• Agda90

Borde pappan betala.

Anonym (Mamma) skrev 2024-03-15 23:54:35 följande:
    Ja och träningskort, busskort, födelsedagspresenter till vänner, utemat 

Han får 1600:- utöver studiebidraget För att täcka allt detta. 
    Han har alltså 3000 i månaden att röra sig med???
    Alltså börja där! Det är en rejält summa att röra sig med!
  • Agda90
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-18 10:46:41 följande:
    Hur mycket får dina barn?
    Vad gör du om dom inte har råd mer fritidsaktiviteter? Finns det risk att dom sitter hemma med datorn i stället för att träna om dom inte har råd med gymkort eller att ta bussen till stranden? 
    Min dotter bor på annan ort nu när hon pluggar. Gym ingår i utbildningen. Hon har pengar så att hon klarar sig. Men med tanke på att hon betalar hälften av sin mat själv (resten får hon i form av matlådor när hon är hemma) och klarar sig på MINDRE än 3000 så ja, jag anser att det är för mycket. 
  • Agda90
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-18 10:46:41 följande:
    Hur mycket får dina barn?
    Vad gör du om dom inte har råd mer fritidsaktiviteter? Finns det risk att dom sitter hemma med datorn i stället för att träna om dom inte har råd med gymkort eller att ta bussen till stranden? 
    Fritidsaktiviteter är inget som våra barn betalar själv för de ska inte begränsas av en månadspeng till det. 
    Sonens fritidsaktivitet kostar 1800 kr per år och dotterns ca 3000 kr per år + tävlingar vilket innebär resor och hotell övernattningar och det betalar inte hon själv.
  • Agda90
    Anonym (M) skrev 2024-03-19 00:27:55 följande:
    Allt det där? 

Nej, jag betalar enbart basgarderob plus vinter/sommarjacka och skor (inga märkeskläder), fritidsaktiviteter (upp till en viss summa) och tillägg på busskort. Dvs jag mindre än vad du betalar för sin son. 

Så nej, de är långt ifrån bortskämda. 

Tar över ansvaret från barnen? På vilket sätt gör jag det? 

De ansvarar själva över den månadspeng de har (studiebidrag + extrajobb). Båda mina äldsta barn har egna hästar, och där får de stå för utgifterna till hästarna själva. Vi betalar dock ridningen eftersom det är deras fritidsaktivitet. Så någon ansvar jag jag då rakt inte tatt över. Inte heller är de bortskämda.

Även om vi föräldrar har ekonomi till att stå för ex utgifterna till hästarna så väljer vi att inte göra det eftersom de måste lära sig att hushålla med de pengarna de har per månad. Vi hade rent krasst kunnat ge dem 10-15 000kr i månadspeng, men då hade de inte lärt sig något och vuxenlivet hade blivit en chock. 

Hästarna kostar runt 1500kr per månad plus endel utgifger som är en gång per år. 
    En häst äter enbart hö för 800-1600 kr per månad. Skor går på runt 1500 och hästen ska skos var 6-8:e vecka ungefär. Går den barfota ska den ändå verkas och det kostar också. HUR kan du få att en häst kostar 1500 kr/mån?
    Stallplats, strö, foder, skor, försäkring. Det blir rätt mycket!
  • Agda90
    Anonym (Ja) skrev 2024-03-19 08:28:54 följande:
    De kanske bara är medryttare?
    Det står att de har EGNA hästar. 
  • Agda90
    Anonym (M) skrev 2024-03-19 11:42:40 följande:

Agda90: Om du läste hela mitt inlägg så såg du att det är endel utgifter en gång per år, där ingår stallhyra, skor, försäkring och strö. Detta betalas i en klumpsumma en gång per år där de har stallplats (jag vet att det inte är vanligt förekommande, men så är det där). Det som kostar runt 1500kr/månad är foder och hö, detta är per häst. 

Nu skrev jag aldrig att en häst generellt kostar runt 1500kr/månad, utan jag skrev att deras hästar kostar runt 1500kr/månad plus endel utgifter som är en gång per år. 

Vad andra betalar för sina hästar är irrelevant. 

Och nej, de är inte enbart medryttare. 

Enstaka kostnader per år tolkar nog del flesta som jag, att det inte är de större kostnaderna. 
  • Agda90

Hur många betalar hyra en gång per år?
    Det är den TS (bland annat) relaterar till som en kostnad som kommer en gång per år)

Anonym (M) skrev 2024-03-19 16:18:05 följande:
    Och varför skulle de inte vara det större kostnaderna? 

Det är mer normalt att större kostnader som ex försäkring kommer en gång per år. 
Svar på tråden Borde pappan betala.