• Anonym (Blåst)

Företag vägrar betala tillbaka pengar

Jag köpte ett par varor från en hemsida men hade problem med att lägga ordern på hemsidan så mailade företaget, dom svarade direkt och sa att dom kan skapa ordern manuellt över mail och att jag kan swisha ett nummer som var ett privat mobilnr som gick till en kille. Kollade upp företaget och det verkade vara ett seriöst AB. Nu har jag varken fått varor eller pengarna tillbaka, det har gått veckor och inget händer. Handlar om 2000kr och jag har det inte direkt bra ställt så det är en stor förlust för mig. Hur gör jag nu? Polisanmäler? Kronofogden? Jag har försökt ringa mobilnumret men kommer inte fram så verkar vara blockat för mig. Känner mig så jävla dum och blåst, otroligt jobbig känsla att bli blåst på en stor summa pengar på det här sättet. Trodde verkligen dom var seriösa.

• Svar på tråden Företag vägrar betala tillbaka pengar
  • Lynx123

Låter som en organiserad scam! Skulle nog polisanmäla om jag var du...

• EpicF

Polisanmälan. Och sedan talar du om att su har gjort en Polisanmälan via mail. 

Du kan också pröva att ringa mobilnr med skyddat nr, #31# före mobilnr du ska ringa. 

• Anonym (Blåst)

Tack, får bli en polisanmälan som säkert inte kommer leda till något ändå :(

• EpicF
    Anonym (Blåst) skrev 2024-03-26 23:00:27 följande:

Tack, får bli en polisanmälan som säkert inte kommer leda till något ändå :(

Du kan samtidigt ta ärendet till kronofogdemyndigheten, för att få tillbaka pengarna. 
  • Anonym (Blåst)
    EpicF skrev 2024-03-26 23:07:20 följande:
    Du kan samtidigt ta ärendet till kronofogdemyndigheten, för att få tillbaka pengarna. 
    Även om jag swishat till en privatperson? Fick ju aldrig någon faktura eller liknande från företaget. Därav att jag känner mig så jävla dum som swishade till en person och inte företagsnummer.
  • Anonym (MTA)

Nu vet jag inte hur det fungerar när man betalat via swish, men jag blev lurad av ett företag där jag betalat med mitt bankkort. Jag betalade för en vara och fick den aldrig. När jag började kontakta företaget fick jag besked om att de begärt sig själva i konkurs. Man kan reklamera köpet till sin bank. Det är tydligen inte många som känner till det och jag fick höra talas om det av en tillfällighet. Man reklamerar köpet, skickar med bevis tex kvitto, mail etc. Jag fick hela summan betald av banken. Kan vara värt att testa!

• olof 45
    Anonym (Blåst) skrev 2024-03-27 09:20:34 följande:
    Även om jag swishat till en privatperson? Fick ju aldrig någon faktura eller liknande från företaget. Därav att jag känner mig så jävla dum som swishade till en person och inte företagsnummer.
    Har du fortfarande skickat ett meddelande till dem? Även om du inte fått fakture eller orderbekräftelse från företaget?

Och ja. Du var dum. Galet naiv faktiskt. Men häng itne upp dig på den saken för det hjälper ingen. Du måste reklarea till din bank, och du måste polisanmäla. Även muntliga avtal är giltiga, kan vara din motivering. 

Sedan är det bara att hålla tummarna. Just swish och att inte ha fått en konkret faktura gör ju att banken/polisen KAN ignorera saken om de vill, och säga att du får skylla dig själv. Men de flesta (hoppas jag) är vänligare än så. 
  • Anonym (Che)

Lägg gärna upp informationen på Trustpilot, så att inte fler blir drabbade. 

Svar på tråden Företag vägrar betala tillbaka pengar