Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Borde pappan betala.

Anonym (Mamma) skrev 2024-03-15 00:27:47 följande:
    vad tycker ni? Borde pappan betala nåt och i så fall hur mycket? 
    Ja skall man gå enligt lagen så är båda föräldrarna försörjningsansvarig över barnet så länge barnet går i skolan (gymnasiet), dock längst till 21år...

Men om barnet inte går i skolan (gymnasiet) så är det fram till 18år.

Så jo pappan skall betala, och du kan kontakta försäkringskassa och be dem om hjälp.
    För främmande personer på ett internetforum kan ju knappast ge adekvat hjälp, då underhållsbidrag är faktiskt inkomstbaserat.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Lis) skrev 2024-03-15 02:07:43 följande:

Då bör ju pappan betala underhåll till dig, läs hos försäkringskassan.

Kanske dags för sonen att börja jobba på helger och lov också, och kanske betala en liten del hem.

Så länge barnet går i gymnasiet så har föräldrarna försörjningsplikt över barnet..
    Så varför skall barnet "jobba för att (kanske) betala hemma"?

Vad ligger logiken i det resonemanget att barnet skall "betala lite hemma", när förädlarna har sin försörjningsplikt?

• EnAnonumius
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-15 07:29:21 följande:

Om pengar kommer på tal tycker pappan bara att sonen ska bo halvtid där. Spelar det någon roll?

jag tycker att sonen är stor nog att välja själv. Det finns anledningar att han valt att inte bo där. 

Nej det spelar ingen roll man kan inte komma i från lagen på det sättet med det resonemanget pappan har, om nu sonen inte vill bo hos pappan halva tiden.

Som jag skrev tidigare...

Enligt lagen, så har båda föräldrarna försörjningsplikt så länge barnet går i skolan, dock längst till 21års ålder.

Pappan ska bara acceptera att sonen inte vill bo där halvtid, och då får pappan helt enkelt öppna plånboken och betala sin del för försörjningen av barnet.

Som också påtalats till dig är att du kontaktar försäkringskassan och ber dem hjälpa dig att räkna ut ett vettigt summa för pappan att betala. Då underhållet är inkomstbaserat.

• EnAnonumius
    Anonym (Lis) skrev 2024-03-15 08:51:51 följande:
    Det var bara ett förslag för att underlätta i TS ansträngda ekonomi då det lät som att hon hade väldigt höga kostnader och svårt att få det att gå ihop nu när sonen bor där på heltid.
    Finns ju ingen rim och fason på det resonemanget du kommer med där.
    Man skall aldrig lasta barnen om man som förälder har ansträngd ekonomi.
    Det är ju knappast barnens fel att det har blivit så.

Fler dumma förslag  att komma med?
  • EnAnonumius
    Anonym (helt) skrev 2024-03-15 09:00:14 följande:
    Det är föräldern som ska bidra till barnets försörjning, inte barnet själv.

Att bli självständig, komma in på arbetsmarknaden är en helt annan sak. Men att barnet skulle betala hemma för att pappan vägrar/ska slippa är ju helt uppåt väggarna. 
    Håller med. 👍

Jag har sett många dumma förslag. Men det tar priset att ge förslag om att barnen skall betala hemma för att pappan inte betalar, hamnar på "dumma förslags"-skala mellan 1-10 på en solklar 11.

• EnAnonumius
    Anonym (Lis) skrev 2024-03-15 09:52:39 följande:

Ja absolut. Bättre vore kanske om ts funderade på ett mindre/billigare boende men det verkar hon ha uteslutit så då får vi spåna vidare på andra förslag.

Bostadsbidrag kanske kan vara ett alternativ. 

Varför lade du det idiotiska förslaget från början, att sonen kunde betala lite extra hemma, om han började jobba på helgerna, för att pappan inte betalar sin del för sonens försörjning?

Jag förslår att du håller dig borta från att ge förslag till TS överhuvudtaget.
  • EnAnonumius
    Anonym (Mini) skrev 2024-03-15 09:58:05 följande:

Fk kommer fråga varför ni inte sköter det själva, då svarar du bara att pappan vägrar betala dig. Fk kommer sätta över pengar till dig varje månad och sedan kommer pappan få betala till Fk istället.

Vill bara tillägga.. Om pappan inte betalar till försäkringskassan så kommer han att hamna hos kronofogden direkt.
  • EnAnonumius
    Anonym (M) skrev 2024-03-15 12:37:07 följande:
    Pappans problem, inte ts problem. 
    Och då är det ju bra att jag aldrig hävdade att det var TS problem?

