• Reclaimyourself

    Amning eller inte är inte alltid ett val!

    I debatten om amning så verkar det alltid t,as för givet att det alltid är ett val. De som inte ammar, eller har ammat, sina barn blir ifrågasatta och ofta kritiserade för att de valt (??) att inte amma. Det är faktiskt inte alltid ett val!! 
    Jag fick tex inte amma pga medicinska skäl. Det var inget snack om saken, jag tvingades avstå amning, för att jag skulle sluta med medicinerna fanns inte på kartan. Och detta fick jag veta först efter att min son fötts!! Ingen hade sagt det under hela graviditeten, trots att bm, psykiatrin m fl. visste mycket väl om vilka mediciner jag åt! Då hade jag ändå varit och förberett mig och tränat på amning hos bm och allt.. 
    Jag känner mig exkluderad i amnings-debatten, och det känns inte som att alla vet om att det faktiskt finns såna som inte får eller kan amma! 

  • Svar på tråden Amning eller inte är inte alltid ett val!
  • Fjäril kär

    Så är det för många . Det finns mängder av olika mediciner för olika typer av sjukdomar occh tillstånd som inte kan tas bort och som är livsnödvändiga och därmed inte går att kombinera med med amning . Helt korrekt att dessa utelämnas från debatten om amning.  Vilket är synd.  
    Samt att många som tillfälligt tar ett uppehåll i vissa mediciner och ammar mår otroligt dåligt och får kämpa med att vara mamma. 

  • Anonym (Sjuk)

    Jag är en sån som inte ammat på grund av mediciner. Många med min sjukdom mår mycket bättre efter förlossningen och behöver inte ta mediciner på ett tag. Tyvärr blev det inte så för mig, som istället blev sämre. Jag upplever förståelsen ännu sämre då, för många känner någon med sjukdomen som minsann kunde offra sig och inte ta medicinen på flera månader så att de kunde amma istället. För mig var det aldrig ett alternativ, för jag blir så sjuk att jag mer eller mindre är sängliggande, utan möjlighet att själv bära mitt barn, utan medicin.

  • Reclaimyourself
    Anonym (Sjuk) skrev 2024-03-28 08:15:50 följande:

    Jag är en sån som inte ammat på grund av mediciner. Många med min sjukdom mår mycket bättre efter förlossningen och behöver inte ta mediciner på ett tag. Tyvärr blev det inte så för mig, som istället blev sämre. Jag upplever förståelsen ännu sämre då, för många känner någon med sjukdomen som minsann kunde offra sig och inte ta medicinen på flera månader så att de kunde amma istället. För mig var det aldrig ett alternativ, för jag blir så sjuk att jag mer eller mindre är sängliggande, utan möjlighet att själv bära mitt barn, utan medicin.


    Styrkekram❣️❣️

    Får man fråga vilken sjukdom du har? 
    Jag äter flera olika mediciner mot psykisk ohälsa som är en följd av Asperger och ADHD. Elvanse (ADHD-medicin), antidepressiva, antipsykotiska (Haldol) och ångestdämpande. Jag slutade med Elvanse ett bra tag före födseln för att kunna amma, sen "kom de på" på BB att man inte kan amma när man äter Haldol. 
  • Anonym (dm)
    Reclaimyourself skrev 2024-03-28 07:55:24 följande:
    Amning eller inte är inte alltid ett val!

    I debatten om amning så verkar det alltid t,as för givet att det alltid är ett val. De som inte ammar, eller har ammat, sina barn blir ifrågasatta och ofta kritiserade för att de valt (??) att inte amma. Det är faktiskt inte alltid ett val!! 
    Jag fick tex inte amma pga medicinska skäl. Det var inget snack om saken, jag tvingades avstå amning, för att jag skulle sluta med medicinerna fanns inte på kartan. Och detta fick jag veta först efter att min son fötts!! Ingen hade sagt det under hela graviditeten, trots att bm, psykiatrin m fl. visste mycket väl om vilka mediciner jag åt! Då hade jag ändå varit och förberett mig och tränat på amning hos bm och allt.. 
    Jag känner mig exkluderad i amnings-debatten, och det känns inte som att alla vet om att det faktiskt finns såna som inte får eller kan amma! 


    Om du känner dig exkluderad i amningsdebatten, så är det väl bara att göra som du gör nu - ge dig in i amningsdebatten, eller strunta iden om den gör dig ledsen.

    Det finns många skäl till att amning är olämpligt, det kan även vara på barnets indikation. Tex att barnet pga sjukdom har behov av specialnäring och inte kan få bröstmjölk. 
  • Anonym (Sjuk)
    Reclaimyourself skrev 2024-03-28 09:05:24 följande:
    Styrkekram❣️❣️

    Får man fråga vilken sjukdom du har? 
    Jag äter flera olika mediciner mot psykisk ohälsa som är en följd av Asperger och ADHD. Elvanse (ADHD-medicin), antidepressiva, antipsykotiska (Haldol) och ångestdämpande. Jag slutade med Elvanse ett bra tag före födseln för att kunna amma, sen "kom de på" på BB att man inte kan amma när man äter Haldol. 
    Jag har två reumatiska sjukdomar. Jag medicinerar med immunhämmande läkemedel och cytostatika. Vissa mediciner går att amma på, men inte dubbla mediciner och tyvärr inte de medicinerna jag tar.
  • Anonym (S)

    Håller med, amning eller inte är inte alltid ett val, ibland tvingas man avstå av olika skäl.

