• Anonym (ts)

Skolans ansvar vid lång frånvaro

Jag har en son som utreds för en ev kronisk sjukdom. Nu mår han inte bra, han har varit hemma två veckor från skolan och det kommer nog bli längre än så. Jag har varit i kontakt med mentor och ämneslärare och beskrivit situationen. Jag har fått lite svar med uppgifter om vad de gör i skolan just nu men jag känner att de lite rycker på axlarna över sonens långa frånvaro. Ligger hela ansvaret på mig och mitt sjuka barn att försöka se till att han hänger med eller har skolan något ansvar här? Jag tror han kommer behöva stöd när han kommer tillbaka för att komma ikapp. Hur brukar det funka?

• Svar på tråden Skolans ansvar vid lång frånvaro
  • Anonym (Elsie)

Kontakta rektorn. Det borde finnas någon specialpedagog som kan hjälpa till att samla in material till sonen.

Mentorn och ämneslärarna har nog tyvärr fullt upp, en lärare jobbar långa dagar och har många barn/ungdomar i klassen som behöver hjälp på plats, vilket gör det ganska svårt för dem att få tid att hjälpa till där någon inte är på plats. Undervisningen måste ju fungera för de som sitter i klassrummet i första hand.

Som förälder tänker jag också att det är på ditt ansvar att hämta upp det material som tex inte kan mailas.

• Anonym (Kipp)

Mitt barn är tillbaka nu efter lång frånvaro. Går bara knappt halva tiden i skolan. En gång i veckan sitter hen med en lärare och går igenom det viktigaste som blivit missat i veckan. Specialpedagogen är också med på ett hörn. Det har gjorts anpassningar så att mitt barn ska orka. Vissa lektioner får hen sitta för sig själv i ett grupprum tex. Vilka anpassningar som behövs är så olika så det är viktigt att se till det enskilda barnet. Jag skulle föreslå att du kontaktar elevhälsan, så att de också finns med och kan stötta. Kanske kan du komma att behöva visa läkarintyg på att barnen behöver vara hemma eller inte delta på tex idrotten. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Eh..)
    Ja det DITT ansvar att du daltar sönder ungen och låter han sitta hemma och spela tvspel 

Hade det varit upp till mig hade vårdande rykt och han hade satts i ett familjehem med ansvarsfulla vuxna 

Du menar att det är ts fel att pojken ev är allvarligt sjuk? Sjukaste jag läst idag.
    Ts, ta kontakt med skolan och hör dig för vad som kan göras hemifrån och hur. 
  • Anonym (Eh..)

Missade poängen lite. Om skolan vet varför han är hemma en längre tid just nu ser jag inte vad du vill att de ska säga om frånvaron? Det är ju som det är?

• Anonym (ts)
    Anonym (Eh..) skrev 2024-03-14 12:26:53 följande:

Missade poängen lite. Om skolan vet varför han är hemma en längre tid just nu ser jag inte vad du vill att de ska säga om frånvaron? Det är ju som det är?

Jag skrev kanske otydligt. De kan så klart inte ha synpunkter på frånvaron i sig men jag saknar någon sorts initiativ för att sonen inte ska halka efter för mycket och tankar kring hur han ska kunna komma ikapp. Men det är kanske fel att ta det via lärarna, jag har fått bra råd i tråden och kontaktar rektorn i stället.
  • Anonym (Eh..)

Vi hade återkommande kontakt med mentorn när dottern var borta mycket (helt andra orsaker förvisso) och hon gjorde avstämningar med oss om vad som saknades etc.
    Rektorn hade varit fel väg att gå i vårat fall.

Svar på tråden Skolans ansvar vid lång frånvaro