Inlägg från: Anonym (F) |Visa alla inlägg
  • Anonym (F)

Lördag som eskalera

Man förundras av hur olika en del verkar se på våld beroende på vem som slår.

Ts slår först (i allmänhet svaga reaktioner bland kommentarerna).

Mannen slår tillbaka (prat om våldsspiral, rödflagg och alkoholproblem)

Helt objektivt så ni som går in med inställningen, "Ååhh lilla gumman, hur kunde han göra så här och hur är det med drickande".

Varför i hela friden skulle det under några omständigheter vara okej med en örfil bara för att en man är mottagare? En örfil är ett solklart fall av misshandel.

Till alla som aldrig fått stryk kan jag säga att man tror att man kommer reagera på ett visst sätt. Men när det väl händer så kommer folk reagerar väldigt olika vad man trodde. En del blir helt stumma, en del blir rasande, en del flyr. Först när man varit i situation vet man hur man reagerar.

Ts har detta till trots fått en hel del bra råd. Familjerådgivning behövs. 

• Anonym (F)
    Core skrev 2024-04-10 17:25:13 följande:
    Tror inte någon sagt att det är okej, men kontrar man med en knuten näve har man på riktigt allvarliga fel i skallen. Har man inte den spärren inbyggd, är man jävligt farlig att leva med för en kvinna.
    Ytterligare en som inte kan se bortom fördomar utifrån kön.
  • Anonym (F)
    Core skrev 2024-04-10 20:21:24 följande:
    Jämnställdhet har tyvärr gjort många av er till små ryggradslösa fittor.

Hade min fru gett sig på mig utan tillhyggen hade hon som mest kunnat åsamka rivmärken och en röd kind om jag så bara stod still. Hade jag gett mig på henne hade hon förmodligen varit död om jag tappade kontrollen helt

Kan ni inte se skillnaden? Och hur menar ni att en knytnäve är legitimerat efter en handflata?
    Du lyckas bara förstärka den felaktiga fördomen att en man inte kan råka ut för misshandel. 
  • Anonym (F)
    Core skrev 2024-04-11 18:21:58 följande:

Googlade på uttrycket en gång är ingen gång, fick direkt träff på en uppsats om våld i nära relationer som är döpt till just det

https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=9036545&fileOId=9036619

det är ingen slump. Kvinnor som bor med våldsamma alkisar använder sig av den retoriken, som vissa av er backar.

Återigen har du svårt att skilja på kön. Pratar om våld mot kvinnor och glömmer vem som slog vem. Varför pratar du inte om kvinnors våld mot män?
  • Anonym (F)
    Core skrev 2024-04-12 01:13:53 följande:
    Med det sagt så är det väl ändå jag som gör skillnad på kön, inte du?
    Du verkar inte förstå att du använder fördomar baserar på kön och normaliseras våld mot män. I inlägg efter inlägg bagatelliserar du våldet. Ska män tåla våld om de är starka?
  • Anonym (F)
    Anonym (Delia) skrev 2024-05-28 04:12:50 följande:
    Du mår inte bra när du gråter hysteriskt. Eller hur?! Det var inte du som började det här bråket. Din man hotar dej till livet och slår dej blodig. Din man är också alkoholist. Ledsen att säga det. Men det finns NOLL förutsättningar för en relation för er del. Är du på riktigt rädd om det själv så söker du psykologkontakt OCH lämnar den här dysfunktionella relationen. Den är redan förstörd. Det var han som förstörde den. Se till att han inte förstör dej också. Gå vid första slaget! 

Att du slog honom var också fel. Men jag antar det rent psykologiskt var dels en form av självförsvar men också ett test från din sida. Det vill säga du blev mordhotad och du försvarade dej, samt att du också testade hur mycket av sanning han talade när han sa att han skulle slå ihjäl dej. Du har svaret. Han backar inte för att göra dej illa om du inte gör som han vill. En man som älskar en använder sin styrka, både psykiska men i yttersta nödfall även sin fysiska styrka för att SKYDDA sin familj. Allt annat är fel.
    Lästa jag precis detta. Gå vid första slaget. Du måste missat vem som utdelade första slaget. Menar du på riktigt att första slaget är en form att självförsvar?

Menar du att en man som älskar kan tåla lite stryk för han skulle inte slå tillbaka?

