Min sambo hatar vår son
Vad bra att ni tagit tag i det. Tänkte föreslå psykolog. Fråga även mvc/bvc om vilken hjälp som går att få. Låter som förlossningsdepression eller dyl. Hon låter helt klart överstimulerad.
Bra att du avlastar och åker iväg. Tycker verkligen du ska se till att hon låter dig ta sonen på natten också så hon får sova ut. Har hon möjlighet att sova på dagarna eller gör hon massa saker då? Hon kanske behöver sänka ambitionsnivån och bara fokusera på att vara med barnet och själv sova när barnet sover. Kolla med förskolan om det äldre barnet kan få gå mer så sambon inte behöver vara själv med 2 barn lika mycket. Borde ju gå att få till om man förklarar att ni misstänker utmattning eller förlossningsdepression.
Ni har inga föräldrar nära som kan hjälpa till?
Du kanske få gå barnvagnspromenad mitt i natten så hon slipper barnskrik. Som mamma så skär det i kroppen att höra sitt barn skrika och det kan kännas lättare att vara den som försöker trösta än att höra på från rummet bredvid och känna att -varför gör inte pappan nåt åt det?-.
Så om du går ut med barnet slipper hon höra och kan kanske släppa det och barnet kanske somnar lättare i barnvagn?
Tycker du/ni gör många rätt och att ni tar tag i det direkt. Sen ska det mycket till innan man skadar sitt barn men om hon skulle råka tappa barnet och du har hört henne säga sånt så är ju risken stor att du inte tror det var en olyckshändelse.
Kan hon testa att skrika, bita eller slå i en kudde när hon känner för att säga såna saker? Eller att lägga barnet på ett tryggt ställe och gå in på toaletten 2 min? För att försöka få ut frustrationen utan att det går ut över barnet.