Är man tjock om man väger 70 kg ?
166 cm och 70 kg ger 25,4 i BMI. Vid 25 går gränsen för övervikt. Sen är det individuellt. Benstomme, muskelmassa och kroppsproportioner spelar in.
166 cm och 70 kg ger 25,4 i BMI. Vid 25 går gränsen för övervikt. Sen är det individuellt. Benstomme, muskelmassa och kroppsproportioner spelar in.
Hittade denna länk:
www.svd.se/a/LlWqEQ/bmi-far-kritik-manga-normalviktiga-har-ohalsosamt-mycket-bukfett&utm_medium=iframe&utm_campaign=2024-03-20
Kvinnan på bilden med BMI23,4 - normalviktig, har ju väldigt fluffig mage och just bukfett är väl det mest ohälsosamma man kan ha.
Jag har i många år reagerat både på män och kvinnor som har dessa "grodkroppar" som jag kallar det. Smala armar och ben, men en stor rund mage.
Det finns säkert kulturella skillnader men större internationella undersökningar talar för att män föredrar kvinnor med lågt BMI. Kring 20.
BMI 17-20 enligt figur a. www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1689653/pdf/10097394.pdf
"The findings revealed that men preferred women?s bodies with lower BMI and body fat levels for attractiveness compared to those considered healthy and fertile. Additionally, younger men preferred women?s bodies with lower BMI and body fat levels than older men."
BMI 20-22:
bpspsychub.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/bjop.12451
Finns många fler exempel.
Det finns ett par metoder som använts. Den ena är att männen fick titta på en mängd foton där mängden fett- och muskelmassa varierar. Kan tillägga att den tjockaste inte var speciellt tjock.
Den andra metoden är att männen fick skapa en kropp genom att justera en befintlig genomsnittlig kropp efter egna önskemål.
Varför skulle kvinnan se ledsen och nervös ut? Min sambo har 18 i BMI och är överlägset gladare mot allt och alla än någon annan person jag sett på gatan sen jag träffade henne.
Faktum är att andelen överviktiga och feta skolbarn har ökat kraftigt sedan 90-talet. Det är inte hälsosamt. Man kan inte skylla på hormoner när problemet är ens föräldrar och vad man stoppar i munnen (som ett resultat av ens dåliga föräldrar).
Visst får man ett annat BMI av gymträning. Jag gillar personligen mer de som tränar på gym och har BMI kring 25 men ändå inte så mycket kroppsfett. Dock verkar undersökningarna visa att män föredrar smalare kvinnor än så.