• Anonym (Rädd)

    Någon som fått lunginflammation?

    Har fått lunginflammation efter 2 veckors feber. Har aldrig haft det, är 42 år och frisk vad jag vet annars.

    Är skiträdd, rökte när jag var yngre till och från och ibland mer missa perioder. Har dock inte rökt på 10 år nu. 

    Hur vanligt är det att få lunginflammation så här hux flux??? Bör man va orolig??

    Har smått panik av att jag ens fått det! Känns nåt som pensionärer får!

  • Svar på tråden Någon som fått lunginflammation?
  • Anonym (Dr Feelgood)

    Nej då, man kan få både lunginflammation och lungsäcksinflammation i alla åldrar.

    Min man och två kompisar fick det t.ex. när de skulle på skidresa i gymnasiet och var tokförkylda.

    Lunginflammation är egentligen mer ett symptom än en diagnos, för man kan få det av bakterier, av virus, av svamp och t.o.m av att andas in kemikalier- så kallad kemisk lunginflammation.

    En vanlig bakterie som ger lunginflammation är pneumokocker, och den kan man vaccinera sig mot, men inte mot alla saker man kan få lunginflammation av.
    Eftersom äldre har svagare immunförsvar rekommenderar man dem att ta det vaccinet för att slippa just den bakteriella inflammationen. Yngre personer får oftare lunginflammation av annat, som virus. 

  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Dr Feelgood) skrev 2024-03-26 17:10:30 följande:

    Nej då, man kan få både lunginflammation och lungsäcksinflammation i alla åldrar.

    Min man och två kompisar fick det t.ex. när de skulle på skidresa i gymnasiet och var tokförkylda.

    Lunginflammation är egentligen mer ett symptom än en diagnos, för man kan få det av bakterier, av virus, av svamp och t.o.m av att andas in kemikalier- så kallad kemisk lunginflammation.

    En vanlig bakterie som ger lunginflammation är pneumokocker, och den kan man vaccinera sig mot, men inte mot alla saker man kan få lunginflammation av.
    Eftersom äldre har svagare immunförsvar rekommenderar man dem att ta det vaccinet för att slippa just den bakteriella inflammationen. Yngre personer får oftare lunginflammation av annat, som virus. 


    Tacl för svar! Jag vet inte vad jag hade fått d från, inga prover togs men min dotter hade feber o var förkyld veckan innan.

    Så man behöver inte vara rädd för detta för att man har rökt förr i tiden ibland? 
  • Gullvivor

    Jag hade lunginflammation nyligen och är 25 år, frisk och aldrig rökt. Är inte orolig och tycker inte du bör vara det heller, lunginflammation förekommer ju i alla åldrar.

  • Anonym (Rädd)
    Gullvivor skrev 2024-03-26 17:18:39 följande:

    Jag hade lunginflammation nyligen och är 25 år, frisk och aldrig rökt. Är inte orolig och tycker inte du bör vara det heller, lunginflammation förekommer ju i alla åldrar.


    Hade du? Fick du förkylning innan? Behövde du göra lungröntgen eller gick du på återkoll?

    Ja det är väl så. Började bara tänka att jag rökt förr och ibland mer och ibland mindre under nägra år och blev nojig 
  • Anonym (Karl)

    Jag fick det när jag var 26. Troligen smittad av en praktikant som hostade bredvid mig i en vecka. Var hemma 1 vecka med hemsk hosta och feber, gick till läkaren och fick penicillin och hostdämpande. Fick sen svårare att andas och fick göra röntgen. Var totalt hemma 7 veckor från jobbet.

  • Anonym (Lugn)

    Vanligare än vad du tror. Är yngre än dig och har haft det två gånger senaste åren. Senast i höstas.
    Är fd rökare. Och cancer har inte med lunginflammation att göra. Fick till mig på vårdcentralen att de ser flera med lunginflammationer nu i vår ålder. Är väl någon bakterie som härjar. 

  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Lugn) skrev 2024-03-26 21:29:47 följande:

    Vanligare än vad du tror. Är yngre än dig och har haft det två gånger senaste åren. Senast i höstas.
    Är fd rökare. Och cancer har inte med lunginflammation att göra. Fick till mig på vårdcentralen att de ser flera med lunginflammationer nu i vår ålder. Är väl någon bakterie som härjar. 


    Tack för informationen. Jag läste något inöägg på facebook i någon tråd att många haft lunginflammation nu också. Känns lite lugmare om det är så.
    Behövde du göra efterkontroll med rönt gen pga att du haft det 2ggr eller är fd rökare? Sa vc något om det?

    Har du fått lunginflammation efter typ förkylning?

    På min vc har de inte gett nån info om detta alls därav känner jag oro.  Vc frågade inte ens om jag rökte
  • AndreaBD

    Jag hade lunginflammation och lungsäcksinflammation när jag var 25. Och min son hade det två gånger som barn. Vi hade båda inget feber med det. Men det märktes iom att hostan är värre än vanligt då. 

  • Anonym (Lugn)
    Anonym (Rädd) skrev 2024-03-26 21:45:06 följande:
    Tack för informationen. Jag läste något inöägg på facebook i någon tråd att många haft lunginflammation nu också. Känns lite lugmare om det är så.
    Behövde du göra efterkontroll med rönt gen pga att du haft det 2ggr eller är fd rökare? Sa vc något om det?

    Har du fått lunginflammation efter typ förkylning?

    På min vc har de inte gett nån info om detta alls därav känner jag oro.  Vc frågade inte ens om jag rökte
    Jag fick lunginflammation som följd båda gångerna efter en förkylning/ influensa. Första omgången gjordes ingen uppföljning vad jag minns. 
    Denna omgången gjordes röntgen både vid lunginflammation och några veckor efter för att kolla om den läkt ut. Jag gjorde många efterkontroller pga långvariga besvär, även ct röntgen. Men allt var bra, trots hosta och skit. Säger detta för att OM du dras med vissa symtom en längre period så är det inte helt ovanligt efter en lunginflammation. Jag var säker på att de skulle hitta något på mina undersökningar men icke.

    Släpp det med att du rökt innan. Du har fått lunginflammation för att den skiten härjar nu. Röntgades du när de fastställde lunginflammation?
Svar på tråden Någon som fått lunginflammation?