Inlägg från: Anonym (Huddinge) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Huddinge)

Tandoperation och livrädd - någon som gjort en tandoperation?

Jag har opererat bort en visdomstand i underkäken. Det tog 30-40 minuter ungefär. Något som hände var att det först kändes som att bedövningen inte riktigt tog. Det isade. Jag fick mer bedövning men isandet var kvar. Kirurgen berättade att det kan bli så ibland men att det bara är den isande känslan det blir, inget mer. Och det stämde. Och isandet var inte så farligt. 

Stygnen kittlade när de började släppa så jag drog faktiskt bort dem själv till sist (fast man egentligen inte ska det). Det blödde bara ett par, tre timmar kanske och gjorde inte mer ont än att Ipren+Alvedon hjälpte. På en kompis blödde det betydligt längre. Upp till ett dygn tror jag räknas som normalt. Dagen efter kunde jag äta vanlig mat (men tuggade på andra sidan). Jag var jättenoggrann med tandborstningen och den där sköljvätskan man fick. 

En grej jag inte var beredd på var att de täckte mig med gröna dukar med bara ett hål för munnen. Det hade varit skönt att ha vetat innan. 

• Anonym (Huddinge)
    Anonym (Man) skrev 2024-03-20 07:46:24 följande:

Jag opererade ut en visdomstand (underkäken) för några år sedan.
    Kände inget och smärtan i käken va inte speciellt illa efteråt heller.
    Det värsta för min del va att jag bara, som du tror jag, tycker det är obehagligt.
    Hoppas det kan kännas lugnande för dig iaf att själva operationen hade man inte märkt av alls om det inte va för att man ligger där med öppen mun 😄

Jag märkte mycket mer. Han borrade, drog och hackade. Men det gjorde inte ont. Det beror säkert på hur tanden sitter hur mycket de behöver joxa. Min behövde sågas isär i flera delar för att kunna tas loss. 
  • Anonym (Huddinge)
    Anonym (Man) skrev 2024-03-20 08:01:16 följande:
    Kanske va lite mild i min beskrivning 😄 Min behövde också sågas isär och visst drog tandläkaren friskt för att den skulle ut, men märkte aldrig när han faktiskt fick ut tanden eftersom jag inte kände något.
    Låg dock där och höll på att svimma av enda anledningen att jag va så spänd. När han sa att han va klar/tanden va ute så släppte spänningen och allt blev väldigt suddig i några sekunder 😅
    Känner igen det där med att spänna sig. Jag var rätt svettig! 
  • Anonym (Huddinge)

De verkar göra lite olika. Jag fick stygn som försvinner av sig själv och lite rejälare smärtstillande på recept (som aldrig behövdes). 

Svar på tråden Tandoperation och livrädd - någon som gjort en tandoperation?