Inlägg från: Anonya |Visa alla inlägg
  • Anonya

Robinson 2024 Vår

Detta mejl fick jag idag från TV4. Så bra då. Skrattande

Streama den nya säsongen

Svenskt reality från 2021 med Anders Öfvergård. För första gången någonsin utspelar sig Robinson i Sverige och en grupp om 12 äventyrare ska överleva i Haparandas karga och hårda skärgård. Förutom tufft väder och brist på mat måste deltagarna även överleva det sociala spelet där man aldrig vet vem som är vän och vem som är fiende. Den som klarar sig längst kammar hem äran och 500 000 kronor.

• Anonya

Ja, snacka om felutskick. 

Gillar inte att det delas upp i män och kvinnor, dels för att det oftast blir orättvist speciellt som det här dessutom är så att kvinnorna även har äldre deltagare, dels för att det blir så tråkiga och fjantiga motsättningar. 

Mycket värre tycker jag är att två ska åka ut efter bara en natt. En säsong nyligen åkte de ut genast på första stranden första samlingen. Att det är utröstning tycker jag är värst, nu i varje fall kombinerat med tävling först, men ändå. Hur kul att stå där utan en enda röst. Folk får inte en chans att visa vilka de är, första intrycket som avgör. Tycker ändå att de borde fattat att det blir gränslandet de åker ut till.

Spännande twist med killarna. Undrar hur det blir. 

• Anonya

Prisutdelningens utgång har inte visats i tv än, än mindre något om Robinsontävlingen. 

• Anonya

Jag var efter så jag har inte kunnat diskutera. Glad att det denna säsong inte är massor av korta inlägg som berättar vad som hänt, för nu går det att läsa ikapp tråden, hänga med och diskutera.

Jag ville häromdagen diskutera Gränslandet, närmare bestämt pristävlingen, men vill minnas att några inte ser det annat än i tv på söndag?

Fattar inte riktigt hur Fredrik tänker. Hur kan han vara säker på att just Markus blir utröstad om de förlorar? Nu lyckades hans grava sabotage inte och de vann, men jag hoppas att de kommer på honom och skickar hem honom istället. 

Ska bli intressant att se vad Désirées förlust i duellen betyder i praktiken.

• Anonya

Vem var med i Nedsläckt land? Såg inte originalinlägget och försöker undvika spoilerinlägget så lyckades inte leta upp det. Där hade de ingen aning om vad det hela gick ut på så att de skulle vara 2v utan mobil var helt nytt och jag vill minnas att  personen ifråga förklarade att hon behövde ha vissa kontakter pga sitt företag. 

Det hjälper dessvärre inte att anmäla den som avslöjar, för den kan väl bara regga ett nytt konto. Mycket tråkigt. Jag scrollade mycket försiktigt för att läsa inlägg bara från kända namn, men kom så plötsligt med så enorm stil att jag hann se en grej. 

Jag har inte koll på allt Ci sagt, men hon är väl inte så skyldig som de andra tror, för Désirée ljög ju totalt om att de två skulle hänga ihop länge och lät förstå att åtminstone hon skulle rösta på Simone. Désirée förklarade ju för kameran att hon kör fulspel.

Någon här skrev om den äldre kvinnan och jag förstod det som att det var på Gränslandet. Om det stämmer så känner jag mig gammal - hon är 49 år. :) Alexander är bara fem år yngre.

Hur var det med förra veckans pristävling på Gränslandet? Jag tyckte de sade att den som ändrar grepp eller tappar staven åker ut, men Pontus ändrade grepp flera gånger. Jag spolade aldrig tillbaka för att kolla vad de sade om reglerna och han blev varken först eller sist i tävlingen så hade ingen betydelse.

• Anonya
    Nandez skrev 2024-03-26 13:20:09 följande:
    I Nedsläckt land så visste dom inte vad programmet gick ut på. Det är ingen såpa utan ett program om hur sårbart samhällets infrastruktur är. Det var ett mycket intressant program

omoss.svt.se/arkiv/bloggarkiv/2019-02-15-nedslackt-land.html
    Ja, mycket intressant program, blandat med fakta. Handlade om vad som händer vid långvarigt, stort strömavbrott tex pga solstorm. Dels ett antal personer som bara visste de skulle delta 2 v i något men inte vad det gick ut på. Hälften kom till en toppmodern lägenhet där precis allt var styrt av el, andra hälften till en gammal gård. Första kvällen gick plötsligt strömmen och deltagarna trodde först en säkring gått eller att det var ett vanligt, kort strömavbrott men insåg småningom att detta var vad programmet gick ut på. 