Vänd på begreppen.

En man slår en kvinna i ansiktet och hon slår tillbaka. Skulle du se på den situationen likadant?

Herregud!
  • Anonym (F)
    molly50 skrev 2024-05-29 20:49:25 följande:
    Jag tycker inte det är ett extremläge.
    Det var du som skrev att du slår tillbaka av ren reflex om någon slår dig.
    Då frågade jag om det även gäller barn.
    Du skriver att du inte skulle slå små barn.
    Men jag tycker att det borde gälla även större barn då de oftast inte har samma styrka som en fullvuxen man.

Hade en man slagit en kvinna och hon slagit tillbaka så hade jag haft samma åsikt.
    Man kan lösa det t ex genom att gå iväg istället för att sjunka till samma nivå.
    Hade en man slagit en kvinna hade du sagt att hon ska gå vid första slaget och har rätt att försvara sig.

Det här handlar bara om stereotypa föreställningar om kvinnor som offer och män som förövare.

Att byta på begreppen är nästa omöjligt för de flesta. Det är bara att läsa den här tråden för att se att kvinnan framställs som offer. 

Om hon skulle gå till polisen skulle hon var gärningsman för någon form av misshandel. Mannen skulle bli ifrågasatt om våldet var försvarligt/nödvärn bara för att en kvinna slog.

Hade de inblandade varit två män skulle den första som slog först varit gärningsmannen och den som slog tillbaka ett offer.

Bilden av offer och förövare formas framförallt av kön och inte av händelseförlopp.
  • Anonym (F)
    molly50 skrev 2024-05-29 21:21:20 följande:
    Läste du alls vad jag skrev?
    Jag skrev att jag hade haft samma åsikt om kvinnan hade varit den som slagit tillbaka.
    Men i det här fallet så föregicks det av ett mordhot.
    Och oavsett vad man har mellan benen så svarar man inte på en örfil med att slå personen blodig.
    Så för mig är det här inte en könsfråga. Oavsett vad du tror.
    Förklara då varför du försvarar den som slår först.
  • Anonym (F)
    molly50 skrev 2024-05-29 22:07:46 följande:
    Som jag skrev så tycker jag det är värre att mordhota och slå någon blodig än att ge en örfil.
    Därmed inte sagt att jag tycker att TS har gjort rätt.

Så nu kanske du kan förklara varför du försvarar TS kille?
    Det gör jag inte. Jag upplyser om det faktiska händelseförloppet som står i ts trådstart.

Det är intressant att du tolkar det som ett försvar för killen. Jag vet ingenting om denna man. Med det jag vet är att ts valde att utdela ett fysiskt slag. Detta är en form av misshandel. Det är skrämmande att se hur många så bagatelliserar detta våld utifrån stereotypa föreställningar om kvinnor som offer och män som förövare.
  • Anonym (F)
    Anonym (Delia) skrev 2024-05-29 22:57:16 följande:
    Att du ser det som att vi bagetalliser är intressant när vi bara konstaterar att ett slag med handflatan gör mindre skada än vad ett knytnävsslag gör.
    Försvarar du Will Smith också? Är det fritt fram att slå folk med öppen hand när man känner för det bara handen är öppen?

Förklara om du ser detta som en misshandel eller ej.

Öppna ögonen!
  • Anonym (F)
    olof 45 skrev 2024-05-30 15:53:13 följande:

Du "hotade" med att gå till en annan man - vilket är en helt laglig sak att göra! Du får ha manliga vänner - även älskare, utan att samhället steppar in!

Han hotade dig till livet! Sedan när hn fick det påpekat för sig så fortsätter han att hota, men säger att han ska göra dig rullstolsbunden? 

Jag skulle inte rekommendera någon kvinna att stanna i en relation med en man som hotar!

Om du går till en annan man och han har ett problem med det är han fri att säga saker som "Jag komemr itne förlåta dig", "Isåfall är vårt förhållande över" = sätta gränser för vad han accepterar. Han får INTE komma med olaga hot.

Han borde polisanmälas!

Hur tänker du kring att ts gick fram och lappade till honom "kraftigt med handflatan".  Ska det nämnas i anmälan?

Tror du att det kan bli frågan om anmälan om misshandel på ts också?
Svar på tråden Lördag som eskalera