Inlägg från: Anonym (Mannen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mannen)

Är man tjock om man väger 70 kg ?

166 cm och 70 kg ger 25,4 i BMI. Vid 25 går gränsen för övervikt. Sen är det individuellt. Benstomme, muskelmassa och kroppsproportioner spelar in.

• Anonym (Mannen)
    Mandel skrev 2024-03-20 11:27:16 följande:

Hittade denna länk:

www.svd.se/a/LlWqEQ/bmi-far-kritik-manga-normalviktiga-har-ohalsosamt-mycket-bukfett&utm_medium=iframe&utm_campaign=2024-03-20

Kvinnan på bilden med BMI23,4 - normalviktig, har ju väldigt fluffig mage och just bukfett är väl det mest ohälsosamma man kan ha.

Jag har i många år reagerat både på män och kvinnor som har dessa "grodkroppar" som jag kallar det. Smala armar och ben, men en stor rund mage.

Bukfett innebär inte fluffig mage. Man kan ha magrutor och bukfett då det sitter på tarmarna innanför magmusklerna.

Däremot innebär mycket fett generellt att man har större risk för bukfett och ohälsosam livsstil 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Hm) skrev 2024-03-20 13:02:08 följande:
    Dom flesta män tycker att kvinnor ska ha lite hull

Det finns säkert kulturella skillnader men större internationella undersökningar talar för att män föredrar kvinnor med lågt BMI. Kring 20.

BMI 17-20 enligt figur a. www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1689653/pdf/10097394.pdf

"The findings revealed that men preferred women?s bodies with lower BMI and body fat levels for attractiveness compared to those considered healthy and fertile. Additionally, younger men preferred women?s bodies with lower BMI and body fat levels than older men."

www.psypost.org/men-are-more-attracted-to-women-with-lower-bmi-but-agree-those-with-higher-bmi-appear-more-healthy-and-fertile/

BMI 20-22:

bpspsychub.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/bjop.12451

Finns många fler exempel. 

• Anonym (Mannen)
    Mandel skrev 2024-03-20 13:46:05 följande:
    Jag var inte ute efter att alla män måste tända/attraheras av kvinnor med former utan mer åt att det idag blivit inne att vara väldigt smal och att vi matas med att det är det enda rätta via media.
    Alla tänder på olika saker.

Jag personligen springer åt andra hållet när någon är egen företagare/VD/högre chef eller liknande medans andra kvinnor ser det som en stor fördel.
    Alla gillar olika och det viktiga är att man är nöjd med sig själv- och självklart har en hälsosam vikt. 
    Ganska fördomsfullt att döma någon för att han är egen företagare/VD/högre chef. Det finns många olika personer som är det. Bara det i sig säger ju inget.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Rob) skrev 2024-03-20 14:42:36 följande:
    Helt klart övergår det mitt förstånd varför man springer på ett band på gymmet istället för utomhus.
    Bor man i en stad så vill man slippa avgaser och dålig luft. För kvinnor kan det röra sig om säkerhet. Och sen kanske man kombinerar löpbandet med styrketräning. Jag gör det sista. 
  • Anonym (Mannen)
    Cathariiina skrev 2024-03-20 14:24:32 följande:
    Fast jag undrar hur de undersökningarna gjordes. Om männen fick titta på foton, typ av ballerinor, så är det inte konstigt att de sa att "hon är vackrast" om någon eteriskt smal dansös med intressanta skuggor under kindbenen och nyckelbenen. Men i VERKLIGHETEN på gatan hade de mycket troligt tyckt att den kvinnan såg för beklämmande mager och sjuklig ut, och kanske såg hon även ledsen och nervös ut... och föredragit en lagomviktig, frisk och sund och glad och rödblommig tjej.

Fantasi och verklighet är liksom olika saker.

Det finns ett par metoder som använts. Den ena är att männen fick titta på en mängd foton där mängden fett- och muskelmassa varierar. Kan tillägga att den tjockaste inte var speciellt tjock.

Den andra metoden är att männen fick skapa en kropp genom att justera en befintlig genomsnittlig kropp efter egna önskemål.

Varför skulle kvinnan se ledsen och nervös ut? Min sambo har 18 i BMI och är överlägset gladare mot allt och alla än någon annan person jag sett på gatan sen jag träffade henne.

• Anonym (Mannen)
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-20 15:02:48 följande:
    Nu vet jag inte hur gammal din tjej är, men om hon förväntas hålla BMI 18 även efter 30 år fyllda och två, tre barn - så kommer hon nog snarare att se lidande än glad ut...
    Hon är 44 år och har fött två barn...
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Rob) skrev 2024-03-20 14:57:29 följande:
    Bor man i en stad med dålig luft kanske man borde fundera på att flytta av hälsoskäl.
    De flesta städer har dålig luft. Kanske inte överallt men centralt och i närheten av trafikerade leder. 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Mnm) skrev 2024-03-20 19:53:40 följande:
    Han är ett inceltroll och en lögnare som bara är ute efter att provocera med sitt fetthat. Med största sannolikhet projicerar han bara sin egen smaklösa ölmagefysik på andra härinne. Inget att bry sig om med andra ord.

Nej, de kilon som anges i trådstarten är inte att likna vid fetma. 
    70 kilo på den kroppslängden innebär ett BMI på över 25 kg. Så vida personen inte har mer muskler än genomsnittet så är det iaf övervikt. Men för fetma skulle personen behöva väga 83 kg. 
  • Anonym (Mannen)
    Cathariiina skrev 2024-03-20 18:09:44 följande:
    Asian import..? Drömmer Tunn, spenslig benstomme i så fall.
    Nej. Svensk. Hon har ganska normal benstomme men är väldigt smal. 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Vältränad) skrev 2024-03-20 19:22:49 följande:
    Vilket ideal pratar du om? Ditt ideal? Kunde inte va mindre intresserad av att uppnå någon annans sjuka ideal.
    Nu gillar jag inte själv jättesmala kvinnor även om jag föredrar det framför en tjockis. Dock är det ändå så att idealet är smala kvinnor. Så vet inte vad som är sjukt i det. Det är precis lika sjukt som att kvinnor gillar långa män. 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Vältränad) skrev 2024-03-22 05:33:14 följande:
    Personligen tycker jag det är mer sjukt med smalhetsideal: Lite mulliga tonårstjejer har svårt att känna sej bekväma. Många av dem tillbringar en avsevärd tid på sjukhus för ätstörningar istället för att delta i den obligatoriska skolundervisningen och DET är inte alls okej. 

Sen har vi trots allt en fetmapandemi i Sverige. Men kvinnor som jag som tränar på gym 5 dagar i veckan är långt borta från den trots ett BMI som indikerar övervikt. Även mulliga tonårstjejer med fullt pådrag av kvinnliga hormoner är också normala och behöver få veta det.

Faktum är att andelen överviktiga och feta skolbarn har ökat kraftigt sedan 90-talet. Det är inte hälsosamt. Man kan inte skylla på hormoner när problemet är ens föräldrar och vad man stoppar i munnen (som ett resultat av ens dåliga föräldrar).

Visst får man ett annat BMI av gymträning. Jag gillar personligen mer de som tränar på gym och har BMI kring 25 men ändå inte så mycket kroppsfett. Dock verkar undersökningarna visa att män föredrar smalare kvinnor än så.

www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/mat-fysisk-aktivitet-overvikt-och-fetma/overvikt-och-fetma/statistik-om-overvikt-och-fetma/overvikt-och-fetma-hos-barn-11-15-ar/

Svar på tråden Är man tjock om man väger 70 kg ?