• Anonym (TS)

    Radon i hyresrätt

    Jag har bara gråtit igår sen jag fick reda på det igår. Det är tydligen över gränsvärdet i huset, vet inte om det är från marken eller blåbetong. Hyresvärden har inte ens informerat ordentligt , bara en lapp i trapphuset om att de mäter radon. Jag har bott här i 16 år och vet inte hur länge det har varit så.. jag har 3 barn , äldsta är utflyttad nu men jag har en 8-åring och 2-åring som jag bor med här.

    Väntar på svar om exakta värden och har beställt radonmätare själv också. De har inte mätt i just min lägenhet. Hyresvärden ska stambyta och försöka åtgärda det på något sätt nästa sommar men vi känner inte att vi kan bo kvar så länge om de inte gör något innan. Har vi rätt till ersättningslä om de inte vill göra nånting nu? Kan man göra nånting själv? Eller måste vi försöka flytta hem till någon släkting tills jag har hittat en annan lägenhet? Vet inte ens om det går. Det finns i en annan stad ialalfall men då måste vi nog vänta till sommaren pga skola. 


    Sonens pappa som bor med oss på deltid vill ta sonen (som jag till och med fortfarande ammar) ifrån mig och ha honom hos sin mamma på grund av det här (som inte är mitt fel). 


    Jag har dessutom rökt i över 15 år (gjort uppehåll för graviditeteter och amning och slutade förhoppningsvis för gott när jag blev gravid med tredje barnet). 


    Håller på att gå sönder just nu.. dottern trivs jättebra i skolan och yngsta barnet har precis börjat på förskolan och trivs jättebra .. det är så orättvist. Antagligen kan jag inte få en ny lägenhet i närheten om inte hyresvärden hjälper till så vi måste flytta långt bort. Ska kontakta Hyresgästföreningen på tisdag. 

    Någon som kan ge råd vad jag ska göra nu? Förstår att det är svårt att veta utan exakta värden men kan det ha skadat barnen som har vuxit upp här?

    Ursäkta om det blev långt , är väldigt tacksam för svar. 

  • Svar på tråden Radon i hyresrätt
  • Anonym (TS)
    Anonym (?) skrev 2024-03-29 08:26:45 följande:

    Börja inte röka igen


    Nej det har jag inga planer på. Men jag har ju tyvärr rökt ganska länge så det kan ha gjort skada redan. Slutade helt för snart 3 år sen och har inte rökt en enda cigarett efter det.
  • Anonym (.)

    Vilken våning bor ni på?
    Finns det en vanlig källare, med förråd?
    Gemensam tvättstuga i källarplan?

  • Anonym (Ls)

    Rökning i ett radonhus ökar ju risken för lungcancer något men samtidigt är rökning i ett icke-radonhus också lika med att ta risken för svåra lungsjukdomar. Du har ju gjort vad du kan, slutat röka. Mer kan du inte göra. Eller jo flytta förstås om det känns för jobbigt att bo kvar. Har de mätt i alla lägenheter?

  • Anonym (TS)
    Anonym (.) skrev 2024-03-29 08:32:14 följande:

    Vilken våning bor ni på?
    Finns det en vanlig källare, med förråd?
    Gemensam tvättstuga i källarplan?


    En trappa upp fast det är souterräng, under ena delen av lägenheten finns en annan lägenhet och under andra delen finns källaren. Det är vanlig källare med förråd. Tvättstugan ligger i huset bredvid.
    Det står på lappen att de håller på att mäta i trapphuset och källaren för att ta reda på var radonet kommer ifrån.

    Jag hade inte sett lappen innan men fick reda på det eftersom jag läste om att det fanns radon i ett annat hur i närheten som de håller på och renoverar och så ringde jag och frågade. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ls) skrev 2024-03-29 08:36:32 följande:

    Rökning i ett radonhus ökar ju risken för lungcancer något men samtidigt är rökning i ett icke-radonhus också lika med att ta risken för svåra lungsjukdomar. Du har ju gjort vad du kan, slutat röka. Mer kan du inte göra. Eller jo flytta förstås om det känns för jobbigt att bo kvar. Har de mätt i alla lägenheter?


