• Anonym (Inte lögnare)

    Ljuga om barns ålder för billigare pris?

    Usch vad jag tycker att det här är jobbigt. Vi ska åka skidor över påsklovet. För barn upp till sju är det gratis liftkort. Från sju år kostar det. Vi är ett par månader över gränsen. Trist, men sånt är livet tänker jag.

    Men så tänker inte min man. För honom är det självklart att hävda att sonen är sex år. Han är liten, mindre än vissa sexåringar, så det går så bra tycker maken. Och jag tycker att det är helfel. Det sänder fel signaler till barnen om de ska tvingas ljuga om någon frågar. Dessutom likställer jag det med stöld. 

    Nu är det här en infekterat hos oss och jag är nära att avblåsa hela resan på grund av mannens snålhet. Och jag vet inte hur vi kommer vidare. För min man har det blivit en principgrej, han vägrar ge sig. Jag har erbjudit mig att betala själv, men det är också fel. Ungen ska in gratis, så är det bara. 

    Han tycker att jag är för stelbent. Är jag det?

  • Svar på tråden Ljuga om barns ålder för billigare pris?
  • EpicF

    Nej, det tycker jag inte att du är. 

    Däremot kan för också förstå din man eftersom det handlar om några månader och inte år. 

  • Anonym (B)

    Vad spelar det för roll vad vi anser? 

    Du måste följa din egna moraliska kompass och känns det inte rätt att luras och inte betala för något ni bör betala för så är det så det är. Bara för att han anser att du är stelbent så är det inget fel med det. Han är helt enkelt en person som kan rucka på regler och begå bedrägeri på småskalig (förhoppningsvis) nivå, vilket jag tror att rätt många har gjort någon gång. 

    Men. Du ska inte göra något som känns fel för dig. Han har fel att kräva det av dig. Jag anser att man aldrig kan kräva av någon att göra fel, men man kan alltid kräva av någon att göra rätt.

  • Anonym (Mammatill4)

    Om jag var du skulle jag påpeka att dom kontrollkollar ålder, har själv varit med om det och vänner har varit med om det (gäller svenska fjällen). Det kan bli väldigt pinsamt om det framkommer att barnet har en annan ålder, det kanske uppdagas på disco med ledare eller i skidskolan eller när ni hyr utrustning etc i all evighet. Jättepinsamt verkligen så ta en tugga i det sura äpplet... hälsar jag din man. 

    Jag har själv aldrig varit med om föräldrar som ljugit om min ålder men min mans pappa med flera diagnoser ljög regelbundet om min mans ålder när han var liten just för att få ekonomiska fördelar. Det var tydligen väldigt obehagligt för min man...

  • Anonym (Hm)

    Jag tycker att du resonerar rätt, tycker inte att du är stelbent, 

  • Anonym (H.J.)
    Anonym (Inte lögnare) skrev 2024-03-28 13:27:11 följande:
    Ljuga om barns ålder för billigare pris?

    Usch vad jag tycker att det här är jobbigt. Vi ska åka skidor över påsklovet. För barn upp till sju är det gratis liftkort. Från sju år kostar det. Vi är ett par månader över gränsen. Trist, men sånt är livet tänker jag.

    Men så tänker inte min man. För honom är det självklart att hävda att sonen är sex år. Han är liten, mindre än vissa sexåringar, så det går så bra tycker maken. Och jag tycker att det är helfel. Det sänder fel signaler till barnen om de ska tvingas ljuga om någon frågar. Dessutom likställer jag det med stöld. 

    Nu är det här en infekterat hos oss och jag är nära att avblåsa hela resan på grund av mannens snålhet. Och jag vet inte hur vi kommer vidare. För min man har det blivit en principgrej, han vägrar ge sig. Jag har erbjudit mig att betala själv, men det är också fel. Ungen ska in gratis, så är det bara. 

    Han tycker att jag är för stelbent. Är jag det?


    Nej det är du absolut inte. Och precis som någon annan sa så kan ju ert barn försäga sig och avslöja bluffen. 
    Någon kan ju fråga sonen direkt om hur gammal han är. För inte är det väl meningen att din man tänker påverka sonen att ljuga? Vad skulle det ge för signaler till grabben?! Alltså helt ok att ljuga om vissa saker men inte annars. Barn är vanligtvis mycket stolta att bli ett år äldre och för dem stor skillnad att vara 7 år och inte 6 längre. Det måste han få fortsätta att vara och spontant kommer han stolt svara med sin rätta ålder. 
    Låt din man läsa svaren i tråden så kanske han kommer på bättre tankar.
  • Anonym (Hon i kassan)

    Det är jättemånga som ljuger om barnens ålder se till att prata med barnet innan bara annars kommer barnet försöka rätta dig när ni köper passen. Jag har jobbat i kassan där det varit olika priser efter en viss ålder och det är supervanligt att barnet står och skriker att de inte är y år utan x år gammal när föräldrarna ska betala och barnet blir bara mer och mer upprörd när föräldrarna försöker få tyst på dem. 


    Jag tycker inte det är värt att förstöra resan för en sån här sak är det superviktigt för din man så gå på vad han säger ibland får man göra saker man inte gillar. 

  • Anonym (Inte lögnare)
    Anonym (Mammatill4) skrev 2024-03-28 13:41:36 följande:

    Om jag var du skulle jag påpeka att dom kontrollkollar ålder, har själv varit med om det och vänner har varit med om det (gäller svenska fjällen). Det kan bli väldigt pinsamt om det framkommer att barnet har en annan ålder, det kanske uppdagas på disco med ledare eller i skidskolan eller när ni hyr utrustning etc i all evighet. Jättepinsamt verkligen så ta en tugga i det sura äpplet... hälsar jag din man. 

    Jag har själv aldrig varit med om föräldrar som ljugit om min ålder men min mans pappa med flera diagnoser ljög regelbundet om min mans ålder när han var liten just för att få ekonomiska fördelar. Det var tydligen väldigt obehagligt för min man...


    Nu ska barnen förvisso varken delta i skidskola eller disco och utrustning har vi med oss, men för mig är det själva grejen och inte rädsla för att bli upptäckt. Ger man sig in i en aktivitet som kostar pengar, får man vackert betala vad det kostar.

    Min man har inga betänkligheter med att bli upptäckt.
  • Anonym (Inte lögnare)
    Anonym (H.J.) skrev 2024-03-28 13:56:39 följande:
    Nej det är du absolut inte. Och precis som någon annan sa så kan ju ert barn försäga sig och avslöja bluffen. 
    Någon kan ju fråga sonen direkt om hur gammal han är. För inte är det väl meningen att din man tänker påverka sonen att ljuga? Vad skulle det ge för signaler till grabben?! Alltså helt ok att ljuga om vissa saker men inte annars. Barn är vanligtvis mycket stolta att bli ett år äldre och för dem stor skillnad att vara 7 år och inte 6 längre. Det måste han få fortsätta att vara och spontant kommer han stolt svara med sin rätta ålder. 
    Låt din man läsa svaren i tråden så kanske han kommer på bättre tankar.
    Jojo, han är helt inne på att sonen ska säga att han är sex år om någon frågar. Nu tror jag inte att någon kommer att fråga - men det är själva grejen för mig. Vad lär vi barnen om vi ljuger när vi tycker att det är okej?
Svar på tråden Ljuga om barns ålder för billigare pris?