• Freddie K

    Alla i Sverige är avis på oss med funktions nedsättning

    Jag tror inte att hela Sverige är avundsjuk på oss med funktionsnedsättningar. Ibland önskar jag att jag inte hade några och det med semester så är det så att på dagliga verksamheter så har man rätt att ta ut fem veckors semester, men då får vi inget betalt. 


    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K
    Anonym skrev 2024-03-24 05:27:25 följande:
    Är det så? Ni har alltså inte semester alls? Men det är detta som TS tror att vi är avundsjuka på - att vi har betald semester men inte ni? Det är ju helt magiskt. Måste ju vara en "funktionsnedsatt" som kommit på tanken att starta en tråd.
    Nej, vi är inte avundsjuka på att ni är sepiga.
    Nej, vi får ingen betald semester, men vi kämpar för att få det. Sen kan jag hålla med om att vissa med funktionsnedsättningar kan vara lite "sepiga", det gäller dock inte alla. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K
    Anonym (M) skrev 2024-03-24 10:39:31 följande:
    Ni förklarar dock ingen ersättning under de fem semesterveckor (eller de 8 som ts menar ni får), men ni får ingen lön från eran DV. 
    Vi förlorar ju habben om vi tar fem veckors semester. Hab får vi bara om vi är där. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K
    Anastasia skrev 2024-03-24 13:22:00 följande:
    Något som är bra däremot är att vi får ju extrahab, i den komunen som jag bor i får vi vid Juni och December några tusen extra.  Det får vi inte glömma bort. ❤️
    Vi får ingen extrahab i alla fall, men vår hab kommer höjas från och med april så det är ju alltid något.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K
    Anonym (aaa) skrev 2024-03-24 14:49:29 följande:
    klarar utan habben den är så lite
    Det beror på var i landet man bor. Det ser annorlunda ut i olika kommuner.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K
    Anonym (Trams) skrev 2024-03-24 14:50:27 följande:
    Jag tror att det bara är en dröm, att personer inom LSS, skulle få betalt under semester. Jag som studerat betalning till brukare inom LSS, vet att det finns ingen lag som säger att brukare inom LSS ska få betalt för att medverka inom LSS.
    Det finns många kommuner som inte betalar ut ett öre till brukare inom LSS. Summan, som kommuner som ändå betalar ut, varierar stort också. 
    Det är sant, men där jag är så utför vi faktiskt ett viktigt arbete och om vi nu ska likna det vid ett så riktigt arbete som möjligt, så att säga så borde väl vi ha samma rättigheter som de med "riktiga" jobb?
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K
    Anonym (aaa) skrev 2024-03-24 14:52:59 följande:

    asså habben på 400 kr


    Vi har en hab på 3200 kr i månaden om man går fulltid från och med april i år.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K
    Anonym (Trams) skrev 2024-03-24 14:58:59 följande:
    I min kommun får brukare ca 1000 kr för fulltid. Det varierar kraftig kommun till kommun. Du tillhör en kommun som betalar ut mest i Sverige.
    Jo, så är det och man tycker ju att om dem höjer haben här så borde dem höja haben i hela landet.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K
    Anastasia skrev 2024-03-24 15:52:56 följande:
    Wow stort grattis Freddie. Med tanke på att ni inte verkade ha fått någon hab ersättning innan, så är ni verkligen värda dem riksdalerna. ❤️   Jag får runt 1000:- i månaden när jag är på min dagliga verksamhet, plus att vi får extra han i Juni och i December ❤️
    JO, vi har alltid fått habersättning, men den har varit så låg. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K
    Anonym (Sanning) skrev 2024-03-24 15:56:17 följande:

    Vad kan vara bättre än åtta veckors semester?

    Att inte vara handikappad, kanske.


    Då ska jag upplysa dig om att man är inte handikappad bara för att man går på en daglig verksamhet. Visst, man kan ha svårt för vissa saker, men det är en annan sak.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K
    Anonym (Sanning) skrev 2024-03-24 15:59:54 följande:
    Fast det är ju vansinne att tro att man som funktionshindrad har dragit vinstlotten j livet för att man får fler lediga veckor per år. Det jag menar. 
    Jo, så är det ju. Om man nu skulle få åtta veckors semester per år så överväger ju inte det att man har en diagnos.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K

    Jag ser i alla fall inte mina diagnoser som ett handikapp. Jag väljer att se de som styrkor. Jag vet det är en kliché att säga så, men det gör jag. Jag vägrar att kalla mig handikappad.


    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K
    Anonym (Vera) skrev 2024-03-24 19:48:07 följande:
    Det kallas funktionsnedsättning eller funktionshinder beroende på kontext. 
    Jag använder också ordet funktionsvariation. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K
    Anonym (Vera) skrev 2024-03-25 08:48:33 följande:

    Bra, då kan du sluta på DV och skaffa ett vanligt jobb istället. 
    Freddie K skrev 2024-03-25 05:29:20 följande:
    Jag använder också ordet funktionsvariation. 
    De flesta funktionhindrade tycker uttrycket förminskar deras svårigheter. 
    Om det ändå vore så enkelt. Jag har haft ett riktigt jobb en gång i tiden, men det funkade inte i längden av olika anledningar. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K
    Aniiee skrev 2024-03-26 00:06:24 följande:
    Min mamma (Borta sedan 20 år nu) brukade förklara för folk att "alla har vi variationer i kroppens funktioner. En del ser bra, en del ser dåligt. Vissa ser inte alls. Eftersom ögonen egentligen ska fungera så har man en funktionsnedsättning om man ser dåligt. Handikappad blir man i mötet med ett oförstående samhälle som vägrar göra livet lättare för de med funktionsnedsättningar. "
    Du har helt rätt i det. Spot on som vanligt! Glad. Det är precis så jag känner också.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K
    Anastasia skrev 2024-03-25 16:06:27 följande:
    Samma här, på samma sätt som jag vägrar kalla mig själv för idiot eller sinnesslö. Funktionsvariation eller funktionsnedsättning är bättre, mer värde på något sätt. 
    Jo, det har du helt rätt i. Glad
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K
    Anonym (Vera) skrev 2024-03-25 13:23:52 följande:
    Om din funktionsnedsättning bara ger dig fördelar finns det ingen anledning till att du inte skulle klara ett vanligt jobb. 
    Den ger mig inte bara fördelar. Det är ingen superkraft, men jag vill se det som en styrka istället för en svaghet, men jag har fått kämpa och man får aldrig något gratis. Där jag är nu trivs jag och jag känner mig nyttig och jag får göra det jag älskar, så varför skulle jag vilja ha ett "riktigt" jobb?
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
Svar på tråden Alla i Sverige är avis på oss med funktions nedsättning