• Anonym (Osäker)

    Ni som har pool, är det värt? Ledsnar man?

    Min man vill ha pool. Hans argument är att våra barn (ungdomar 15 och 16 år) då kommer vilja vara mer hemma och trivas.

    Jag undrar om det verkligen är så? Ledsnar man inte på det efter ett tag? Hur nycker jobb innebär det? Oro att ungdomar badar själva? Pris per månad för uppvärmning? Samt hur länge är den ens användbar per år pga vårt väder här i sverige?

  • Svar på tråden Ni som har pool, är det värt? Ledsnar man?
  • PH76

    Våra barn är yngre (9&12) och använder den flitigt, den är väldigt uppskattad. Det krävs en halv dag att starta poolen och lika mycket att stänga den varje år, därtill ca 10 min i veckan för att hålla den ren och vattenvärden på rätt nivåer.

    Priset för uppvärmningen vet jag tyvärr inte, jag har inte följt upp på det i detalj. Hur länge den kan användas beror på tre saker, 1) hur våren/hösten är, 2) var i Sverige ni bor, 3) vad. I har för typ av skydd för poolen.

    Vi bor i norra Stockholm och använder den normalt från slutet av maj till slutet av september, men vi har bara ett överdragsskydd, hade vi haft kupol så skulle vi kanske kunnat utöka med 2-3 månader.

  • Anonym (Volvo)

    En relevant fråga att fundera över också är ju om NI är intresserade av en pool och allt vad det innebär när barnen har flyttat hemifrån?  Er äldsta kan ju krasst sett flytta vid 18..  

  • Anonym (Tt)

    Har man nära till sjö/hav så tycker jag personligen att det är första prioritet framför pool. Då skulle jag enbart skaffat något mindre att ha hemma. 


    Sen som tonåring så vill man väl komma ut och se och träffa andra och inte bara vara hemma. Beror givetvis hur man är som person men en pool hemma kanske är kul ett tag men sedan kanske de ändå föredrar att åka iväg någon annanstans. 


     

  • Anonym (Älskar havet)

    Bor i villaområde, ca 10% har stor pool där tonåringar skulle kunna trivas och härja runt.ytterligare några har mindre pool.
    Av de i känner så använder 3 familjer med tonåringar sina pooler sparsamt, Den 4e familjen använder sin pool från april -nov ,lek, simmande och en massa fester.
    Känner en familj där båda har verksamhet som måste vara igång hela sommaren, de kan sköta det mesta hemifrån så för dem är pool ett bra sätt att förgylla sommaren för sina yngre barn.

    Min man och jag vill absolut inte ha pool pga allt jobb och ansvar.

  • Anonym (Mami)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-03-24 11:37:28 följande:
    Ni som har pool, är det värt? Ledsnar man?

    Min man vill ha pool. Hans argument är att våra barn (ungdomar 15 och 16 år) då kommer vilja vara mer hemma och trivas.

    Jag undrar om det verkligen är så? Ledsnar man inte på det efter ett tag? Hur nycker jobb innebär det? Oro att ungdomar badar själva? Pris per månad för uppvärmning? Samt hur länge är den ens användbar per år pga vårt väder här i sverige?


    Men vadå? Skulle du va orolig om 15 åring badar själv?
  • AndreaBD

    Vi tröttnade ganska snabbt. Vi köpte ett hus där det fanns en pool. Först fick vi inte till det att få det till rätt ph-värde. Vi tillsatte det man skulle tillsätta, mätte om det verkade vara rätt, men det tog bara någon dag så hade vi grönt vatten och lite senare alger. 

    Sedan var det en hel del jobb och eftersom vi inte hade uppvärmning av vattnet, så var det oftast för kallt och det användes inte mycket alls. Barnen var visserligen precis vuxna, men....  Det verkade kosta en del el också, även utan uppvärmning. Så, då tog vi bort den. 

  • Anonym (Tt)
    Anonym (Mami) skrev 2024-03-24 12:20:34 följande:
    Men vadå? Skulle du va orolig om 15 åring badar själv?
    Tänkte på de med. I den åldern cyklade man ibland nästan 2 mil bara för att åka och bada, även om det fanns närmare ställen. 
  • Anonym (girls girls girls)

    Det tror jag inte. Ha Playboy Mansion på 80-talet som inspiration SkålDrömmer

  • Anonym (Nk)

    Jag tror din man har rätt, sen kommer de säkert vilja ha en del egna tillställningar, poolpartyn osv. 


    Men det blir även en trevlig aktivitet som ni kan göra tsm på sommaren när de kommer förbi även efter utflytt osv.

    Tänker du och din man att ni ska bo där läääänge så kommer pool även va intressant för barnbarn och föräldralediga. 


     

  • Anonym (Poolarn)

    Jag älskar vår pool (när allt är fixat). Ofta är det lite fix med inställning av rätt PH innan det funkar, det kan bli en del jobb med det. Det är också en del att göra på hösten när man stänger ner. Ta bort pump, rengöra filter och sånt. Men jag tycker det är jättemycket värt att ha en supervarm sommardag, man kan bara gå i när det blir för hett. Helt klart värt det. 🙂

Svar på tråden Ni som har pool, är det värt? Ledsnar man?