• Anonym (H)

Skicka barn som spytt till skolan

Barnet är piggt och spydde troligt av att ha ätit för mycket godis kvällen innan. Är det okej att skicka till skolan då?

• Svar på tråden Skicka barn som spytt till skolan
  • Lynx123
    Anonym (H) skrev 2024-03-13 11:08:37 följande:

Hur stor är risken för smitta om barnet inte spyr igen enligt er erfarenhet? Den andra föräldern tvingade iväg barnet till skolan, så jag kan inte göra något åt det.

Stor! Lek inte med andra människors hälsa.
  • Anonym (H)
    Lynx123 skrev 2024-03-13 11:11:00 följande:
    Stor! Lek inte med andra människors hälsa.
    Det gör jag inte heller...
  • Anonym (Vomera)

Mitt ena barn har alltid haft känslig mage
    Feber över 38.5 då kräktes hin
    För mycket godis då kräktes hon
    Bilresor hon kräktes 
    osv osv

Med henne har jag gått på allmäntillstånd och vad jag vet om vad hon haft för sig/ätit 
    Sen upplever jag att kräk från magsjuka har en särskild doft och hittills har jag ej haft fel 
    Vare sig hemma eller på jobbet, samma med diarré 

• Anonym (Kända medicinska problem)

Jag skickar vanligtvis ena barnet till skolan, trots kräkning, men då har hon medicinska problem att kräkning är att vänta. Skulle definitivt inte tycka att "ätit för mycket godis" är en tillräcklig anledning för kräkning. 

Spontant tänker jag att ni behöver ha ett allvarligt snack, du och föräldern som tyckte detta var okej. För människor kräks vanligtvis inte för småsaker. Och som andra påpekat så är det taskigt mot andra.

• Anonym (Sofie)
    Anonym (H) skrev 2024-03-13 09:52:33 följande:
    Skicka barn som spytt till skolan

Barnet är piggt och spydde troligt av att ha ätit för mycket godis kvällen innan. Är det okej att skicka till skolan då?

Hade det varit pga godiset hade väl barnet inte spytt morgonen efter? Efter att ha sovit hels natten?
  • Anonym (HmJ)

Nej, hade inte skickat barnet till skolan 

• Core
    Anonym (H) skrev 2024-03-13 11:08:37 följande:

Hur stor är risken för smitta om barnet inte spyr igen enligt er erfarenhet? Den andra föräldern tvingade iväg barnet till skolan, så jag kan inte göra något åt det.

Stor. Gissa varför magsjukan går som pesten bland barn. Och sen kommer ditt barn och nämner för andra att hen spydde igår, sen undrar folk vad du är för juvel som skickar ungarna till skolan dagen efter.

De familjerna håller man på avstånd, mina barn ska inte umgås med smuts på sin fritid 
  • Anonym (X)
    Anonym (Pappa) skrev 2024-03-13 10:16:17 följande:

48h hemma efter sista kräkning brukar gälla.

Här är det 48. Är samma i grannkommunen där jag jobbade förut. 
  • Anonym (X)
    Oskyldig
    Anonym (P) skrev 2024-03-13 10:22:00 följande:
    24 timmar är det som gäller för skolbarn. 
    Vet inte vad som hände... var det här meddelandet jag menade att svara på. 

48 timmar här. Samma i grannkommunen där jag jobbade förut. 
  • Anonym (P)
    Anonym (X) skrev 2024-03-13 19:35:21 följande:
    // OskyldigVet inte vad som hände... var det här meddelandet jag menade att svara på. 

48 timmar här. Samma i grannkommunen där jag jobbade förut. 
    Det finns tämligen tydlig information hos 1177. Den brukar man gå efter. Säger skolan annat, hade jag hänvisat dit.
  • Anonym (H)
    Core skrev 2024-03-13 19:16:39 följande:
    Stor. Gissa varför magsjukan går som pesten bland barn. Och sen kommer ditt barn och nämner för andra att hen spydde igår, sen undrar folk vad du är för juvel som skickar ungarna till skolan dagen efter.

De familjerna håller man på avstånd, mina barn ska inte umgås med smuts på sin fritid 
    Nu tror jag knappast hen sa något om det i skolan, men hur som helst så är det inte jag som skickade hen till skolan. Det är inget jag kan klandras för. Jag bara hoppas för allas skull att det inte var något smittsamt.
  • Core
    Anonym (H) skrev 2024-03-14 04:29:12 följande:
    Nu tror jag knappast hen sa något om det i skolan, men hur som helst så är det inte jag som skickade hen till skolan. Det är inget jag kan klandras för. Jag bara hoppas för allas skull att det inte var något smittsamt.
    Sorry, jag menade mer ?du? rent generellt 
  • Anonym (Magsjuka går över fort.)

Värre mer förkylning tycker jag. blir galen över alla förkylningar 

• Tukt

Problem uppstår - Vem äger problemet? = Jag. 
    Jag tar alltså ansvar för problemet, inte, om det vill sig illa, hundratals andra.

• Anonym (Karro)

Nix. Ingen skola i det läget. Hela min familj fick den jävligaste magsjukan vi varit med om efter att en förälder resonerat så. 

Svar på tråden Skicka barn som spytt till skolan