• Anonym (P)

Bolån under föräldraledighet

Vi kommer inom kort ansöka om bolån O köpa hus. Både jag o min sambo tjönsr runt 40 000 i månaden. Han är dock provanställd. Jag väljer att enbart ta ut 4 dagar i veckan då jag klarsr mig på det. Om jag fattat det rätt kan föräldraledighet ställa till det ? Vad kollar banken på? Det är väl mitt val att jag enbart tar ut 4 dagar? sen kan jag självklart välja att ta ut mer om jag behöver. 

• Svar på tråden Bolån under föräldraledighet
  • Anonym (Eva)

Banken räknar på sitt sätt, dessutom räknar de att ni ska klara högre ränta. 

Men klarar ni deras budget, så bryr de sig inte sedan om ni lever på mindre pengar. 

• Anonym (P)
    Anonym (Eva) skrev 2024-03-24 19:42:18 följande:

Banken räknar på sitt sätt, dessutom räknar de att ni ska klara högre ränta. 

Men klarar ni deras budget, så bryr de sig inte sedan om ni lever på mindre pengar. 

Ja men va utgår de ifrån ? min ordinarie lön? 
  • Anonym (Eva)
    Anonym (P) skrev 2024-03-24 19:45:25 följande:

Kreditprövningen görs på din ordinarie lön, men de tar hänsyn till föräldraledighet och hur länge du beräknar vara hemma.

• Jemp
    Anonym (P) skrev 2024-03-24 19:45:25 följande:
    De verkar göra olika. Vet de som blivit nekade pga föräldraledighet, och vanligtvis är det mkt svårt med provanställningar.

Vi fick huslån dock när jag hade tidsbegränsad anställning (och sambon var i slutet av sin föräldraledighet).
  • Anonym (Nk)

Belåningsgrad och storlek på lånet spelar väldigt stor roll här... 

Ska ni köpa en villa för 2 eller 7 miljoner? Ska ni låna 85% av 2 eller 7 miljoner eller vad har ni för kontantinsats osv. 

Bor ni på mindre ort där du klarar att försörja er på din lön är det väll bra annars låter det riskfyllt att låna till en dyrare villa när en person har provanställning i denna ekonomi? och en dessutom är föräldraledig men det är du kanske inte så jättelänge till. 

Svar på tråden Bolån under föräldraledighet