Blandat med deras upplevelser så var det faktadelar där man intervjuade olika personer om vad som skulle hända, både experter och vanliga människor som mataffärsägare. 

Deltagarna visste inte egentligen mer än att de skulle bo tillsammans med andra i 2 v någonstans i Sverige. Helt annat än Robinson och andra såpor. Det visade sig också då de hade en provhelg och en mycket stor andel av de som tagits ut till programmet hoppade av. De insåg då att de behövde göra castingen på annat sätt. 
  • Anonya

Bra tävling, inte lätt. Imponerande att de välte den bara en resp två gånger som det såg ut. Viktigt pris.

Tänk att inte bry sig om att ta obligatoriska vaccin som man dessutom förbinder sig till genom kontraktet. Ganska klantigt. Undrar hur de märkte det så här en vecka in i tävlingen. Synd de inte märkte det tidigare så någon som följt reglerna fått chans istället. Tråkigt att han inte skött det så han kunnat vara kvar, det hade ju varit bäst och trevligast för alla. En stark och bra deltagare.

• Anonya

Här hittade jag på Aftonbladet om Kemos vaccinmiss. Verkade inte som han nonchalerat det utan missat. Bra det, men trist.

"Caroline Norrby, exekutiv producent för ?Robinson?, skriver i ett sms till Aftonbladet att deltagarna får en lista på vilka vaccin de behöver ta innan avresa.

?Under inspelning uppmärksammade Kemo själv vår läkare att han missat att ta vissa av de vaccin som krävs. Därför behövde han också lämna Robinson av hälsoskäl?, skriver hon.

?Vill inte kasta TV4 under bussen?

Kemo Samateh bekräftar att det var han själv som berättade för läkarna på ön om missen. Det var först efter att de andra killarna i laget pratade om vaccinen de tagit innan resan som han insåg att han saknade flera av dem.

? Jag fick panik, och det hade redan gått sju dagar. På ön har jag hunnit ligga på stranden, jag hade fått jättemycket myggbett och utslag på kroppen. Jag fick verkligen panik.

Han berättar att det hela var en miss från hans sida. Deltagarna får mycket instruktioner skickade till sig innan de åker iväg på inspelning och han genomgick flera olika läkarundersökningar innan avresan.

Men flera av de nödvändiga vaccinen missade Kemo Samateh att ta.

? De dubbelkollade inte heller med mig om jag hade tagit dem.

Men är det inte också ditt ansvar att följa de instruktioner du får?

? Jo absolut. Jag vill inte kasta TV4 under bussen och skylla på dem. Det är min miss.

Aftonbladet har frågat TV4 vilket ansvar de har för att deltagarna tar rätt vaccin innan de skickas ned till inspelningarna samt om de ändrat något i sina rutiner för att det inte ska ske igen.

? En del vaccin, som exempelvis covidvaccinet, är obligatoriska och kontrolleras av myndigheter vid inresa. Vissa vaccin har vi utgått från att deltagarna tar enligt vår lista. Inte minst för sin egen hälsas skull, säger Caroline Norrby, exekutiv producent.

? Från och med kommande säsong, kommer samtliga att lämna in intyg för samtliga vaccinationer inför avresa."

• Anonya
    Jhannis skrev 2024-03-26 23:04:12 följande:
    Låter intressant, men har inte sett. På vilken kanal har den gått och när?
    Finns på SVT Play. Sändes 2019.
    Vem var det som var med där?
  • Anonya

Oj, vad mycket det hänt de senaste dagarna i Robinson.

Jag undrar varför de röstade ut Pål och inte Fredrik. Ogillar Fredriks och Roobles fulspel väldigt mycket. De är så dryga och malliga också. 

Lika mycket ogillar jag att några av tjejerna snodde Cis immunitet. Bra att hon fick en ny och den gamla inte kan användas av den som stal den. Jag önskar att Anders varit hårdare mot dem, inte bara sagt att det inte är roligt att ta något från andras privata ägodelar. Charlotta, Simone och Olivia - var det fler än de som var med på det? 

Intressant sätt att skapa nya lag. Markus var mycket skicklig förhandlare. Han fick Charlotta precis dit han ville innan hon började genomskåda honom. Jag tycker inte det var fulspel, utan skicklig taktik. Lars tyckte ju att han bara sett till att bli av med dem som ville ha ut honom och bara tänkte på sig själv, men Charlotta valde ju också dem hon ville ha. "då måste ni ta Ci också", det är så otrevligt, som när klassens populäraste skulle välja lag i idrotten först. Så jobbigt det måste vara för Ci att se vad de säger om henne. Även för andra, tex när Alma ser att Charlotta helt kallt ljög om att Markus absolut ville ha henne. 

