Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Borde pappan betala.

När sonen var liten bodde han varannan helg hos din pappa och jag fick lite pengar eftersom sonen var mest hos mig.

Sen kom en period när han valde att bo nästan halvtid hos sin pappa. sonen började få barnbidraget plus lite extra för att köpa sina egna kläder, telefon, buss och sånt. pappan slutade då betala till mig. Helt förståeligt.

Senaste tiden har sonen valt att bo heltid hos mig. Han har varit på nån mindre semester med pappa och det händer att dom går ut och äter men sonen har inte längre når rum där och sover aldrig där. 

sonen betalar ju sina egna kläder men jag har stora utgifter med huset, räntor, el, vatten, mat, saker som går sönder osv. Jag kan knappast bo billigare om alla barnen ska få egna rum men jag går knappt runt.

Pappan tycker inte han ska betala för sonen får bo där om han vill. 

vad tycker ni? Borde pappan betala nåt och i så fall hur mycket? 

• Svar på tråden Borde pappan betala.
  • Anonym (Mamma)
    Tow2Mater skrev 2024-03-15 00:35:35 följande:

Hur gammal är sonen? Studerar eller jobbar han?

Han går nu i gymnasiet.
  • Anonym (Mamma)

Om pengar kommer på tal tycker pappan bara att sonen ska bo halvtid där. Spelar det någon roll?

jag tycker att sonen är stor nog att välja själv. Det finns anledningar att han valt att inte bo där. 

• Anonym (Mamma)
    LFF skrev 2024-03-15 09:26:59 följande:
    Pappan ska självklart betala underhåll för sonen.

Gällande detta med boendesituationen så kan det vara så att alla barn inte kan ha varsitt rum. Hur många barn pratar vi om? Ålder? De övriga barnen har väl också en pappa som står för deras försörjning. Ibland kommer livet emellan och man får göra sina prioriteringar. Vad är viktigast? Att du går runt ekonomiskt (även om det innebär att ni måste flytta till mindre) eller att barnen har egna rum?

Det är 3 barn. De andra 2 bor varannan vecka så där får jag inte heller några pengar. 

Jag kan ev flytta när äldsta flyttat hemifrån. Just nu prioriterar jag att bo kvar. Jag går back men ja. Ta av sparpengar. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Mini) skrev 2024-03-15 09:58:05 följande:

Ansök via försäkringskassan redan idag! Handläggningstiden är lång men du får retroaktivt så fort beslutet är klart.
    Underhållet ligger på ca 2200 kr i månaden.
    Är sonen över 18 år så ansöker han själv.

Fk kommer fråga varför ni inte sköter det själva, då svarar du bara att pappan vägrar betala dig. Fk kommer sätta över pengar till dig varje månad och sedan kommer pappan få betala till Fk istället.

Om pappan säger till Fk att sonen får bo vv men inte vill kommer inte spela någon roll, han blir ändå betalningsskyldig.

Pappan betalar redan 800/månad till sonen som extrapengar för buss, utemat, telefon, gymkort och kläder. Han behöver buss för att hälsa på sin pappa men det gör han sällan. Jag betalar samma. 

borde han då betala 1400 till mig?

• Anonym (Mamma)

Alltså jag har råd att bo kvar även om det är på gränsen och jag måste göra avkall på annat. För husfridens skull och att bygga upp en bra relation mellan syskonen prioriterar jag verkligen att dom ska ha eget rum med tanke på deras personligheter och diagnos hos ett av dom. 

Jag blev lämnad av pappan till de två yngre barnen med ett lite för dyrt hus. Han flyttade till en 4a (han har bara 2 barn), medan jag prioriterade att behålla 5 rum.

• Anonym (Mamma)

Kan ni hjälpa meg med uträkning. Om jag får det till 2000:- på försäkringskassans hemsida, ska jag sedan dra av 800:- som han redan ger till sonen. 
    Ska jag även dra av halva studiebidraget (500) som ju redan går till sonen?
    Då blir det 700 att betala till mig. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-03-15 21:35:13 följande:
    Du ska ha hela studiebidraget (eller snarare sonen får det). Nej, du ska inte dra av de 800kr pappan ger till sonen. Om pappan vill ge pengar tills sonen så gör han det. 

Du ska runt 2000kr i underhållsbidrag
    Pengarna sonen får (av mig och pappan) går  bland annat till sånt som är med i försäkringskassans beräkning. Så jag tror att jag måste räkna bort det. Men studiebidraget går ju direkt till sonen så det kanske stämmer. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-03-15 23:09:41 följande:

Vad använder sonen studiebidraget till? Kläder, mobil, nöjen etc? 

Ja och träningskort, busskort, födelsedagspresenter till vänner, utemat 

Han får 1600:- utöver studiebidraget För att täcka allt detta. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-03-15 23:08:48 följande:
    Om pappan väljer att ge extra pengar utom underhållsbidraget så är det hans val. Samma om du väljer att ge sonen extra pengar. 
    Det är en överenskommelse vi båda har. Busskort och träningskort kostar mycket men vi tycker det är viktigt. Han ska kunna åka och hälsa på sin pappa och även flickvän och kompisar. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-03-16 16:23:10 följande:
    Studiebidraget är tänkt att tänka de kostnaderna. Om du ger 1600kr utöver studiebidraget så är det ditt val. 