Är det något mer du skall tillskriva mig, som jag aldrig påstått...

• EnAnonumius
    EnAnonumius skrev 2024-03-15 16:33:43 följande:
    Och då är det ju bra att jag aldrig hävdade att det var TS problem?

Är det något mer du skall tillskriva mig, som jag aldrig påstått...
    Och då är det ju bra att jag aldrig hävdade att det var TS problem...

Är det något mer du skall tillskriva mig, som jag aldrig påstått...?

(Dumma FL som gör att man inte kan editera inlägg på ett propert sett)
  • EnAnonumius
    Anonym (M) skrev 2024-03-15 21:35:29 följande:
    Du ska runt 2000kr i underhållsbidrag
    Man kan inte klampa in och säga tvärsäkert att någon ska ha 2000kr i underhåll.

Vet du pappans inkomst, är det därför du uttalar dig så tvärsäkert att det är 2000kr TS ska ha?

Annars så är underhållsbidrag inkomstbaserad då man går på pappan först.. Saknar däremot pappan inkomst så¨går det på skattebetalarna och då är det FK schabloner som gäller.
  • EnAnonumius
    Anonym (M) skrev 2024-03-16 12:23:29 följande:
    Det sa jag inte heller. Jag skrev inte heller, jag skrev runt 2000kr. 
    Du skrev "ska"..

Citerar dig och dina ord:
    Anonym (M) skrev 2024-03-15 21:35:13 följande:
    Du ska runt 2000kr i underhållsbidrag

(slut på citatet)

Oavsett om du menar "runt" eller "ska runt", så kan du inte bara dra en siffra ur tomma luften så som du gör.

Men om du skall envisas med att det är "runt 2000kr", så får du ju bevisa att du kan pappans inkomst och där med därför kan dra en s.k rimlig antagande på "runt 2000kr".

Eller så kan du ju redogöra var du bygger ditt antagande på "runt 2000kr" ifrån.
  • EnAnonumius
    Anonym (M) skrev 2024-03-16 16:17:23 följande:

EnAnonumius: Precis, ska ha runt 2000kr i underhållsbidrag. Det är det minsta han ska betala i underhållsstöd. För att vara exakt så är minsta summan 2223 kr från att barnet är 15. 

Om du har problem med det får du ta upp det med Försäkringskassan. 

Jag har inga problem med vad försäkringskassan säger. Vad får du det ifrån?
    Men du verkar ju ha missat att underhållet är inkomstgrundat, och det är upplyst också på försäkringskassans hemsida.

Jag ifrågasatte ditt antagande om summan. 
    Ditt antagande var att pappan skulle betala "ska runt" 2000kr. 

Jag frågade då dig vad du fick det ifrån. Och frågade dig då om du visste pappans inkomst?

Som sagt du själv läst på Försäkringskassans hemsida så hade du sett att det är inkomstgrundat

Så min fråga kvarstår.. Hur kan du ta för givet att det är "ska runt"  vara 2000kr han skall betala?
    Vet du pappans faktiska inkomst, och där med kan svara så ganska tvärsäkert på att det ska då vara "ska runt 2000kr"?

Du vet det skall till rätt rejäla låga inkomster för att betala det lägsta summan baserat på FK schabloner och beräkningar.

• EnAnonumius
    Anonym (M) skrev 2024-03-17 22:07:20 följande:
    EnAnonumius: "
    Från och med månaden efter att barnet har fyllt 15 år är beloppet 2 223 kronor i månaden."

www.forsakringskassan.se/privatperson/foralder/for-foraldrar-som-inte-lever-ihop/barnet-bor-hos-dig/underhallsstod-fran-forsakringskassan

Ts son är 17, vilket innebär att pappan ska betala 2 223kr i månaden. Vilket är "runt 2000kr".

Du kan läsa länken själv.
    Bra läs då texten till länken du hänvisade till..

Det står tydligt, redan i rubriken till den sidan du källhänvisade

"Underhållsstöd från försäkringskassan".

Sedan om du hade läst vidare på länken du använt dig av så står det följande.

Jag citerar:

Underhållsstöd och underhållsbidrag ? vad är skillnaden?

När barnet har två föräldrar är det alltid i första hand föräldrarna själva som ska ordna med underhåll för barnet. Då kallas det underhållsbidrag. Läs mer om hur ni kan komma överens om underhållsbidrag från den andra föräldern.

