• Anonym (Fundersam)

Boka tvåbäddsrum på hotell men sova där tre st?

Får man det? Är det upp till en själv om man vill tränga ihop sig i en dubbelsäng tre pers?

Frågar då jag och mina tonårsdöttrar ska resa i sverige, men priserna för 3 sängar i samma hotellrum har blivit sjukt höga. Vi är små o smala o kan lätt få plats i en bred dubbelsäng någon natt.

Men är det tillåtet?

• Svar på tråden Boka tvåbäddsrum på hotell men sova där tre st?
  • nihka

Oftast inte för så stora barn som tonåringar.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Fundersam)
    nihka skrev 2024-03-30 00:37:23 följande:

Oftast inte för så stora barn som tonåringar.

Men om man inte säger till då? Hur ska de veta?
  • Anonym (S)

Ring och fråga hotellet. Tänker som dig att det borde vara upp til var och en. Men tänker att det är viktigt att man anmäler rätt antal besökare så man inte ljuger och säger att man är 2 och blir 3 st. Tex sker något oväntat tex brand är det jätteviktigt att man vet vilka gäster som finns ifall någon saknas. 

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (S) skrev 2024-03-30 00:38:59 följande:

Ring och fråga hotellet. Tänker som dig att det borde vara upp til var och en. Men tänker att det är viktigt att man anmäler rätt antal besökare så man inte ljuger och säger att man är 2 och blir 3 st. Tex sker något oväntat tex brand är det jätteviktigt att man vet vilka gäster som finns ifall någon saknas. 

Sant. Samt hotellfrukost, kom jag på, det är ju också något som kostar per person säkert...
  • Fjäril kär

Dom flesta hotell har åldersgräns för hur stora barn som får sova ihop med föräldrar.  Du måste i din bokning dessutom ange åldern på dina barn så hur du än gör måste du boka 3 sängar. Du kan ju inte ange att dina barn är 11 år och så kommer det två 17-åringar liksom... det funkar inte.... Samt betala för frukost givetvis. 

Nu vet jag inte vart du ska men annars är tipset att leta hotell  något utanför stadskärnan och hellre åka kommunala färdmedel ett par stationer för att nå city. Då brukar det finnas bättre möjligheter till billigare rum. 

• Anonym (Kl)

Kul om det börjar brinna och man inte är med på utrymningslistan...

• nihka
    Anonym (Fundersam) skrev 2024-03-30 00:38:09 följande:
    Men om man inte säger till då? Hur ska de veta?
    Det är inte säkert de märker men det kommer inte att finnas tillräckligt med kuddar, täcken och handdukar och en kommer inte att få äta frukost.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (N)

Man får inte såklart. Det är en annan sak att de kanske inte märker någonting om det är en stor hotel och många gäster.

Jag brukar alltid anmäla rätt antal barn / personer men aldrig varit med om att de kollade så noga.

Bäst att ni kollar billigare hotel eller bättre erbjudanden.

• Spucks

Vid bokningen anger man inte bara vilket rum man vill ha, utan även antal personer och ev. ålder (om de är barn). 

• Anonym (G)

Isåfall får ni väl smyga lite så att bara en dotter följer med i incheckning och den andra kommer efteråt. Och samma sak vid frukosten. 

• Anonym (N)

Är dina döttrar lika varandra? 

• Anonym (Volvo)

Tänk på att du kan bli debiterad i efterhand om dom inser att du checkat in fel antal personer i rummet/fel ålder. 
    Det händer faktiskt . Att du betalar i förväg är ingen garanti.  

• Studentpappa

Brukar du betala för två på lunchbuffén men smyga in en tredje som stjäl maten? Jag ser inte skillnaden faktiskt.

Ride it like you stole it
  • Anonym (SL)

Självklart får du inte det...att du tycker att ni får plats alla eller att du tycker att det är dyrt är ju helt irrelevant. 
    Man anger alla som ska bo där och betalar för sig.
    Allt annat är stöld.

• Anonym (F)

Nej,  så ska du inte göra. Är 3-bäddsrum verkligen så sjukt mycket dyrare? Dyrare än vad då? 

Vill man boka hotell till bästa pris gäller det att vara smart och låta det ta lite tid att hitta bästa alternativen. Titta på jämförelsesiter, gå med i lojalitetsprogram och kolla secret escape. 
    Många hotell kräver  numera bevis på att man är gäst på hotellet för att få frukost. Mindre hotell har också koll på gästerna. Checkar du in två personer kan de fråga vad den tredje gör där. Vad ska du svara då?

• Anonym (St)

På många hotell kan de ställa in en extrasäng i ett 2-bäddsrum om man är 3 personer. Det brukar knappt kosta något alls. Så kolla upp denna möjlighet!

• Anonym (Kl)

Kolla Airbnb istället. 

• Anonym (Hin håle)

Ring hotellet och fråga
    Får man ta 4 brödlimpor på Ica men bara betala för en?
    Testa att fråga personalen på Ica? 

• Fjäril kär
    Anonym (Fundersam) skrev 2024-03-30 00:45:16 följande:
    Sant. Samt hotellfrukost, kom jag på, det är ju också något som kostar per person säkert...
    Vilket hotell gäller det? Du behöver inte boka familjerum om det är det du tycker är dyrt. Att ställa in en extra säng i ett dubbelrum kostar ca 300 kronor på dom hotell jag oftast bor på . 
Svar på tråden Boka tvåbäddsrum på hotell men sova där tre st?