• Anonym (orolig)

Tonåring som vill åka på festresa i sommar

Min 17 åriga dotter vill mer än allt här i världen åka på festresa med sina andra tjejkompisar i sommar.
    Får en klump i magen då jag själv minns mina festresor som ganska så farliga faktiskt. En av mina vänner blev drogad på en klubb och massa läskiga killar ville få med en hem.

De har pratat om Ayia napa, och Rhodos. Hon säger att vännernas föräldrar har gett godkännande och nu är det bara jag som tvivlar. Hon kommer ju hinna fylla 18 år vid den här perioden men ändå.. Så antar att jag kommer säga ja, men vill ha er input.

Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-03-17 12:02
    Jag kommer inte åka ner med dem till nu vilket land det blir, så det är bara att stryka. Den tanken fanns inte ens på kartan.
    Jag kommer helt enkelt lita på henne, och hoppas att hon har kul och tar ansvar!

• Svar på tråden Tonåring som vill åka på festresa i sommar
  • Anonym (orolig)
    Anonym (F) skrev 2024-03-16 22:47:08 följande:
    Men vänta nu, menar du att hon är 18 år före resan? I så fall har du inget att komma med. Tyvärr. Bit ihop och önska henne lycka till. Du behöver inte fundera på om du ska säga ja eller nej isf för det har du inget att säga till om.
    Ja, hon hinner precis fylla 18. Då är det väll det som gäller helt enkelt.. Dock är det flera i gruppen som är 17 men så var det på min tid också, att vissa inte hade hunnit fylla 18.  Om tanken är att komma in på ställen är det ju lätt om man är tjej oavsett ålder i de länderna.
  • mammabitch

Om du verkligen är orolig och har råd så kan du ju boka en resa till samma ställe, men låta henne resa med kompisarna utan att störa - bara finnas där om det behövs.

Annars kan du ju se till att hon vet vart hon ska vända sig om det behövs, kolla upp försäkringar, vara tillgänglig via någon app  och ge lite goda råd.

• Anonym (Erfaren_man)
    Anonym (orolig) skrev 2024-03-16 22:10:07 följande:
    Det är just det som är problemet, att hon hinner bli 18 och alltså vuxen. Då får hon ju  ansvara mer över sig själv och ta egna beslut. Hon drar det argumentet vilket jag förstår, samtidigt har man kanske inte jättemycket erfarenheter som 18åring, trots att man är vuxen. Vilket kanske kan leda till dåliga beslut?

Juridiskt vuxen, och vuxen, är inte samma sak. 

Jag skulle inte kunna förhindra, men verkligen försöka pressa, henne att inte åka ifall jag hade en dotter i den åldern. Kan gå hur illa som helst. 

• Anonym (fjös)
    mammabitch skrev 2024-03-16 22:59:37 följande:

Om du verkligen är orolig och har råd så kan du ju boka en resa till samma ställe, men låta henne resa med kompisarna utan att störa - bara finnas där om det behövs.

Annars kan du ju se till att hon vet vart hon ska vända sig om det behövs, kolla upp försäkringar, vara tillgänglig via någon app  och ge lite goda råd.

Faktiskt en rätt bra ide på ett roligt sätt. Boka en resa själv, festa loss som fan och var pinsam. Se till att besvära töserna när du är packad och i värsta rave-partymode. Bete- och klä dig som en parodi på dem. "Råka" på dem på stranden dagen efter, topless. Berätta om hur vilt du ska festa senare igen. Bli gärna den coola morsa-kompisen med dotterns kompisar, så är du ännu pinsammare.
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2024-03-17 00:33:25 följande:

Juridiskt vuxen, och vuxen, är inte samma sak. 

Jag skulle inte kunna förhindra, men verkligen försöka pressa, henne att inte åka ifall jag hade en dotter i den åldern. Kan gå hur illa som helst. 

Lite som det gick med din kommatering.
  • Anonym (Tigerklo)

Jag hade sagt: "Du får ta det beslutet, men kom inte och lipa till mig om du blir våldtagen då, för jag kommer inte att betala din psykologräkning.

Det finns farliga män på dessa ställen, som åker dit vara för attt hitta naiva offer.
    Där är droger och fylla och det kan räcka att komma bort från sina kompisar några minuter så blir det kanske livslångt trauma och PTSD. Är det värt det?"

