Relation - min man sitter med mobilen 24/7
TS; antingen har ni ändrats massor sedan det där fantastiska året eller ni har öppnat ögonen.
Allting kan ju ändras med graviditet och barn och vi reagerar så olika på förändringar. Jag känner med dig i din saknad och nej, inte en chans att du överdriver.
Det är uppenbart att din man behöver eget utrymme och att han känner att det är svårt att hitta det. Nu försöker han med en kompromiss som inte fungerar; han isolerar sig genom avstånd; han stör inte med stojet från mobilen; men han bubblar in sig.
En sak är säker; du gör rätt med att du vill förhandla och säkra dina behov. Lika säkert är att han inte accepterar detta. Det kan bero på att han faktiskt inte förstår, dvs han kan inte leva in sig i vad dessa saker betyder för dig, eller att han prioriterar sina egna behov högre.
Hursomhelst är ni inte på väg att mötas; tvärt om; för mig tycks det som att han vill skapa något eget ju mer du drar in honom i tvåsamheten.
Han säger "du är konstig" - dvs ur hans perspektiv reagerar du inte på hans försök eller förhandling som han väntar sig. Det är OK; han behöver förstå dig bättre :D
Du får inte ge upp kommunikationen. Fortsätt att ställa krav. Du kan alltid försöka att respektera hans behov av återhämtning ett par gånger i veckan - bara för att du vill och vill göra rätt, behöver det som är rätt inte vara det i varje ögonblick - men vad kan vara viktigare än just detta problem för er två?
Så fortsätt bråka, ställa krav; ordet "ultimatum" från Mortiscia80 ovan ligger nära.
Och NEJ, att sitta med hörlurar på och ta av dem när man pratar är inte ett direkt tecken på respekt. Att sätta på dem igen när man har "svarat" är däremot ett tecken på DISRESPEKT. Det blir ju ingen konversation av att man uppfattar en fråga och provar att get ett svar. Man behöver förstå varandra och det kräver en större insats än när man hoppar mellan upplevelser och meningsutbyten.
Det är alltså skillnad på att ni sysslar med var sitt och du kastar fram frågan "jag gör ett par mackor, vill du ha kokt ägg också?", som han svarar "ja, tack, mycket gärna" mot att du säger "jag vill planera några vigrejor för de kommande veckorna. Har du någon idé" och han kläcker ur sig "nä, inget just nu". Ja, det senare kräver att man sjunker in lite och närmar sig den andra.
Din kamp är viktig, för om du ger upp den - eller förlorar den - och ert förhållande består, kommer ni att vara i läget att ni bara finns. Från kärleksfullt samliv till mamma pappa liv till ett själsligt uttorkat bekvämt liv senare. Ett ganska uttjatat recept i dessa tider, så hamna inte där :D
Kämpa på!