• Anonym (Trött på mig själv)

Ångest efter sociala sammanhang

Får alltid ångest efter sociala sammanhang.

Jag är inte street smart eller klipsk när det kommer till att bemöta andra när de trampar mig på tårna. O har jag druckit lite så är jag dessutom kaxig. Något som jag inte alls gillar med mig själv och vet inte vart ifrån jag har fått det beteendet. Förutom att jag ev är trött på att bli överkörd utav andra. 

Så jag biter tillbaka. men önskar att jag istället kunde göra det hela till något bättre än att skapa skäms kudde hos mot partern alt spänning i luften. 

En kompis är street smart. Han vinner alltid våra skoj dueller då jag inte vet vad jag ska säga härnäst. Och han kan få en att skratta istället för att bli sur. 

Blir alltid så allvarligt när det kommer till mig och min attityd utåt. Folk fryser till runt bordet som ex. Och tycker själv att det är riktigt tråkigt att jag fungerar såhär.

hur kan jag förbättra mig? Är i övrigt problem lösare när det kommer till andra (praktiska) saker. Men jag suger i kommunikation.

Många gånger som det blir konflikter med riktiga skitstövlar. Och det slutar med att vi undviker varandra. Lyckas aldrig komma till en positiv utgång liksom.

• Svar på tråden Ångest efter sociala sammanhang
  • Anonym (J)

Drick mindre? 

Ångest efter sociala sammanhang känner jag igen mig i, men inte på det sättet du beskriver. Jag blir mest ?social bakfull?, och får ångest dels för att jag överanalyserar sammanhang jag inte känner mig bekväm i, och dels för att jag blir trött så det blir svårare att hantera grundångesten. 

• Anonym (godstämning)

Jag skulle gissa på att du har gott självförtroende men sämre självkänsla. Du går i försvar, du kaxar dig, det blir spänning i luften. 

Sen, ärligt, det betyder inte alltid att den stämningen är ditt fel, den andre kan ha samma som du har om inte ännu mer, och därför blir det så.

Jag tror om du jobbar mer på din självkänsla, sitter lugnt i båten, inte dricker för mycket innan du ordnat med din självkänsla (mindre chans då det kommer upp), kommer det problemet försvinna. 

• Anonym (Matilda)

Blir det bara så när du dricker eller annars också? Jag är lite likadan och för mig har det funkat att bara släppa saker det är inte värt att gå in i alla diskussioner även om någon uttrycker sig dumt eller klumpigt jag säger inte att man ska tåla att bli behandlad hur som helst gränser är viktigt men småtjafs kan man strunta i. 

Svar på tråden Ångest efter sociala sammanhang