Inlägg från: Reclaimyourself |Visa alla inlägg
  • Reclaimyourself

    Boendestöd är jobbig

    Anonym (Pengar) skrev 2024-04-05 22:53:13 följande:
    Att andra personer köper lägenhet I närheten påverkar inte dig. De känner inte dig och du kan inte förvänta dig att få flytta ihop med dem, eller ens att de vill bli din kompis.

    Du behöver flytta, du kommer med en massa fantasi-idéer som inte hjälper dig att flytta. 
    Lite sned verklighetsuppfattning någon ?  😉
  • Reclaimyourself

    Det är inte kameror som filmar bara just DIG, det kallas för övervakningskameror och är placerade lite överallt på allmänna platser runt om i Sverige. Som finns där för att öka tryggheten i samhället samt att det går att se om det begås brott, då tittar polisen på filmen och kan lättare identifiera och gripa gärningsmannen. 
    Man kan inte vara med i en dokusåpa på TV utan att behöva göra någonting för att komma med där! Man måste skicka in en ansökan, bli utvald osv. Det är inte ens lagligt att smygfilma någon och visa dem och deras liv på TV! Hade du varit med i en dokusåpa så hade du haft en massa kameramän omkring dig på nära håll. Man är inte med i en dokusåpa för att det är kameror överallt vart man än går. 
    Ledsen att spräcka din illusion! 
    Sök till Farmen, Robinson eller någon dokusåpa som du ser på svensk TV! Vad fan har du för glädje av att vara kändis i ett annat land där du inte bor? Och varför har du inte blivit rik på det och kunnat köpa vilken lägenhet eller hus du vill?!

  • Reclaimyourself

    Anonym (Pengar):

    Vad fan vet du om vem som blir insläppt där och inte? Har du själv varit på de ställena eftersom du vet det? Jag blev insläppt de få gånger jag gick dit, och jag har aldrig varit rik, känd eller något annat som folk ute i landet som folk har fått för sig att man måste vara för att få komma in och träffa.. de där gudarna, förlåt kändisarna som är både blåblodiga och odödliga! 
    Du tror väl inte att jag varit på NK heller eftersom det står vakter och kollar upp att man är tillräckligt fin för att få komma in? Haha, vem som helst kan bara traska in, jag har sett hemlösa därinne med trasiga skitiga kläder och smutsiga och slitna i fejjan.. Där köpte jag en Panos Emporio-baddräkt för hela.... 99 spänn!! Kan du tänka dig! 
    Vad har du egentligen för bild av kändisar och av Stockholm? 🙄

  • Reclaimyourself
    Anonym (Pengar) skrev 2024-04-06 00:03:31 följande:
    Ju längre du låter bli att sätta dig i kön, desto längre extraväntetid blir det.
    Du verkar ha en precis lika förvrängd verklighetsuppfattning som TS! Du skriver en massa inlägg där du påstår saker som du uppenbarligen inte vet ett dugg om! 

    Ingen ide att ställa sig i Sthlms bostadskö, kötiden var sist jag hörde det minst 30 år, och det ökar hela tiden. Vad har hon (eller vem som helst) för nytta av att ställa sig i en kö nu för att få en lägenhet i Sthlm när hon är typ ålderspensionär!

    Och du, tro det eller ej, det finns faktiskt förhållanden där par träffats och inlett ett förhållande som började med att den ena var inneboende hos den andra!
  • Reclaimyourself

    Och angående att ljuga för en kille..
    Man behöver INTE berätta allt om sig själv för någon man nyss träffat och börjat lära känna. Vem gör det liksom?!  TS behöver inte ens ljuga, får man frågan vad man jobbar med så svarar man bara företagets namn som äger den dagliga verksamheten. Hon behöver inte tala om första gången de träffas att hon är inskriven där via LSS! Då har hon svarat på frågan utan att ljuga. Om han frågar vart hon bor så svarar hon bara: I stadsdel X, i en X-rummare. Hon behöver verkligen inte tala om det första hon gör att det är en träningslägenhet! En del människor är tvungna att frisera sanningen om de ens ska få en chans hos det motsatta könet! Sen om de börjar dejta och det börjar uppstå känslor så kan hon ju berätta hur det är. Är han ett svin som väljer partners efter socioekonomisk status och drar, är han inget att ha ändå, och inget för TS att ha som inneboende eftersom sådana personer brukar vara helt bänga på andra sätt också! 

  • Reclaimyourself
    Anonym (Ava) skrev 2024-04-06 01:46:47 följande:

    Förstår inte riktigt problemet.
    Du vill bo med en partner. 
     Du har en kollega som bor med en partner, och du tycker att din kollega är "fulare" än du?  