Jag har från och med nu ett favoritlag. Fredrik, Rooble, Charlotta, Olivia och Simone som spelar sånt fulspel att jag inte tycker det borde vara tillåtet och är mycket nedlåtande mot andra, de är nu alla i samma lag. Undrar hur det ska bli där? Det andra laget är därmed mitt favoritlag. 

• Anonya
    Jhannis skrev 2024-04-14 21:42:30 följande:
    Tyckte det var en ganska löjlig tävling.
    Jag tyckte det var en bra tävling. Annorlunda jämfört med alla statiska tävlingar och så något som är till nytta på ön. De allra flesta där har öppnat kokosnötter många gånger, de som inte har är undantag och om de inte varit skadade är det kanske fråga om att inte ha varit så aktiv.
  • Anonya

Jag såg Gränslandet genast på måndag men inte kunnat kommentera förrän nu. Det var förklaringen till Fredriks duell, att han ville åka hem. Charlotta verkade också vilja åka ut, men oklart om hur mycket hon kämpade i duellen. Hade inte väntat mig att någon av dem skulle ge upp, men blev tydligen alltför mycket hemlängtan för Fredrik. Man förstår att de inte alls gillade att komma till Gränslandet när de trodde de skulle åka hem. De visste inte att Gränslandet fanns kvar, för de som kom till duellen hade ju stängt Gränslandet. Däremot borde de kunnat ana att det var så, eftersom det förra året var just så att Gränslandet stängdes, det var likadana dueller och det sades att de åkte ut men så visade det sig finnas Gränslandet 2.0. Man tycker ju de skulle sett förra säsongen, men samtidigt kommer det ganska många som aldrig tänt en eld i hela sitt liv trots att man vet att det behövs både i vardagen på ön och är mycket vanligt i tävlingar.

Jag tror att en åker ut från Gränslandet om det kommer någon. Visserligen är det tänkt att vara fyra och tre är en för lite, men samtidigt konstigt ha utslagsduell om den inte sedan gäller och att alla liksom stannar kvar. 

Apropå avhopp tyckte jag det var trist att Hanna var med för fullt i immunitetskampen och klarade sig utan duell för att följande dag åka hem, trött och mätt på ön och sade att hon uppnått det hon varit ute efter. Det var antagligen viktigt för henne att själv se och visa för andra att hon kunde klara sig bra i en tävling, men hon hade ju kunnat göra det och ändå tagit en duell. Kanske tvekade hon ända till slut, men det hade kunnat vara en person mer i Robinson och det känns lite orättvist.

• Anonya

Jag tyckte det var trist att Alma åkte ut. Att Gustaf åkte ut förra veckan tycker jag var riktigt trist.

Jag har hejat mycket på Alex. Jag hoppades att Zayera skulle åka ut så att inte Alex skulle ge sin immunitet till henne och riskera att själv bli utröstad. Nu åkte hon ut, men han gav ändå bort sin immunitet. Jag blev besviken på Alex när han så hårt gick åt Pål och att Pål skulle välja Alex som duellant ifall han var den som blev utröstad. 

Jag såg att de som skrev här höll med Alex om att Pål borde valt Alex eller åtminstone inte en tjej och att det var ett fegt beslut att välja Maureen. Jag håller inte alls med. Det är en tävling där alla paktat och allt möjligt för att gå så långt som möjligt. Dessutom är det en prissumma på en halv miljon kronor. Varför skulle man inte välja den man tror sig ha störst chans att vinna över? Vad gäller Zaeyra tycker jag inte hon hade varit en värdig vinnare, för utöver sina sociala tillkortakommanden så hjälpte hon aldrig till med något och sprang aldrig i tävlingar. Det sistnämnda tycker jag gör att produktionen inte borde tagit med henne eftersom det är en stor nackdel för laget.
    Jag är mycket för tolerans, hjälpa andra osv men tävling är tävling. 

• Anonya

Ja, gick precis tvärtemot vad jag önskat idag. Hade önskat att Alex vann och Olivia åkt ut... 

Är det någon av er som har Aftonbladet plus? Hade velat se vad personen menade när han skrev att det varit största övertrampet sedan 1997 och om vem som var värdig respektive ovärdig vinnare.

• Anonya

Man kunde se i slutet att åtminstone Pål är med på örådet. Försökte fundera vilka andra det är och kom till Alex, Alma, Rooble åtminstone. Zayera åkte precis före Pål.

• Anonya

Mycket tuff final fysiskt sett. Jag tycker faktiskt den var för tuff, för både dykmomentet och att vinscha sig upp var så svåra att inte alla nödvändigtvis klarar av det. Man ska klara av en hel del om man är i final, men hur kul blir det om någon inte hade klarat av dykmomentet och fått avsluta finaltävlingen innan den knappt börjat och en till inte klarat vinschmomentet? Det senare också stor nackdel om man väger mer. Övriga moment tycker jag var varierande och roliga!

