Reclaimyourself skrev 2024-04-10 15:31:07 följande:
Anonym (Pp):
De tvingar mig nästan till hjälp med sånt jag klarar själv och har talat om att jag klarar själv. Däremot sånt jag ber om hjälp med får jag inte hjälp med för det ska jag minsann klara själv..
De knullar brukares huvuden så de (brukarna) inte vet vad som är rätt eller fel och att de inte klarar nånting själva!
En boendestödjares uppgift är ibland att peppa brukaren att göra saker som t.e.x diska, tvätta, bädda eller komma ut och få luft. Många brukar klara sånt själv men har svårt att komma igång av egen kraft. En boendestödjare ska alltså inte göra saker du ber om för att du t.e.x tycker att det är tråkigt. Din handläggare på kommunen som godkänt boendestöd har gjort en så kallad beställning till boendestödet där det står vad du ska få hjälp med och inte klarar själv. Din boendestödjare följer alltså den planen och skriver ofta tillsammans med brukaren en genomförandeplan som ni sen ska gå efter. Är det så att du behöver mer stöd med annat så ska du prata med din handläggare som ska bedöma om du behöver mer stöd. Men det du klarar att göra själv ska du också göra själv.
Det är hela vitsen med boendestöd.