• Anonym (snäll)

Har ni med presenter till dina föräldrar och syskon?

När jag hälsar på mina föräldrar har jag aldrig med present, förutom jul och födelsedag. Min syster bor i närheten så om vi är hos mina föräldrar över helgen är vi oftast hos min syster på kaffe eller liknande medan hon kommer till mina föräldrar en stund när det passar. Ibland är bara kusinerna där och ibland kanske vi träffas på nån lekplats. Jag har heller aldrig med present till systern om vi blir bjudna på fika eller middag. Det är sällan så planerat utan mer spontant.  

När mina föräldrar kommer till mig har dom ibland med lite mat eller en kaka. Jag kan även fråga dom om dom vill köra förbi och köpa nåt som saknas till middagen. 

När min syster kommer hit stannar hon oftast inte bara på kaffe utan jag vill gärna bjuda på middag. Det är en bit att köra. Då har hon oftast med sig present typ en blomma eller en flaska vin.  Vi träffas ca en gång i månaden. Jag har ju aldrig det till henne så det känns lite dumt. Samtidigt känner jag att det är ju min syster. Vill att hon ska känna sig som hemma hos mig, Inte som gäst. Ibland är inte maten klar t.ex. utan vi lagar tillsammans. 

Hur gör ni med nära familj?

• Svar på tråden Har ni med presenter till dina föräldrar och syskon?
  • Anonym (Vår)

Vi har inte med oss några presenter vid besök, bara vid bemärkelsedagar. 

• Anonym (Whaaaaaat?)

Nej, självklart inte, höll jag på att säga. Visst kan vi ha med oss en flaska vin eller någon matvara som saknas eller så men det är ju inte presenter utan vi hjälps åt helt enkelt. Presenter är förbehållna bemärkelsedagar av olika slag. 

• MallaL

Om jag blir bjuden på middag har jag alltid med mig en gåbortspresent, blomma, vin, choklad el dyl. Inte lika viktigt när det gäller familjen, men ändå ?

• Anonym (Iris)

Det beror lite på om det är "vanlig träff" eller storhelg/stor fest.
    Om vi behöver snacka om pågående gemensamma affärer eller resa så har vi inte med något till svåger/ svägerska.

Om de däremot håller i julen och dekorerar hela huset jättefint och dukar med dussintals tallrikar och glas så har vi inte bara med oss det vi ska enligt jullistan utan en fin flaska bubbel eller något annat till dem själva också, som tack för värdskapet.

På samma sätt har inte släkten alltid med något till oss om bara ett par kommer på lunch/fika för att de är i stan, men när vi håller den årliga släktmiddagen så brukar det komma några extra blommor och någon flaska vin, som uppskattande gest.

Min mamma får nästan alltid en blomma eller lite choklad när vi åker till henne, för hon har ansträngt sig då och gjort tre rätter och bakat, och det är jobbigare för henne numera.

• Anonym (Agnes)

Nej, är det bara närmsta ursprungsfamiljen som föräldrar och syskon har jag aldrig med en present. Klart att man kan hjälpas åt, eller ta med efterrätt, men jag skulle aldrig ta med en gåbortspresent. Det skulle nog mina föräldrar och syskon tycka vore lite konstigt om jag gjorde. Såna gånger handlar det ju inte om en "bjudning" direkt. Jag kan ju liksom hoppa in i köket och hjälpa till med matlagningen eller disken, och det förväntas ju inte av en "gäst". 

• Anonym (Loppan)

Nej, bara vid födelsedagar. 

• Anonym (Oliva)

Eftersom din syster ger er hade jag köpt något också till dem. Jag ger inte blommor mm vid vanlig middag men om det är något särskilt köper jag något exempelvis igår då mina föräldrar bjöd på påskmiddag för halva släkten och de inte ville ha pengar och de ville inte att jag tog med något då gav jag en bukett tulpaner och en finare chokladask. 

• Användare50

Jo jag brukar alltid ha med mig något att ge bort (typ en blombukett, choklad eller en vinflaska m) när sambon och jag blir bjudna på middag eller liknande, även om det är hos föräldrarna eller syskon. Tycker om att ha med mig något som tack och blir jätteglad när vi får något när det är middag hos oss Glad

• Cartjan1

Beror lite på situation...

Vid bemärkelsedagar alltid. Ordentligt inbjuden middag eller fika, alltid minst en blomma. Mer spontana inbjudningar, nej inte som regel men kan absolut ta med lite fika om jag nyligen bakat eller så.

• Anonym (Ccc)

Om de har bjudit på middag eller som igår, påsklunch, så brukar vi ha blommor eller liknande med oss. 

Inte om det bara är fika. Men ibland köper jag nåt kul till min mamma nu när jag tänker på det. Lite fikabröd eller något. 

• Anonym (H)

Oavsett vem jag blir bjuden till middag brukar jag ha med mig blomma eller vin - och inte sällan frågar jag om jag kan bidra med något tex till bubblet eller någon efterrätt

Svar på tråden Har ni med presenter till dina föräldrar och syskon?