De jag hade velat se i final var Gustav, Alex och Alma. 

De fyra sista var jag inte så förtjust i någon.

- Maureen var den jag hoppades skulle vinna av de tre finalisterna. Inte min favorit annars, men bra på många sätt. Dessutom hade hon tydligen någon dröm som hon kunnat förverkliga om hon vunnit priset.

- Olivia trodde jag var drivande i amulettstölden så därför ville jag inte hon skulle vinna. Så var det inte (se nedan) och önskar jag läst det före finalen. Hon hade däremot stora problem med Ci och det får man förstås ha, men var inte alltid helt schyst.
    Att Olivia mådde så dåligt i början av programmet och kämpade mot ångest och panikångestattacker och ville åka hem redan andra dagen, tycker jag faktiskt gör henne till en värdigare vinnare för hon kämpade otroligt istället för att ge upp.

- Simone gillade jag inte för hon var inblandad i stölden av Cis amulett. Läste nu att det var Charlotta som tog initiativet och Simone som utförde det hela. Hon var alltså mycket mer än inblandad. De blånekade dessutom till allt. De hade sagt att de inte ska säga något till någon utan hålla det helt hemligt, men att Olivia som kände till stölden pratat om det i synk. Charlotta säger att de inte visste att man inte fick göra så, att ingen sagt det. Nä, men det är väl för att sånt borde vara helt självklart, att stjäla är inte rätt någonstans, inte heller på Robinson. Man säger inte heller att man inte får slå någon, tex. Här kan man läsa mer www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/y6LLaA/ci-lindstrom-far-hemlig-immunitet-stulen-i-robinson
    Simone gjorde inget alls första veckan i gränslandet, bara chillade med Charlotta när Alex gjorde allt. Det är inte en värdig vinnare enligt mig,

- Markus gillade jag tills han gick helt över alla gränser mot Pål. Att först skälla ut honom inför hela gruppen och sedan ta ett riktigt hårt snack med Pål kring sånt som Markus inte själv var inblandad i och att inte alls märka hur Pål reagerar i situationen. Jag gissar att Pål har autistiska drag och inte har samma förmåga som de andra vad gäller det sociala. Det ger honom naturligtvis inte rätt att bete sig illa, men såna utskällningar gör verkligen inget bättre. Klippen från Markus utskällning som visades igår tyckte jag var obehagliga att se när man såg hur Pål mådde.

• Anonya

Jag tycker förresten att det är onödigt att de höjt prissumman till en halv miljon, för det ger lätt fulare tag. Man får ändå skatta nästan halva summan så är inte en halv miljon i verkligheten. Undrar också hur de gör då finalen i verkligheten gick redan på hösten - får de prispengarna först nu? Borde ju annars vara lätt för bekanta att lista ut att en deltagare vunnit om han/hon vanligtvis har mycket ont om pengar och plötsligt inte längre har det.

Å andra sidan vet kanske folk då att personen deltagit i Robinson. Det skulle också förklara hur det inte kommer fram att hur någon klarat sig med tanke på när deltagarna återvänder hem. Barn kan heller inte hålla saker hemliga på samma sätt som en vuxen. Att alla de nio sista kommer hem samtidigt underlättar, men barn som plötsligt fått prata med sin förälder vet ju. 

Ännu angående stölden tycker jag det är otroligt lamt att inget mer hände än att Anders sade att det inte blir trevlig om vi gör såna saker och att Ci får en ny amulett. Tidigare har de varit så hårda. En 70-årig man använde när han pratade med en eller två andra ordet n****ss för att förklara vem han menade då han inte kunde namnet. Troligen var han helt ovetande om att det anses förnedrande. Han var med flera dagar innan det uppdagades och verkade vara en mycket bra man. Att han fått veta mer om rasism, exotifiering, fördomar etc hade varit vettigt, att tvingas ut overkill.

Jämför det med två som stjäl en amulett av en de ogillar och vill ha ut, ljuger och skyller på henne att hon måste tappat den och bestämmer att inget ska komma ut. Och produktionen vet exakt vad som hänt då Olivia berättat det i synk. Att då bara säga att det inte är schyst att gräva i andras tillhörigheter är så galet lamt. 

För övrigt ser jag fram emot nästa säsong. Vet ni vem som är programledare då? Jag hoppas verkligen att det är blandade lag från början, både vad gäller kön och ålder. 

Svar på tråden Robinson 2024 Vår