    Men jag vill även tillägga, att när det är fråga om val, så är det alltid ok att välja bort amning. Ingen ska skambeläggas eller utsättas för andras åsikter om det. 

  • Anonym (emma)
    Reclaimyourself skrev 2024-03-28 07:55:24 följande:
    Amning eller inte är inte alltid ett val!

    I debatten om amning så verkar det alltid t,as för givet att det alltid är ett val. De som inte ammar, eller har ammat, sina barn blir ifrågasatta och ofta kritiserade för att de valt (??) att inte amma. Det är faktiskt inte alltid ett val!! 
    Jag fick tex inte amma pga medicinska skäl. Det var inget snack om saken, jag tvingades avstå amning, för att jag skulle sluta med medicinerna fanns inte på kartan. Och detta fick jag veta först efter att min son fötts!! Ingen hade sagt det under hela graviditeten, trots att bm, psykiatrin m fl. visste mycket väl om vilka mediciner jag åt! Då hade jag ändå varit och förberett mig och tränat på amning hos bm och allt.. 
    Jag känner mig exkluderad i amnings-debatten, och det känns inte som att alla vet om att det faktiskt finns såna som inte får eller kan amma! 


    Tror ändå de flesta vet att det finns mammor som inte kan eller får amma. 

    Min vän kunde inte amma pga en sjukdom som gjorde att mjölkproduktionen inte kom igång. 
  • Reclaimyourself

    Går som vanligt här på FL inte att citera vissa inlägg..! 

    Svar till dm:
    Ja jag gjorde ju det nu, gav mig in i debatten 😉
    Nja, ledsen blir jag väl inte, mer irriterad. Pga att jag är och alltid varit"udda" i och med att jag är född med Asperger och ADHD (huruvida att sätta såna etiketter på folk är rätt eller inte är en annan diskussion) så är jag alltför van att känna mig exkluderad från allt "normalt", och det här med amning är bara en sak i mängden. Jag flaskmatade min son och det var en lika fin upplevelse som om jag hade ammat; jag kunde sitta med honom i famnen i totalt 2 timmar ibland för han har alltid varit "kinkig" med vad han stoppar i sig (även som spädbarn) och han gjorde ifrån sig ett gulligt kluckande ljud när han väl tog flaskan, däremellan satt jag och bara betraktade honom och lyssnade på hans joller, innan han var beredd att ta flaskan igen.. Så det var en mycket speciell stund för mig varje gång, och värdefull, och jag är inte ledsen! 🙂 Däremot tycker jag att man bör tänka på alla möjliga scenarion i en debatt, inte bara tänka svart-vitt. 😊

  • Anonym (dm)
    Reclaimyourself skrev 2024-03-28 09:23:46 följande:

    Går som vanligt här på FL inte att citera vissa inlägg..! 

    Svar till dm:
    Ja jag gjorde ju det nu, gav mig in i debatten 😉
    Nja, ledsen blir jag väl inte, mer irriterad. Pga att jag är och alltid varit"udda" i och med att jag är född med Asperger och ADHD (huruvida att sätta såna etiketter på folk är rätt eller inte är en annan diskussion) så är jag alltför van att känna mig exkluderad från allt "normalt", och det här med amning är bara en sak i mängden. Jag flaskmatade min son och det var en lika fin upplevelse som om jag hade ammat; jag kunde sitta med honom i famnen i totalt 2 timmar ibland för han har alltid varit "kinkig" med vad han stoppar i sig (även som spädbarn) och han gjorde ifrån sig ett gulligt kluckande ljud när han väl tog flaskan, däremellan satt jag och bara betraktade honom och lyssnade på hans joller, innan han var beredd att ta flaskan igen.. Så det var en mycket speciell stund för mig varje gång, och värdefull, och jag är inte ledsen! 🙂 Däremot tycker jag att man bör tänka på alla möjliga scenarion i en debatt, inte bara tänka svart-vitt. 😊


    Debatten består ju av alla som vill säga något. Så har du nåt du vill säga - ut med det! 

    Men livet, det pågår ju oavsett debatter och annat. Livet pågår ju i det lilla, och där fanns du, en fin mamma, med fina stunder med din son. Du kunde mata honom, han fick mat, kärlek och närhet. Det är ju det viktiga, inte vad nån eventuellt tycker om sättet du matade din son på.

    Jag tänker ibland på hur det var innan det fanns mjölkersättning och flaskor till bebisar, och man av nån anledning inte kunde amma. Visst, det kanske kunde finnas någon annan som kunde amma ens barn, men många bebisar fick nog svälta istället. Så att kunna ge bra och noggrant framtagen ersättning med en bra och anpassad flaska, det är fantastiskt! 
  • Anonym (A)
    Anonym (S) skrev 2024-03-28 09:14:54 följande:

    Håller med, amning eller inte är inte alltid ett val, ibland tvingas man avstå av olika skäl.

    Men jag vill även tillägga, att när det är fråga om val, så är det alltid ok att välja bort amning. Ingen ska skambeläggas eller utsättas för andras åsikter om det. 


    Ja, så är det ibland
Svar på tråden Amning eller inte är inte alltid ett val!