• Anonym (Vän som vet ingenting.)

    Hur känner man sig om någon frågar vad man vill ha i present - Förstör man något och allt blir tråkigt istället?

    Jag är inte bra på det här med presenter. Jag vill göra mina vänner så nöjda så mycket det går. Så på födelsedagar, så har jag frågat mina favorita/bästa vänner vad dessa vill ha i present, istället för att komma med spontant.


    Ibland kan jag komma med något ifrån mitt eget huvud, i kombination med vad dessa sagt vad de önskat sig, när jag har frågat veckor eller en månad innan.

    Men nu tänker jag för mig själv: Vilken dålig vän jag är som inte vet vad mina vänner kan tänka sig gilla. Så självcentrerad och dum, känner jag mig.

    När man frågar, känner ni att man är tråkig och förstört ''överraskningen''. Tänk så att man velat bli överraskat istället, så frågar idioten vad man vill ha.

    Hur hade ni känt?
    Dumt att fråga vad man önskar i present?
    Vi är i 30 års åldern.

  • Svar på tråden Hur känner man sig om någon frågar vad man vill ha i present - Förstör man något och allt blir tråkigt istället?
  • Anonym (Annika)

    Jag tycker det är jättesvårt med presenter som vuxen, till vuxna. Tycker inte du gör något fel alls som frågar, det är det många som gör och man vill ju inte råka ge något som inte uppskattas heller. Jag brukar be om att bli firad utan presenter.

  • Cereal Killer

    Det är verkligen ingen stor grej för mig om någon frågar vad jag vill ha, jag tar absolut inte illa upp på något sätt, utan tvärtom är det ju gulligt att personen minns min födelsedag och funderar på vad den ska köpa. Men det förtar ändå lite av själva grejen med presenter, tycker jag. Om jag ändå ska välja ut vad jag vill ha så kan jag egentligen lika gärna köpa saken själv. 

  • Anonym (S)

    Jag är den tråkiga typen som sällan önskar mig något men alla som känner mig vet att jag blir jätteglad för en flaska vin eller en pocket.
    Inget fel i att fråga men kanske lite obekvämt för en del att lämna en önskelista.

  • Anonym (Jenny)

    Det är helt ok att fråga! Däremot får man nog nöja sig med ett generellt svar ganska ofta, men då har man något att utgå ifrån. (Jag antar att du inte ber om exakt modell, vilken affär den finns i osv) Och ibland får man inget svar alls, och då blir det en flaska vin el dyl! 

  • Fjäril kär

    En önskan om lämplig present kan jag tycka hör mer hemma på särskilda dagar som typ bröllop , dop , examen eller så. Då kan det finnas speciella skäl till olika önskelistor .

    Men födelsedagen eller annat är ju själva grejen att bli överraskad och firad. Att inte ens ha fantasi till att komma på att köpa blommor utan att fråga först känns lite sådär om jag ska vara ärlig. 

  • Anonym (Vän som vet ingenting.)
    Fjäril kär skrev 2024-03-24 21:10:11 följande:

    En önskan om lämplig present kan jag tycka hör mer hemma på särskilda dagar som typ bröllop , dop , examen eller så. Då kan det finnas speciella skäl till olika önskelistor .

    Men födelsedagen eller annat är ju själva grejen att bli överraskad och firad. Att inte ens ha fantasi till att komma på att köpa blommor utan att fråga först känns lite sådär om jag ska vara ärlig. 


    Kommer jag med blommor eller kommer med en idé om fika/restaurang, så blir jag kritiserad. Jag har låtit bli sådant, när det kommer till tjejkompisar, eftersom det ger fel signaler.


     


    Bortsett ifrån min bästa tjejkompis.

    Men tack för dina tips, ändå! :)

  • Fjäril kär
    Anonym (Vän som vet ingenting.) skrev 2024-03-24 21:32:39 följande:

    Kommer jag med blommor eller kommer med en idé om fika/restaurang, så blir jag kritiserad. Jag har låtit bli sådant, när det kommer till tjejkompisar, eftersom det ger fel signaler.


     


    Bortsett ifrån min bästa tjejkompis.

    Men tack för dina tips, ändå! :)


    Jag kan tycka att blommor hör till i samband med att man ger en present. Men varken blommor eller present behöver vara något man frågat om . 
  • Fjäril kär
    Anonym (Vän som vet ingenting.) skrev 2024-03-24 21:32:39 följande:

    Kommer jag med blommor eller kommer med en idé om fika/restaurang, så blir jag kritiserad. Jag har låtit bli sådant, när det kommer till tjejkompisar, eftersom det ger fel signaler.


     


    Bortsett ifrån min bästa tjejkompis.

    Men tack för dina tips, ändå! :)


    Jag kan tycka att blommor hör till i samband med att man ger en present. Men varken blommor eller present behöver vara något man frågat om . 
  • Tukt

    Att fråga vad någon önskar sig är något man bör sluta upp med vid typ 15-årsåldern. Efter det så får presenten liksom motsatt effekt än den tänkta.
    Har man svårt att köpa presenter så är det ens egna ansvar att ta, inte den andra.
    Och det ansvaret måste du ta, vare sig du ser till att hitta vägar att "se" personen och dennes behov, eller om du helt enkelt framhärdar  att ni slutar med presenter och firar på ett annat sätt. Men det är du och ingen annan som har det ansvaret.
    Självklart kunde man önska att dina vänner såg dina problem och kom till hjälp också, vilket kan vara värt att tänka på valet av vänner...

  • Anonym (Annika)
    Anonym (Vän som vet ingenting.) skrev 2024-03-24 21:32:39 följande:

    Kommer jag med blommor eller kommer med en idé om fika/restaurang, så blir jag kritiserad. Jag har låtit bli sådant, när det kommer till tjejkompisar, eftersom det ger fel signaler.


     


    Bortsett ifrån min bästa tjejkompis.

    Men tack för dina tips, ändå! :)


    Är du man eller kvinna själv? Det låter som att de övertolkar, men samtidigt vill man ju inte ge något som inte uppskattas. Du kanske inte ska ge nånting om det du kommer på inte duger?


    När jag bjöd hem i samband med min födelsedag kom ett par och en väninna+dotter med varsin bukett blommor. Det var fint.

Svar på tråden Hur känner man sig om någon frågar vad man vill ha i present - Förstör man något och allt blir tråkigt istället?