    Ja hon har en "kollega" på sin dagliga verksamhet som är skitful tydligen, och TS anser att om kollegan som är så ful har lyckats hitta en sambo, så kan TS också det!
  • Reclaimyourself

    Anonym:

    Vart nånstans står det att hon är 65 år??  Om du syftar på att hon skulle vara 75 när hon får en lägenhet via Stockholms bostadskö:  nej jag har redan skrivit och förklarat att den kön är TRETTIO ÅR LÅNG VÄNTETID! Inte 10 år, som det var för många år sen. Du är dåligt uppdaterad! Därför är TS inte 65 utan mycket yngre!

  • Reclaimyourself

    Jag förstod det, så vad är det för efterblivna subbor här som tror du är 65 och bor i Helsingborg? Försök att inte bry dig om såna som lever i en bubbla och inte läser tidningar eller ser på nyheter och som aldrig varit ute i "verkliga" livet! De är efterblivna! 

    Om din högsta dröm och önskan är en sambo så Go For It!!  Kämpa för att hitta honom! Men se till att det är en snäll kille som förstår dig och behandlar dig väl! Och att du tycker om honom för den han är den han är och inte bara för att han vill bo med dig! 

    Vissa här verkar tro att du är helt borta. Snarare dem som verkar vara helt borta!

  • Reclaimyourself

    PS:
    Många med autism/Asperger har bara ett väldigt annorlunda sätt att uttrycka sig! Om någon har en diagnos så läs på om diagnosen innan ni säger eller skriver nånting om psykoser och vanföreställningar! 

  • Reclaimyourself

    Anonym:

    Vart någonstans i tråden påstår jag att jag inte har några funktionsvariationer? Man säger inte funktionsnedsättningar längre eftersom det anses kränkande. Jo då jag är mycket väl medveten om att jag är udda och annorlunda, var i tråden har du sett att jag påstår något annat? Och jag har inte massa "vårdpersonal och boendepersonal", jag behöver inte det längre för jag har lärt mig att de stjälper mer än hjälper! Jag tar hand om både barn och hund och blir upprörd av den synen ni verkar ha på folk som TS! 

  • Reclaimyourself
    Anonym (H) skrev 2024-04-09 13:41:34 följande:
    På vilket sätt kan det stjälpa? 
    För att de vill att man ska bli beroende av deras hjälp så de får behålla sina jobb och verksamheten kan gå runt ekonomiskt. De är alltså inte för att hjälpa enskilda individer utan bara för att man ska stanna kvar i beroende-fällan för att en massa människor ska ha jobb. 
    De har ingen drivkraft för 5 öre utan väntar bara på att jag ska ta en massa initiativ. Jag behöver inte någon som sitter och tycker att jag ska göra allt själv för att "jag ska bli självständig", då jobbar jag bättre utan att de sitter där som fågelholkar!
  • Reclaimyourself

    Anonym (Pp):

    De tvingar mig nästan till hjälp med sånt jag klarar själv och har talat om att jag klarar själv. Däremot sånt jag ber om hjälp med får jag inte hjälp med för det ska jag minsann klara själv..
    De knullar brukares huvuden så de (brukarna) inte vet vad som är rätt eller fel och att de inte klarar nånting själva!

  • Reclaimyourself

    H.G.:

    Jag vet mycket väl hur boendestöd fungerar, du behöver inte förklara! 
    Vadå saker jag bara tycker är tråkiga?!  Vilka förutfattade meningar du verkar ha! Jag menar sådant som jag inte kan (som att planera och få en överblick över mina veckor) och saker som tar extremt mycket energi (som att ringa flera viktiga telefonsamtal på raken, och jag därför behöver avlastning med för att jag blir totalt utmattad av det!). Däremot behöver jag inte hjälp med sånt som att diska, tvätta, handla och städa, för sådant klarar jag själv. Det är kanske inte kliniskt rent hemma hos mig jämt, men det är heller inget som jag prioriterar. Viktigare att må bra och spara på sin energi! Vill inte att någon annan kommer utifrån och plockar i min tvätt, mina köksgeråd etc! Jag gör sådana saker när jag vill, orkar och hinner. Skulle aldrig vilja ha en "dadda" som jag delar sådant privat med! 

  • Reclaimyourself

    H.G:

    Handläggaren är nästan omöjlig att få tag på!

    Jag har upplevt med de flesta boendestödjare jag haft, att trots att de läst genomförandeplanen så verkar de inte veta riktigt vad de ska göra när de kommer.. jag tycker att de borde skriva en slags plan som är mellan dem och mig, att de ska ha en överblick över hur vi ska jobba över tid och vara drivande i det. Men jag ska då vara helt med på den planen och inte bli överkörd. Det ska vara ett samarbete mellan mig och boendestödjaren. Jag får väl be dem om det och hoppas att de kan göra så. Istället har typ alla jag haft inte tagit några initiativ med hänvisning till handläggarens plan, utan bara frågat mig vad jag vill göra. Oavsett vart jag bott, och oavsett vilken utförare jag hade under åren i Sthlm. Där kan man välja och vraka och jag bytte utförare flera gånger för att jag inte var nöjd. Utförare= företag som tillhandahåller boendestöd. 

Svar på tråden Boendestöd är jobbig