• Fräknig donna

Info om att köpa barnvagn från Tyskland!?

...Kan ni hjälpa mig med det? Vi vill beställa en Teutonia Fun och har hört att det är mycket billigare att beställa från vagnens hemland

Skulle vilja veta:
    * Vilken sajt rekomenderar ni att beställa ifrån? (jag kan inte tyska..men engelska..)
    * Vad ska vi tänka på när vi beställer?
    * Vad gör man om vagnen går sönder? (skickar de reservdelar? nån som varit med om det?)

Ja, det mesta som ni som beställt vagn från Tyskaland vill dela med er av!

• Svar på tråden Info om att köpa barnvagn från Tyskland!?
  • MGn

www.mypram.de (tysk site)
    men annars finns den på www.babyborn.se svensk site, men med tyska priser ;)
    Ofta så har du garanti precis som i sverige, dvs de skickar nya delar.

Har inte köpt vagnen än. Vi ska ner till tyskland snart och tänkte ta den med hem.

Lycka till!

• Fräknig donna

Tack Mgn,
    synd bara att det inte fanns någon FUN på babyborn sajten...

Fler som har tips? snällla....

• Ai67

*puffar*

Jag är också intresserad.

www.mypram.com är den billigaste jag hittat, ca 3 600 svenska kronor och vad jag förstår så är det frakt inkluderat.

Det jag tvekar på är att det tydligen är så att på vagnar från utanför Skandinavien så har dom inte en s.k. "säker knut" som gör att om handtaget går av så står man där med handtaget i handen och vagnen ... Förvånad ... Så som det som hänt med Urban Jungle OTH som man läst om i tidningarna just nu. Med den säkra knuten så ska tydligen handtaget fortfarande hålla ihop så man inte tappar vagnen.

Vad jag förstått så är det å andra sidan rätt vanligt med egenimporterade tyska Teutonias och man har ju inte hört nåt om nån som har haft problem. Eller?

Jag har blivit blixtförälskad i Fun'en och vill så gärna ha en!

~¨¨~*~¨¨~ ai.bilddagboken.se/ ~¨¨~*~¨¨~
  • The Man

Min granne köpte barnvagn i Estland. Han sade att det var superbilligt där och jättebra vagnar med hög kvalitet. Kostade nästan ingenting jämfört med i Sverige. Med tanke på hur billig en biljet är på färjan över så skulle det säkert löna sig att åka på en "kryssning" och gå i land några timmar för att köpa vagn!!!!

• Fräknig donna

Ai67,
    Jag funderar också att beställa från mypram, men funderar över det där med handtagen? är det nån skillnad på de svenska och de tyska alltså?

Jag mailade med nån på babyborn och de kunde ta in FUN vagnen om jag ville, men den skulle kosta 4549:- så det var ju rätt dyrt om man jämför med ca 3600:- på mypram! Så det blir nog mypram för min del..

Men finns det någon som har köpt en vagn från mypram och som kan ge oss info och tips? *hoppas*

• Ai67

Det är skillnad alltså. Det känns läskigt så man är liksom i valet och kvalet med det där. Man kan kanske säkra upp den själv med nån form av säkerhetslina eller nåt som man fixar till själv med lite uppfinningsrikedom?

• Fräknig donna

Ai67,
    hmm..vet inte. Vem har berättat det där med "säker knut" för dig? jag har aldrig hört talas om det...

• Ai67
    Chefen på Babyproffsen här i Gävle. Sen står det i Babyproffsens katalog också. Har för mig att jag läste om det på Britax hemsida också - Britax är dom som har generalagenturen för Teutonia i Sverige vad jag förstår.
  • Fräknig donna

Nu har jag ringt Britax och frågat om skillnader i vagnköp från Tyskland o i sverige. Så här kommer infon till er!

De sa att jag har inget att oroa mig för, när det gäller Fun vagnen, den är likadan som den man köper i Sverige. Men den saknar huvudskyddet som tex mistralen har, så att man vet om det (bra om man ska ha en liten bebis i vagnen).

Sen sa hon att jag ej behöver oroa mig för handtagen, vagnen får inte lämna fabriken (i Tyskland) utan att vara säkerhetskontrollerade! Eftersom de vagnar som säljs i SV kommer från fabriken i TY så är allt ok!
    Hon sa även att Urban Jungle vagnarna har ett helt annat handtag, så man ska inte vara orolig för att nått sånt ska hända teutoniavagnarna. (eftersom det skrivs massa i media om dom just nu)

De hon påpekade var att man ska tänka på om vagnen går sönder, att man då måste vända sig till företaget som sålt vagnen till en, för att få garanti osv.

Hoppas detta var till nån hjälp!

• Kvalstret

Fräkning donna: Va bra att du kollat upp det...!!

Jag har just beställt en Fun från Tyskland, PingPong.com, gick på 459 EUR (stod igår i 9,41) med sommaråkpåsen oxå. Dom lämnar en rabatt på 9% om man är från Sverige eftersom deras moms bara är 16% och vår 25%.

Leveranstid var 4-7 veckor. Dom har tydligen någon på kundtjänst som talar svenska oxå om man vill kontakta dom. Så nu väntar jag bara.......

Svar på tråden Info om att köpa barnvagn från Tyskland!?