• Sza86

    Möte med chef

    Hej

    Jag ska på ett möte imorgon med min chef. Jag arbetar på en skola. Det är studiedag idag och jag arbetar hemifrån.

    Min chef, det vill säga rektor skrev att mötet kommer att handla om min arbetssituation på skolan. På grund av kommunens besparingar och nedskärningar blev jag omplacerad som lärare. jag jobbar på en mellanstadieskola nu. Tidigare har jag arbetat i en högstadieskola under 2,5 år. Jag är utbildad och tillsvidareanställd. 

    Min chef sa att jag får ta med mig en facklig representant till mötet. Mötet kommer att handla om hur undervisningen fungerar, bemötandet av kollegor och elever samt hur planen framåt ser ut och förväntningar på mig.

    Jag undervisar 2 klasser som huvudansvarig lärare och jag är resurs i en annan klass. Det fungerar när jag har en klass som huvudansvarig och när jag är resurs. Däremot fungerar inte alls med en annan klass som jag har som huvudansvarig. Eleverna lyssnar inte på mig, det är ganska högljutt och jag skriker på klassen då och då. 

    vad gäller relationen med kollegorna anser jag att jag ofta kommer överens med mina kollegor. Vi har ibland olika synpunkter, men relationen är helt ok. Min förra rektor sa att jag bara ska vara på min nuvarande skola tills vårterminen är över.   

    Vad tror ni mötet kommer att innebära för mig? 

  • Svar på tråden Möte med chef
  • Mortiscia80

    Du kommer att få höra att du bemöter elever och kollegor på ett dåligt sätt, att undervisningen har brister och hur de förväntar sig att du kommer att bete dig under den lilla tid som är kvar. Det kan vara så att du ska omplaceras igen, uppsägning är inte uteslutet beroende på hur illa du har betett dig. Om du redan har fått höra att du ska vara på denna plats tills VT är över så kan det vara så att du också får info om var du kommer att hamna sedan, om de redan vet det. Hur som helst blir det verkligen inget roligt möte.

    Tror du själv att det är ok att skrika åt eleverna, att det är så du får lugn i klassrummet...? Sedan är det kanske så att du tycker att kontakten med kollegorna är ok, men det kan också vara så att de håller god min och beter sig på ett socialt acceptabelt sätt även om de egentligen inte alls tycker som du. Det är en sak att tycka olika, en helt annan hur man uttrycker sig också.

    Vad tror du själv?

  • Sza86

    Jag har skrikit på elever. Det är sant, men jag har inte gjort värre saker än så, det vill säga fysiska saker. Det borde väl vara rimligare med en varning än uppsägning.

    Det är inte ok att skrika på eleverna. tyvärr blir det för mycket ibland. Jag har skrikit mer på min mellanstadieskola under 2 månader än vad jag har gjort på högstadiet. 

    Jag kommer bra överens med vissa kollegor och sämre med andra. Jag tror dock inte att jag inte kan samarbeta med mina kollegor. 

  • Mortiscia80
    Sza86 skrev 2024-03-19 11:10:16 följande:

    Jag har skrikit på elever. Det är sant, men jag har inte gjort värre saker än så, det vill säga fysiska saker. Det borde väl vara rimligare med en varning än uppsägning.

    Det är inte ok att skrika på eleverna. tyvärr blir det för mycket ibland. Jag har skrikit mer på min mellanstadieskola under 2 månader än vad jag har gjort på högstadiet. 

    Jag kommer bra överens med vissa kollegor och sämre med andra. Jag tror dock inte att jag inte kan samarbeta med mina kollegor. 


    Det spelar ingen roll, man varken får eller bör skrika åt elever öht. Förstår du inte att det är nolltolerans på sånt beteende? Dessutom mot små barn! Om du inte kan hantera dina reaktioner bör du se till att bearbeta det med aggressionsträning eller liknande, eller så passar du kanske inte för läraryrket. Du kanske kan jobba som lärare med vuxna istället eller hitta en karriär där du annars kan få användning för din utbildning, men just nu verkar det inte som att du kan hantera grundskolenivå på ett bra sätt. Det måste ju vara jobbigt även för dig själv menar jag.

    Ja, du kan få en varning men det beror så klart på hur mycket annat du har med dig sedan tidigare, om du fått andra klagomål eller så. Första nivån är alltså varning, andra är omplacering pga olämplighet. Tror inte du blir uppsagd i nuläget, men det är bara min gissning.

    Det här med samarbetsförmåga är en lurig sak och innebär inte bara att kunna samarbeta utan det rör även samspelet i diskussioner mm. Det är därför jag lyfter att du kanske uttrycker dig på ett stötande sätt, även om du själv kanske inte förstår att det är så det uppfattas. Eftersom detta är en av de saker som rektorn vill ta upp så måste du förstå att det har kommit in klagomål av något slag.
  • Sza86

    Jag fungerar inte på mellanstadiet. Jag fungerade bättre i högstadiet. Jag mår inte bra. Det kan man också konstatera.

     Mig veterligen föregås en uppsägning av en varning. Dessutom brukar det vara såt att någon från HR är med när man varnar någon eller säger upp någon. Jag hade en kollega som blev varnad på grund av arbetsvägran. Under mötet var någon från HR med tillsammans med rektor och min förre detta kollega.

