• Anonym (:))

Lär mig allt om värnplikten!

Hej, har blivit kallad till mönstring och vill jättegärna göra lumpen. Nu behöver jag er hjälp, jag vill lära mig så mycket som möjligt om egentligen allt gällande detta. 
    Befattningar, områden där värnplikten görs, alla begrepp som just nu är svåra att förstå osv.. Kanske har du gjort värnplikten och kan berätta om dina erfarenheter?

• Svar på tråden Lär mig allt om värnplikten!
  • Anonym (Kn)

Finns mycket bra info på försvarsmaktens hemsida.

Hur det blir skiljer sig mycket.  Stor skillnad på att tjänstgöra som kock på ubåt jämfört med jägarsoldat i Arvidsjaur .

Om du har möjlighet. Försök välja något spm utmanar dig eller som du kan ha nytta av i framtiden. 

• Anonym

Släpp inte en brakskit  sovsalen tack

• Anonym (91:an)
    Anonym (Kn) skrev 2024-03-15 18:04:51 följande:

Finns mycket bra info på försvarsmaktens hemsida.

Hur det blir skiljer sig mycket.  Stor skillnad på att tjänstgöra som kock på ubåt jämfört med jägarsoldat i Arvidsjaur .

Om du har möjlighet. Försök välja något spm utmanar dig eller som du kan ha nytta av i framtiden. 

De flesta som gör lumpen hamnar nog inte i en ubåt eller blir jägarsoldater.

Längesen jag gjorde lumpen nu, snart 35 år sen. Så det är nog inte samma nu.  Det var kul ibland, ibland tråkigt, ibland jobbigt. En upplevelse jag inte glömmer i alla fall. Det var mycket marscher, övningar i skogen (nattövningar var jobbiga, hålla sig vaken, springa i beckmörkret och plötsligt hamna i en bäck med iskallt vatten, slå i knät), putsa kängor, hålla koll på sin utrustning, rengöra och smörja sitt vapen, ligga på skjutbanan.

Förrsta dagen minns jag. När man hämtade ut sin utrustning och allt lades i en säck, som man skulle bära till logementet. Det var en utmaning. Det var en bit att gå, och uppför en lång trappa också, då kasernerna låg uppe på en höjd.

• Anonym (Annica)
    Jag har ingen egen erfarenhet, men mina barn har gjort värnplikten. Om du blir uttagen för att göra värnplikt kommer du att få ett häfte med massa information och tips på träning mm. De var också på någon uppstartshelg på regementet några veckor innan, för att pröva ut kläder och få information. 
    Så länge kan du hitta massa info på nätet, tex här:
    www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/varnplikt/

www.youtube.com/results%C3%B6nstring
    www.youtube.com/results%C3%A4rnplikt
  • Anonym (:))
    Anonym (Annica) skrev 2024-03-17 17:28:43 följande:
    Jag har ingen egen erfarenhet, men mina barn har gjort värnplikten. Om du blir uttagen för att göra värnplikt kommer du att få ett häfte med massa information och tips på träning mm. De var också på någon uppstartshelg på regementet några veckor innan, för att pröva ut kläder och få information. 
    Så länge kan du hitta massa info på nätet, tex här:
    www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/varnplikt/
    www.youtube.com/results%C3%B6nstring
    www.youtube.com/results%C3%A4rnplikt
    Tack snälla, ska kolla in!
  • Anonym (FK)

Jag som gjorde lumpen på 1900-talet och dessutom är kvinna har andra minnen.
    Mönstringen 2 dagar då de har koll på dig, Nämn ingenting om psykisk ohälsa, att du är kräsen eller inte klarar av stress, var trevlig och lyft fram dina bra sidor.

När vi tältade satt en soldat eldpost, den fyllde våra termosar, torkade blöta strumpor väckte nästa man med en kopp varm choklad och bulle.
    Att vid gryningen se ett tjäderspel eller älgfamilj är något som förgyller dagen.
    Sjukvård och överlevnadsutbildning var kul, hinderbanan var ett elände för mig som är 165cm.

Svar på tråden Lär mig allt om värnplikten!