    Tack för svar!
    Stämmer det att det nästan bara är farligt om man har rökt.. min pappa sa att han har läst det. Tänker på barnen, det viktigaste är att det inte har skadat dom..

    Vad jag har förstått har de mätt i lägenheterna längst ner och så i några andra slumpmässigt utvalda , inte i min iallafall. Jag bor en trappa upp (eller egentligen en halv på ena sidan eftersom det är souterräng).  
  • Anonym (Stanna)

    Jag tänker att du inte behöver stressa upp dig.
    Det är såklart intressant att få veta värden. Är halten 205 eller 800?

    Man kan säga så här: risken för lungcancer av radon ökar om man röker. 
    13% av alla lungcancerfall (450 per år) verkar komma från att man exponerats för rökning+radon under lång tid.
    1% av lungcancerfallen (50 per år) verkar komma av enbart radon.
    Det innebär också att 99% av de som får lungcancer inte utsatts för radon.

    Risken ökar såklart med tid man utsatts för radon, precis som risken vid rökning ökar ju längre tid man rökt. Däremot minskar risken så fort du slutar röka och efter ca 10 rökfria år är inte risken högre för dig än för någon som inte rökt.

    Tag reda på värdena. Ligger de på 600 så fördubblas risken för dig jämfört med värden under 200. Då skall man dock komma ihåg att det är en fördubbling från en väldigt låg risk (tänk att 2 på tusen jämfört med 1 på tusen är en fördubbling). Dvs, 998 st klarar sig jämfört med 999 st.

    Tänk i övrigt på att radonmätning görs på vintern så du kommer inte kunna använda din mätare på länge.

    För mig hade det varit viktigare att ha barnen kvar där de trivs än att fly från radonet, som ändå skall åtgärdas inom 1-2 år. Att flytta dem kan medföra långt större trauma än en nästan obefintlig riskökning för lungcancer. Försök ha god ventilation, särskilt under vintern.

    Vi utsätts för gifter hela livet. Strålning av att flyga är tex mycket högre än strålning av ett stort antal röntgenundersökningar (som många är rädda för). Vi väljer att flyga långt och ta risken, precis som vi väljer att äta chips, röka eller avstå från motion. 
    I den bästa av världar skulle man leva som ett hälsofreak, men till vilken kostnad? Man dör ändå, och även ett hälsofreak kan få cancer beroende på gener/otur. 

    För barn är det guld värt att trivas i skolan. Dålig skola, inga vänner, mobbning osv ger långt större men för livet än ett extra år med radon (kanske precis över gränsvärdet).

  • Anonym (Stanna)

    Detta är intressant (från forskning.se):

    En svensk undersökning (under publicering) av risken för ickerökare att drabbas av lungcancer från radonexponering i bostäder presenterades år 2000 av IMM. Studien omfattade 436 personer som fått lungcancer och aldrig varit rökare och en kontrollgrupp på sammanlagt 1 649 personer som heller inte varit rökare. Undersökningen visar att exponering för radon ökar risken för lungcancer hos ickerökare. Den relativa riskökningen för icke rökare var tio procent per 100 Bq/m3, dvs. ungefär som i den svenska nationella studien från 1993. Den grupp av fallen som varit utsatta för miljötobaksrök i hemmet svarade för hela riskökningen, medan de som inte varit utsatta för miljötobaksrök inte uppvisade någon riskökning med ökande radonkoncentration. Dessa iakttagelser behöver dock bekräftas i andra studier.

    Alla ickerökare i studien som fick lungcancer i samband med radon var alltså utsatta för passiv rökning.

  • Jensen19804

    Usch vad tråkigt med radon som är så extremt cancerogent, detta påminner mig om huset vi bodde i förr, så fint hus med högt i tak, jag hade ställt en papperskasse med gammal batterier på vinden, och detta var precis ovanför ungarnas rum, dessa började med åren läcka och skapa en stor brun fläck på taket, där var också en frän lukt i rummet. Jag gick upp och flyttade dem men då blev det en brun fläck lite längre bort i rummet. Jag var så till mig och ledsen för vi tror att detta orsakat vårt dotters andningsbesvär. Men men det är alltid lätt av vara efterklok 

Svar på tråden Radon i hyresrätt