Inlägg från: Anonym (Sladdbarn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sladdbarn)

Tätt mellan syskon sämre vuxenrelation?

majgrönska skrev 2024-03-28 21:05:24 följande:
    Tätt mellan syskon sämre vuxenrelation?

Ser jag på vänner och bekanta verkar de med liten åldersskillnad (1-2,5år) till sina syskon oftare vara osams i vuxen ålder. Jag tänkte att det kanske beror på avundsjuka, rivalitet under uppväxten. Men kanske det bara är en slump att det ser ut så hos mina bekanta?

Det verkar bli knappt 2 år mellan mina barn så jag hoppas inte det stämmer.

Kanske mest en slump bland dina bekanta? Beror inte syskonrelation ändå mest på personlighet? Känner tvillingar som brutit kontakten helt och tvillingar som är jättetighta fast de lever i olika länder. Har vänner med tight relation och vänner med noll relation till syskon, de flesta av mina vänner har syskon med 2-3 års skillnad. Maken har i det närmaste noll kontakt med sin bror, tre års åldersskillnad.

Själv är jag sladdbarn och att inte vuxit upp ihop ger ju en mer distanserad relation. Vi hörs per telefon kanske 2-3 gånger per år. Tror vi skulle vara närmare om vi valt mer lika liv, nu har vi gjort totalt olika livsval och prioriteringar. Jag var som barn väldigt avundsjuk på att ?alla andra? hade syskon med 2-3 års skillnad. Så vi har tre barn med 2-3 års mellanrum. För jag ville ge barnen det jag inte fick. Men det är ju inte säkert att dom kommer ha någon kontakt som vuxna för det.

Svar på tråden Tätt mellan syskon sämre vuxenrelation?