-
Pappans problem, inte ts problem.EnAnonumius skrev 2024-03-15 12:11:56 följande:Vill bara tillägga.. Om pappan inte betalar till försäkringskassan så kommer han att hamna hos kronofogden direkt.
-
Du ska ha hela studiebidraget (eller snarare sonen får det). Nej, du ska inte dra av de 800kr pappan ger till sonen. Om pappan vill ge pengar tills sonen så gör han det.Anonym (Mamma) skrev 2024-03-15 21:02:07 följande:
Kan ni hjälpa meg med uträkning. Om jag får det till 2000:- på försäkringskassans hemsida, ska jag sedan dra av 800:- som han redan ger till sonen.
Ska jag även dra av halva studiebidraget (500) som ju redan går till sonen?
Då blir det 700 att betala till mig.
Du ska runt 2000kr i underhållsbidrag -
Du ska ha hela studiebidraget (eller snarare sonen får det). Nej, du ska inte dra av de 800kr pappan ger till sonen. Om pappan vill ge pengar tills sonen så gör han det.Anonym (Mamma) skrev 2024-03-15 21:02:07 följande:
Kan ni hjälpa meg med uträkning. Om jag får det till 2000:- på försäkringskassans hemsida, ska jag sedan dra av 800:- som han redan ger till sonen.
Ska jag även dra av halva studiebidraget (500) som ju redan går till sonen?
Då blir det 700 att betala till mig.
Du ska runt 2000kr i underhållsbidrag -
Om pappan väljer att ge extra pengar utom underhållsbidraget så är det hans val. Samma om du väljer att ge sonen extra pengar.Anonym (Mamma) skrev 2024-03-15 21:46:01 följande:Pengarna sonen får (av mig och pappan) går bland annat till sånt som är med i försäkringskassans beräkning. Så jag tror att jag måste räkna bort det. Men studiebidraget går ju direkt till sonen så det kanske stämmer.
-
Vad använder sonen studiebidraget till? Kläder, mobil, nöjen etc?
-
Det sa jag inte heller. Jag skrev inte heller, jag skrev runt 2000kr.EnAnonumius skrev 2024-03-16 07:09:27 följande:Man kan inte klampa in och säga tvärsäkert att någon ska ha 2000kr i underhåll.
Vet du pappans inkomst, är det därför du uttalar dig så tvärsäkert att det är 2000kr TS ska ha?
Annars så är underhållsbidrag inkomstbaserad då man går på pappan först.. Saknar däremot pappan inkomst så¨går det på skattebetalarna och då är det FK schabloner som gäller. -
EnAnonumius: Precis, ska ha runt 2000kr i underhållsbidrag. Det är det minsta han ska betala i underhållsstöd. För att vara exakt så är minsta summan 2223 kr från att barnet är 15.
Om du har problem med det får du ta upp det med Försäkringskassan. -
Studiebidraget är tänkt att tänka de kostnaderna. Om du ger 1600kr utöver studiebidraget så är det ditt val.Anonym (Mamma) skrev 2024-03-15 23:54:35 följande:Ja och träningskort, busskort, födelsedagspresenter till vänner, utemat
Han får 1600:- utöver studiebidraget För att täcka allt detta.
Bättre att han skaffar ett extrajobb om studiebidraget inte räcker till hans konstnader. Han låter faktiskt lite bortskämd. -
Din son har totalt 3650kr i månaden. Du borde definitivt inte betala de 1600kr extra som du gör, speciellt inte om du dålig råd.
Din son borde definitivt klara sig på studiebidraget + 800kr från pappan = 2050kr per månad. De mer än flesta gymnasieungdomar har, även om du inte ger han 1600kr extra. -
EnAnonumius: "Från och med månaden efter att barnet har fyllt 15 år är beloppet 2 223 kronor i månaden."
www.forsakringskassan.se/privatperson/foralder/for-foraldrar-som-inte-lever-ihop/barnet-bor-hos-dig/underhallsstod-fran-forsakringskassan
Ts son är 17, vilket innebär att pappan ska betala 2 223kr i månaden. Vilket är "runt 2000kr".
Du kan läsa länken själv. -
I inlägg 43 så får 1600kr av dig, utöver studiebidraget.Anonym (Mamma) skrev 2024-03-17 21:46:54 följande:Jag ger inte 1600, Det skev jag inte. Han får 1600:- extra totalt. 800 av mig och 800 av sin pappa.
Och eftersom du tidigare sagt att han får 800kr av pappan så är det tillsammans 2400kr. Din son har 3650kr. Det är mycket för en gymnasieungdom.
Jag förstår att du vill hjälpa din son men om du inte ens gör runt ekonomiskt varje månad så ska du inte ge din don 1600kr i månaden. Han får klara sig på studiebidraget. Och du ska ansöka om underhållsstöd med en gång. -
Ts: Inget tolkade. Det är vad du har skrivit i två trådar. Och att du ger så mycket pengar, eller pengar överhuvudtaget när du inte får runt ekonomiskt är också märkligt.