The 2019 Cyprus rape allegation case is a high-profile case of a reported gang rape in Cyprus. In July 2019, a 19-year old British woman on holiday in Ayia Napa reported she had been gang raped by twelve Israeli tourists. The Israeli men were subsequently arrested and investigated over the allegation by the Cyprus Police, but they were released without charge and the woman was charged for making a false allegation. In January 2020, the woman was convicted of "public mischief" in a Cypriot court and received a suspended sentence

en.wikipedia.org/wiki/2019_Cyprus_rape_allegation_case

2022:

According to the Cyprus News Agency, a 22-year-old male from Syria, who was detained in May in connection with a rape complaint in Ayia Napa, has admitted a total of three such incidents and was sentenced on Tuesday to 16 years in prison by a Famagusta criminal court.

knews.kathimerini.com.cy/en/news/young-man-gets-16-years-in-ayia-napa-rapes

September 2023  Aiya napa:

Five from the Israeli town of of Majd al-Krum, all aged between 19 and 20, are accused of assaulting the young woman multiple times at the party resort after forcibly dragging her to a room - which they have denied.

www.dailymail.co.uk/news/article-13108287/british-woman-gang-raped-ayia-napa-trial.html

• Sunflora
    Anonym (F) skrev 2024-03-16 22:47:08 följande:
    Men vänta nu, menar du att hon är 18 år före resan? I så fall har du inget att komma med. Tyvärr. Bit ihop och önska henne lycka till. Du behöver inte fundera på om du ska säga ja eller nej isf för det har du inget att säga till om.
    Förutsatt att hon bor hemma har ts en hel del att säga till om. 
  • Anonym (JB)

Hon kommer ju vara 18 så inte mycket du kan göra. 

• Anonym (Omg)

Men snälla, aldrig varit maken till mer bajsnödiga svar...

Låt dottern åka! Jag var själv på fest-resor som tonåring med alldeles för mycket alkohol, och är det någon gång man "kan" åka på en sån resa är det väl när man är ung vuxen...

Istället för att förbjuda kan du ju kommunicera dina tankar med dottern. Ex "Jag var själv på liknande resor när jag var ung, och jag är orolig för dig. Jag vet hur mycket som kan hända och hur mycket alkohol som är inblandat. Jag litar på dig och på att du inte gör något oansvarigt, men är orolig för omgivningen du kommer vistas i. Kan vi göra ett system? Skulle du kunna sms:a mig varje kväll när du går och lägger dig så att jag vet att du är säkert hemma? Skulle du kunna ge mig namn på hotell/dina kompisars nummer/ringa mig varje kväll efter att ni ätit middag? Om du gör detta för mig skulle jag vara evigt tacksam, jag kan sponsra resan med et tusenlapp för besväret att du hör av dig till din mamma som bara älskar dig och vill veta att du är trygg och säker"

För dottern är trots allt 18 år och får göra vad hon vill. Det är läskigt att släppa lös sina barn, men tyvärr något man måste göra till slut.

• Anonym (Liv)

Om hon är 18 och har egna pengar blir det svårt att stoppa resan.

Men varför inte prata med henne och de andra tjejerna? Kanske någon mer förälder kan vara med också.

Prata om vikten av att enbart köpa sina egna drinkar, inte lämna dem obevakade, att ha koll på varandra, inte följa med någon hem utan hålla ihop, kanske turas om att hålla sig nyktra så att det alltid är någon av dem som har koll osv.

Berätta om droger, risk för sexuella inviter och våldtäkter. Berätta om egna erfarenheter. Fråga hur de tänker kring sin säkerhet osv.

Inte för att skrämma utan för att ge dem fakta och verktyg för att kunna resa, festa men ändå hålla sig så säkra som möjligt. 

• Anonym (Nepp)
    Sunflora skrev 2024-03-17 10:00:45 följande:
    Förutsatt att hon bor hemma har ts en hel del att säga till om. 
    Faktiskt inte. dottern är vuxen och myndig och får därmed resa oavsett vad ts anser. Och oavsety om dottern åker eller ej, har föräldrarna underhållsskyldighet under hela gymnasietiden (Dvs mat och uppehälle i troligen ett år till). Men det är klart, vill föräldrarna betala lägenhet åt dottern istället för att ha henne hemmaboende kommer dottern troligen föredra det. Mer självständigt liv! Tomte

Underhållsskyldigheten gäller tills barnet fyller 18 år. Om barnet går i grund- eller gymnasieskolan efter den tidpunkten är föräldrarna underhållsskyldiga under skoltiden, dock längst till dess att barnet fyllt 21 år. https://www.regeringen.se/regeringens-politik/familjeratt/om-barn/
Svar på tråden Tonåring som vill åka på festresa i sommar