    Nu när du säger det händer det ibland att jag kan upplevas som stötande. Jag ber oftast ursäkt ifall jag sa saker när jag har i affekt. 

  • FiaLisannnN

    Usch, du är högst olämplig som lärare. Gissar på att du är outbildad också. Förhoppningsvis har rektorn lite stake och låter dig gå på dagen med en liten ekonomisk fallskärm för du ska då fan inte få fortsätta traumatisera eleverna.

  • Mortiscia80
    Sza86 skrev 2024-03-19 11:25:41 följande:

    Jag fungerar inte på mellanstadiet. Jag fungerade bättre i högstadiet. Jag mår inte bra. Det kan man också konstatera.

     Mig veterligen föregås en uppsägning av en varning. Dessutom brukar det vara såt att någon från HR är med när man varnar någon eller säger upp någon. Jag hade en kollega som blev varnad på grund av arbetsvägran. Under mötet var någon från HR med tillsammans med rektor och min förre detta kollega.

    Nu när du säger det händer det ibland att jag kan upplevas som stötande. Jag ber oftast ursäkt ifall jag sa saker när jag har i affekt. 


    HR måste inte vara med vid varning, men ja, de är enligt lag tvungna att varna före uppsägning. Jag vet ju inte om detta är första gången du har samtal med rektor om ditt uppförande eller om det hänt tidigare, antingen på denna skola eller någon annan. Du har ju inte heller arbetat så länge så förhoppningsvis finns inte så mycket sedan tidigare.

    Jag tror du skulle gagnas av att för det första hålla dig till den nivå du hanterar bättre och för det andra som jag skrev förut ta hjälp utifrån för att hantera ditt humör. Detta är ett måste om du ska kunna fortsätta arbeta som lärare, oavsett nivå.
  • Sza86

    Jag hade samtal tidigare i min förra skola två-tre gånger. varje gång har det handlat om konflikter med kollegor som vi har löst. Då var det inget snack om varning. Min förra rektor sa bara att om jag fortsätter att göra en sak kan det bli varning.

    jag hade ett samtal med min nuvarande rektor för några veckor sedan. Då har det handlat om hur jag upplever undervisningen och förväntningarna. Det har gått bra ett tag, men sedan dippade det. Jag tolkade inte samtalet som en varning, men jag kan ha fel. 

    Jag håller med dig om att jag bör undervisa i högstadiet. Jag förstår inte hur jag har blivit så dålig på att hantera mina känslor. Förutom att jag bytte jobb har det inte hänt andra, radikala saker i mitt liv på sistone.

  • Mortiscia80
    Sza86 skrev 2024-03-19 12:19:09 följande:

    Jag hade samtal tidigare i min förra skola två-tre gånger. varje gång har det handlat om konflikter med kollegor som vi har löst. Då var det inget snack om varning. Min förra rektor sa bara att om jag fortsätter att göra en sak kan det bli varning.

    jag hade ett samtal med min nuvarande rektor för några veckor sedan. Då har det handlat om hur jag upplever undervisningen och förväntningarna. Det har gått bra ett tag, men sedan dippade det. Jag tolkade inte samtalet som en varning, men jag kan ha fel. 

    Jag håller med dig om att jag bör undervisa i högstadiet. Jag förstår inte hur jag har blivit så dålig på att hantera mina känslor. Förutom att jag bytte jobb har det inte hänt andra, radikala saker i mitt liv på sistone.


    Ok, så du har en problematisk historik och tyvärr verkar detta fortsätta. Har du några egna tankar kring vilka förändringar som behöver göras för att slippa sådana samtal?

    Om man får en varning så ska ledningen vara 100 % tydlig med att det är en varning, så det har du inte fått, men det kan ju komma nu eftersom ni redan haft ett samtal kring liknande bitar och nu händer det igen, plus skrikandet då. En fackrepresentant kan vara en bra idé av flera orsaker, t ex att hen kan bolla tankar med dig efteråt och tydliggöra mötets innehåll om det behövs.
  • Sza86

    Jag måste tillägga att konflikter mellan mig och mina kollegor var väldigt sällsynt i min förra skola. jag har blivit bättre på att prata mindre under ett tag, men sedan blev det sämre efter att jag har börjat undervisa på mellanstadiet. 

    Jag ska ha en facklig representant med mig imorgon. Jag har prata med en representant igår. jag känner att det bästa vore om jag flyttas tillbaka till min gamla skola. men det är bara önsketänkande.  

  • Litorina

    Jag tycker att det låter som att det vore bäst för alla om du sökte andra jobb. När man jobbar med människor - i synnerhet när de man jobbar med/för står i beroendeställning till en (som elever, brukare och patienter) - har man ett moraliskt ansvar att byta jobb om det inte funkar.  Detta eftersom andra blir så lidande om man inte lyckas utföra sitt jobb bra.

    Det finns helt säkert yrken där du passar bra och kan bli uppskattad.  


    Kanske behöver du också jobba med hur du bemöter andra, men det funkar inte att du gör det som lärare. Eleverna ska inte vara ditt övningsmaterial. Skoltiden är jätteviktig för barnen och det är inte ok att förstöra för dem. En termin är jättelång tid för barn. Även konflikter med annan skolpersonal riskerar att gå ut över barnen, deras skolmiljö och inlärning. 

Svar på tråden Möte med chef