybörjarkursen.
  • Spucks
    Godisärgott1980 skrev 2024-03-12 22:48:02 följande:

    Ja det var nybörjarkursen för barn jag syftade på? Tänkte inte ens tanken att det skulle kunna misstolkas.


    Då är det, som sagt, crawl som gäller. Och rygg - både simning och flytning. En simskola som inte lär ut ryggläge från början ska man hålla sig långt borta ifrån.
  • Spucks
    Cathariiina skrev 2024-03-14 10:28:50 följande:

    Det är bäst att börja med bröstsim, och det säger jag som gammal elitsimmare och simtränare. Det går absolut lättast och gör att man snabbast kan lita på att barnen klarar sig, om de skulle ramla ner i vatten. När barnen kan bröstsim ordentligt, sätter du dem i crawlkurs. Det bör man OCKSÅ kunna, för att det går absolut snabbast att crawla om man behöver simma fort någon gång!


    Som föredetta elitsimmare och simtränare borde du veta att bröstsim är det tekniskt tredje svåraste simsätt efter rygg och crawl. Majoriteten av barn klarar inte av att lära sig det korrekt innan någon gång i lågstadieåldern.


    När det gäller säkerhet, dvs. att rädda sig när man ramlar in i vattnet, behöver man inte lära sig något simstil alls, utan då behöver man enbart lära sig att ta sig fram på något sätt. Då kan man lika väl simma hundsim.

  • Spucks
    Anonym (simmare) skrev 2024-05-16 10:30:45 följande:
    Det är det inte. Bröstsim är lättare att lära sig.
    Jaha, det är nog därför de flesta simmar fel. Tex. saxar med benen, sträcker ut huvudet ur vattnet hela tiden osv.
  • Spucks
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-16 19:08:40 följande:

    Att få mig att ens våga ta ett simtag bröstsim var totalt omöjligt , rygg var inte att tänka på. Panik. 


    Är förvånad att man gör så nu för tiden. Börjar med det


    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-16 19:09:39 följande:

    Men jag var en väldigt rädd tjej också, för det mesta tyvärr. Men när jag väl hade lärt mig bröstsim och ryggsim var ryggsim min favorit och är än. Crawl har jag dock inte lärt mig. Det var det aldrig tal om i skolan heller. dyka har jag heller aldrig gjort .


    Frågan handlade specifisk om vilket simsätt som ska läras ut först och det var det jag svarade på, inget annat.
    Det du pratar om är inte en fråga om simsätt, utan om vattenvana. Innan man börjar lära sig ett simsätt borde man känna sig trygg i vattnet. Så i fall som dina är personen inte redo för ett simsätt än.
Svar på tråden Simskola - vad gäller?