De flesta barn som får studiebidraget får inte "månadspeng" av sina föräldrar. Vill de har mer pengar får de extrajobb. -
Ts: Mina barn för busskort av skolan och jag köper tillägg på 300kr per termin så att de åker dygnet runt i hela regionen.
Fritidsaktiviteter betalar jag tillsammans med deras pappa.
Mobil betalar se själva och kläder. Jag och pappan betalar basgarderob per termin samt vinter/sommar jacka och vinter/sommarskor.
De betalar även nöjen själva med sitt studiebidraget samt på extrajobbet. Båda skolungdomar (17 och 15år) extrajobbar varje lördag för 17-åringen och varje söndag för 15 åringen, vilket ger runt 2-3000kr extra per månad (varav de ska spara 20% av de pengarna, vilket de också gör).
Så nej, förutom det jag skrivit att vi betalar då de inget extra. Jag vägrar göra mina ungar björntjänser. -
Ts: Sedan när räknades kläder (inkl skor, vinterjacka och studentmössa) som nöjen? Kläder är ett måste och inte ett nöje. Om studentmössa är nöje eller ett måste kan diskuteras.
-
Allt det där?Anonym (Mamma)
Nej, jag betalar enbart basgarderob plus vinter/sommarjacka och skor (inga märkeskläder), fritidsaktiviteter (upp till en viss summa) och tillägg på busskort. Dvs jag mindre än vad du betalar för sin son.
Så nej, de är långt ifrån bortskämda.
Tar över ansvaret från barnen? På vilket sätt gör jag det?
De ansvarar själva över den månadspeng de har (studiebidrag + extrajobb). Båda mina äldsta barn har egna hästar, och där får de stå för utgifterna till hästarna själva. Vi betalar dock ridningen eftersom det är deras fritidsaktivitet. Så någon ansvar jag jag då rakt inte tatt över. Inte heller är de bortskämda.
Även om vi föräldrar har ekonomi till att stå för ex utgifterna till hästarna så väljer vi att inte göra det eftersom de måste lära sig att hushålla med de pengarna de har per månad. Vi hade rent krasst kunnat ge dem 10-15 000kr i månadspeng, men då hade de inte lärt sig något och vuxenlivet hade blivit en chock.
Hästarna kostar runt 1500kr per månad plus endel utgifger som är en gång per år. -
Agda90: Om du läste hela mitt inlägg så såg du att det är endel utgifter en gång per år, där ingår stallhyra, skor, försäkring och strö. Detta betalas i en klumpsumma en gång per år där de har stallplats (jag vet att det inte är vanligt förekommande, men så är det där). Det som kostar runt 1500kr/månad är foder och hö, detta är per häst.
Nu skrev jag aldrig att en häst generellt kostar runt 1500kr/månad, utan jag skrev att deras hästar kostar runt 1500kr/månad plus endel utgifter som är en gång per år.
Vad andra betalar för sina hästar är irrelevant.
Och nej, de är inte enbart medryttare. -
EnAnonumius: Ja, precis underhållsstöd. Ca 2000kr per månad minimum, som man får antingen genom fk eller direkt från pappan.
-
Och varför skulle de inte vara det större kostnaderna?Agda90 skrev 2024-03-19 14:01:37 följande:Enstaka kostnader per år tolkar nog del flesta som jag, att det inte är de större kostnaderna.
Det är mer normalt att större kostnader som ex försäkring kommer en gång per år. -
EnAnonumius: Vad är problemet? Ts har rätt att få 2 223 kr varje månad eftersom sonen är över femton. Detta betalas försäkringskassan som insin tur kräver pappan på detta.
Så vad är det du inte förstår? Till och med efter en länk verkar du inte förstå. -
Fortfarande inte förstått ser jag.EnAnonumius skrev 2024-03-19 22:57:40 följande:Ja självklart har TS rätt att få en summa pengar varje månad. Inget jag har förnekat alls. Så dy har inget att komma med din fula indirekta sätt att säga att jag förnekar det. Är det mer skitsnack du skall kom ma med?
Inlägg #51:
"Det är det minsta han ska betala i underhållsstöd."
Jag ifrågasatte dig och dina påståenden. B.la att du har hävdat att pappan skall betala underhållsstöd. Vilket en förälder inte gör, då de de betala underhållsbidrag.
Sedan så ifrågasatt jag summan,. Då underhållsbidrag, är inkomstbeprövad.
Jag skrev tydligt att hur kan du vara så tvär säker på suman, för det vill mycket till innanen förälder bli tilldömd det lägsta beloppet.
Men jag har aldrig, och kommer aldrig förneka att TS har rätt att få underhållsbidrag och/eller underhållsstöd..
Det hade förstått om du faktiskt läser vad man skriver i stället för att hitta på eget innehåll i mina inlägg, och tolka ifrågasättande som förnekande. 🙄
Så knappast problem som du verkar inbilla dig.
P.S
Ja jag vet att jag kommer att få en tumme ned igen för detta inlägg. 😏
Nej, varför ska jag ge en tumme ner när det är uppenbart att du inte förstått? Känns rätt meningslöst.