Här hittade jag på Aftonbladet om Kemos vaccinmiss. Verkade inte som han nonchalerat det utan missat. Bra det, men trist.
"Caroline Norrby, exekutiv producent för ?Robinson?, skriver i ett sms till Aftonbladet att deltagarna får en lista på vilka vaccin de behöver ta innan avresa.
?Under inspelning uppmärksammade Kemo själv vår läkare att han missat att ta vissa av de vaccin som krävs. Därför behövde han också lämna Robinson av hälsoskäl?, skriver hon.
?Vill inte kasta TV4 under bussen?
Kemo Samateh bekräftar att det var han själv som berättade för läkarna på ön om missen. Det var först efter att de andra killarna i laget pratade om vaccinen de tagit innan resan som han insåg att han saknade flera av dem.
? Jag fick panik, och det hade redan gått sju dagar. På ön har jag hunnit ligga på stranden, jag hade fått jättemycket myggbett och utslag på kroppen. Jag fick verkligen panik.
Han berättar att det hela var en miss från hans sida. Deltagarna får mycket instruktioner skickade till sig innan de åker iväg på inspelning och han genomgick flera olika läkarundersökningar innan avresan.
Men flera av de nödvändiga vaccinen missade Kemo Samateh att ta.
? De dubbelkollade inte heller med mig om jag hade tagit dem.
Men är det inte också ditt ansvar att följa de instruktioner du får?
? Jo absolut. Jag vill inte kasta TV4 under bussen och skylla på dem. Det är min miss.
Aftonbladet har frågat TV4 vilket ansvar de har för att deltagarna tar rätt vaccin innan de skickas ned till inspelningarna samt om de ändrat något i sina rutiner för att det inte ska ske igen.
? En del vaccin, som exempelvis covidvaccinet, är obligatoriska och kontrolleras av myndigheter vid inresa. Vissa vaccin har vi utgått från att deltagarna tar enligt vår lista. Inte minst för sin egen hälsas skull, säger Caroline Norrby, exekutiv producent.
? Från och med kommande säsong, kommer samtliga att lämna in intyg för samtliga vaccinationer inför avresa."