Bättre att han skaffar ett extrajobb om studiebidraget inte räcker till hans konstnader. Han låter faktiskt lite bortskämd. 
    Jag ger inte 1600, Det skev jag inte. Han får 1600:- extra totalt. 800 av mig och 800 av sin pappa. 
  • Anonym (Mamma)
    Tow2Mater skrev 2024-03-17 22:19:21 följande:
    Inlagg 43 säger Han får 1600:- utöver studiebidraget. Det sägs inte vem han får det av. Men har man läst TS andra inägg och den andra tråden forstår man tydligt och klart att det handlar om 800 från vardera forälder.
    Tack!
    Jag kan ju tycka att det är ganska självklart att båda föräldrarna ger lika mycket "månadspeng" till sina barn, så jag har svårt att förstå att man kan tolka det som att jag ger mer.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-03-18 10:28:56 följande:

Ts: Inget tolkade. Det är vad du har skrivit i två trådar. Och att du ger så mycket pengar, eller pengar överhuvudtaget när du inte får runt ekonomiskt är också märkligt. 

De flesta barn som får studiebidraget får inte "månadspeng" av sina föräldrar. Vill de har mer pengar får de extrajobb. 

Det kan ju vara så att JAG vet bättre än DU vet hur mycket vi ger sonen. Så skriver jag igen nu då att vi ger 800:- var. Alltså han får 1600 extra totalt. Blev det tydligt?

Och du ger dina ungdomar inget extra utöver studiebidraget och dom betalar själva fritidsintressen, mobil, alla kläder och buss om dom vill hälsa på den andra föräldern? 
  • Anonym (Mamma)
    Agda90 skrev 2024-03-18 10:41:18 följande:
    Han har alltså 3000 i månaden att röra sig med???
    Alltså börja där! Det är en rejält summa att röra sig med!
    Hur mycket får dina barn?
    Vad gör du om dom inte har råd mer fritidsaktiviteter? Finns det risk att dom sitter hemma med datorn i stället för att träna om dom inte har råd med gymkort eller att ta bussen till stranden? 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Ja) skrev 2024-03-18 10:51:45 följande:
    Nu var det iofs inte mig du frågade men en tonåring behöver inte mer än 500:- i månaden för nöjen. Fritidsaktiviteter ska föräldrarna stå för, om de har råd. Busskort ska föräldrarna också betala. Jättebra så klart om ungdomen själv kan ta ansvar för detta och då få motsvarande summa extra, men själva månadspengen ska vara densamma. Skärmtid kan man begränsa, de bör ändå inte ha mer än någon timme och så klart först prioritera eventuella läxor.

Ok, så för 500 betalar dina barn alla kläder (inkusive skor, vinterjacka, studentmössa) och telefon? Och du säger till din 18-åring att hen får 1h skärmtid om dagen?

• Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-03-18 13:44:38 följande:

Ts: Mina barn för busskort av skolan och jag köper tillägg på 300kr per termin så att de åker dygnet runt i hela regionen. 

Fritidsaktiviteter betalar jag tillsammans med deras pappa. 

Mobil betalar se själva och kläder. Jag och pappan betalar basgarderob per termin samt vinter/sommar jacka och vinter/sommarskor. 

De betalar även nöjen själva med sitt studiebidraget samt på extrajobbet. Båda skolungdomar (17 och 15år) extrajobbar varje lördag för 17-åringen och varje söndag för 15 åringen, vilket ger runt 2-3000kr extra per månad (varav de ska spara 20% av de pengarna, vilket de också gör).  

Så nej, förutom det jag skrivit att vi betalar då de inget extra. Jag vägrar göra mina ungar björntjänser. 

Betalar ni föräldrar allt det där? Ganska tydligt att dina barn är bortskämda. Hur ska dom klara sig sen i vuxenlivet?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Ja) skrev 2024-03-18 15:35:46 följande:
    Varför bortskämda? Det är föräldrarnas ansvar att barnen har kläder, dvs basgarderoben. Det är också föräldrarnas ansvar (om det finns ekonomi) att bekosta fritidsintressen. Vad menar du är det bortskämda, 300 kr extra för att åka buss i hela regionen istället för bara till skolan...?
    Det är ju därför vi ger 1600 extra för att han ska kunna betala alla dom här sakerna. Men att han själv får hushålla och prioritera. Vill han ha redbul varje gång han har prov i skolan kanske han inte har råd att bjuda tjejen på restaurang på alla hjärtans dag eller ta bussen till stranden. 

Ok, egentligen tycker jag inte att M skämmer bort barnen, men tar över ansvaret från barnen. 
Svar på tråden Borde pappan betala.