När det inte fungerar som det ska med att få underhållsbidrag kan du som har barnet hos dig mesta tiden ansöka om att få pengar från Försäkringskassan. Då kallas det underhållsstöd.

(slut på citatet)

Så du har inget från stöd från länken du lade in med att säga "Pappan 'ska runt' betala 2000kr".

Men ska en förälder däremot betala så heter det underhållsbidrag, och man grundar det på b.la inkomsten som den betalande föräldern har.

Du länkade till underhållsstöd. Det är något som försäkringskassan betalar, och kan inte användas som stöd för att ge ett ungefärlig siffra på vad en pappa (eller mamma) skall betala.

• EnAnonumius
    Anonym (M) skrev 2024-03-19 11:43:38 följande:

EnAnonumius: Ja, precis underhållsstöd. Ca 2000kr per månad minimum, som man får antingen genom fk eller direkt från pappan. 

Pappan (eller mamman) betalar inte underhållsstöd,
    När skall du förstå detta? Aldrig?

Det står ju även upplyst om det i länken du angav att en förälder (pappan eller mamman) INTE betalar underhållsstöd.

När det är föräldrarna själva som betalar,  då är det underhållsbidrag det heter och då blir det inkomstgrupp.

Så nu har jag fyra frågor till dig.. Jag tycker det är på sin platsa att du svara på frågorna.

Varför fortsätter du helt felaktigt hävda att pappan betalar skall betala underhållsstöd?
    (som sagt du har inte stöd för detta från din egna länk att föräldrar betalar underhålls stöd)

Varför utgår du att pappan skall betala lägsta belopp c:a 2000kr?
    Har du tillgång till pappans inkomstuppgifter?

(står också upplyst om på försäkringskassans hemsida att underhållsbidrag är inkomstgrundad)

• EnAnonumius
    EnAnonumius skrev 2024-03-19 12:11:57 följande:
    Pappan (eller mamman) betalar inte underhållsstöd,
    När skall du förstå detta? Aldrig?

Det står ju även upplyst om det i länken du angav att en förälder (pappan eller mamman) INTE betalar underhållsstöd.

När det är föräldrarna själva som betalar,  då är det underhållsbidrag det heter och då blir det inkomstgrupp.

Så nu har jag fyra frågor till dig.. Jag tycker det är på sin platsa att du svara på frågorna.

Varför fortsätter du helt felaktigt hävda att pappan betalar skall betala underhållsstöd?
    (som sagt du har inte stöd för detta från din egna länk att föräldrar betalar underhålls stöd)

Varför utgår du att pappan skall betala lägsta belopp c:a 2000kr?
    Har du tillgång till pappans inkomstuppgifter?

(står också upplyst om på försäkringskassans hemsida att underhållsbidrag är inkomstgrundad)
    *inkomstgrupp = inkomstbeprövat
  • EnAnonumius
    Anonym (M) skrev 2024-03-19 16:20:16 följande:

EnAnonumius: Vad är problemet? Ts har rätt att få 2 223 kr varje månad eftersom  sonen är över femton. Detta betalas försäkringskassan som insin tur kräver pappan på detta. 

Så vad är det du inte förstår? Till och med efter en länk verkar du inte förstå. 

Ja självklart har TS rätt att få en summa pengar varje månad. Inget jag har förnekat alls. Så dy har inget att komma med din fula indirekta sätt att säga att jag förnekar det. Är det mer skitsnack du skall kom ma med?

Inlägg #51:
    "Det är det minsta han ska betala i underhållsstöd."

Jag ifrågasatte dig och dina påståenden. B.la att du har hävdat att pappan skall betala underhållsstöd. Vilket en förälder inte gör, då de de betala underhållsbidrag.

Sedan så ifrågasatt jag summan,. Då underhållsbidrag, är inkomstbeprövad.
    Jag skrev tydligt att hur kan du vara så tvär säker på suman, för det vill mycket till innanen förälder bli tilldömd det lägsta beloppet.

Men jag har aldrig, och kommer aldrig förneka att TS har rätt att få underhållsbidrag och/eller underhållsstöd.. 

Det hade förstått om du faktiskt läser vad man skriver i stället för att hitta på eget innehåll i mina inlägg, och tolka ifrågasättande som förnekande. 🙄

Så knappast problem som du verkar inbilla dig.

P.S

Ja jag vet att jag kommer att få en tumme ned igen för detta inlägg. 😏
Svar på tråden Borde pappan betala.