Anonym (M) skrev 2024-03-19 00:27:55 följande:
Allt det där?
Nej, jag betalar enbart basgarderob plus vinter/sommarjacka och skor (inga märkeskläder), fritidsaktiviteter (upp till en viss summa) och tillägg på busskort. Dvs jag mindre än vad du betalar för sin son.
Så nej, de är långt ifrån bortskämda.
Tar över ansvaret från barnen? På vilket sätt gör jag det?
De ansvarar själva över den månadspeng de har (studiebidrag + extrajobb). Båda mina äldsta barn har egna hästar, och där får de stå för utgifterna till hästarna själva. Vi betalar dock ridningen eftersom det är deras fritidsaktivitet. Så någon ansvar jag jag då rakt inte tatt över. Inte heller är de bortskämda.
Även om vi föräldrar har ekonomi till att stå för ex utgifterna till hästarna så väljer vi att inte göra det eftersom de måste lära sig att hushålla med de pengarna de har per månad. Vi hade rent krasst kunnat ge dem 10-15 000kr i månadspeng, men då hade de inte lärt sig något och vuxenlivet hade blivit en chock.
Hästarna kostar runt 1500kr per månad plus endel utgifger som är en gång per år. En häst äter enbart hö för 800-1600 kr per månad. Skor går på runt 1500 och hästen ska skos var 6-8:e vecka ungefär. Går den barfota ska den ändå verkas och det kostar också. HUR kan du få att en häst kostar 1500 kr/mån?
Stallplats, strö, foder, skor, försäkring. Det blir rätt mycket!