• Juniclaeasson94

Tumör, ms!! Hjälp

Hej alla underbara människor! 
    Hoppas någon av er som läser kan på något sätt ge mig lite lugnande tips/erfarenheter, för jag mår skit.

Jag har haft ont i min rygg i många år, varit hos läkare, sjukgymnast och naprapat men det går liksom inte över. Var på MR förra året, dock klarade jag inte av det för jag fick en sån panikattack av den trånga tunneln så dom avbröt, läkaren vägrade skicka en ny remiss så gav upp. Nu har jag varit hos en annan läkare som skrivit en remiss och även skrivit ut lugnande som jag ska ta innan så hoppas det går denna gång.

Men till problemet, har i några veckor nu haft myrkrypningar och stickningar i fötter, vader, händer och upp till armbågarna. Det är där hela tiden men blir värre när jag sitter och ligger ner, det är på  båda sidor men ändå värst på höger. Har även muskelryckningar i höger tumme och pekfinger väldigt ofta. 
    Har ont i ryggen under höger skulderblad och vid svanskotan. Även höger höft när jag suttit. 
    Expert på att googla och det står klart och tydligt tumör i ryggen eller ms. Har 4 barn och är 31 år, fan så jäkla rädd!!!

• Svar på tråden Tumör, ms!! Hjälp
  • Juniclaeasson94
    Anonym (Hm) skrev 2024-03-31 21:49:20 följande:
    Den första o viktigaste regeln för dig med hälsoångest- googla INTE 😘
    Åh jag vet, har alltid hållt på så och det är så svårt att låta bli. Speciellt när det kommer nya symtom hela tiden och varenda grej stämmer ju alltid in på det värsta. 
  • Juniclaeasson94
    Anonym (Hej) skrev 2024-03-31 21:51:50 följande:
    Hälsoångest, är det ett finare ord för hypokondri?  // Glad
    Kan man säga ja, läkarna kallar det för hälsoångest. 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Hej) skrev 2024-03-31 21:28:50 följande:

Myrkrypningarna kan vara symptom på ALS, sen kommer svaghet som symptom.

Jag är genuint intresserad av att veta hur man mår som människa när man beter sig som du
  • Lynx123

Googla ALDRIG! Det är regel nummer 1. Men, vännen, nu går du och gör den där magnetröntgen!!! Det kommer.bli så mycket bättre sedan...så här kan du ju inte gå omkring och mä!!!

• Anonym (hålla sig informerad)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-03-31 22:14:15 följande:
    Jag är genuint intresserad av att veta hur man mår som människa när man beter sig som du
    Skulle tippa på att personen blivit påverkad av alla trådarna om ALS som dras fram av hypokondriker i stil med TS hela tiden. Varesig TS är en av dessa är det knappast första tråden av hen. En gissning iaf. Personen får svara för sig själv :P
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (hålla sig informerad) skrev 2024-03-31 22:52:58 följande:
    Skulle tippa på att personen blivit påverkad av alla trådarna om ALS som dras fram av hypokondriker i stil med TS hela tiden. Varesig TS är en av dessa är det knappast första tråden av hen. En gissning iaf. Personen får svara för sig själv :P
    Jo men att medvetet sparka på någon som ligger. För mig är det ett vidrigt beteende oavsett hur trött man är på liknande trådar 
  • Juniclaeasson94
    Anonym (hålla sig informerad) skrev 2024-03-31 22:52:58 följande:
    För det första så nej har varken läst eller blivit påverkad av några trådar här som hypokondriker som mig skapat och för det andra så jo det är mitt första inlägg. Hittat snarlika inlägg men tyvärr så har denna hypokondriker bara gjort ett! (Än så länge) det dröser nog in snart. 
    Om du nu stör dig så på inlägg liknande dessa lägg inte ner energi på det då, kommentera inte idiotiska saker utan skrolla vidare. Det kan ju inte vara jättesvårt. 
    Om det kan göra mig lugnare att prata med folk som upplevt samma så låt det vara så, du behöver inte lägga dig i det alls. 
  • Räkan77

Ta det som ett gott tecken att du känner av alla symptom som du läser om. För det är en stark indikation på att det är din hälsoångest som blommat ut i och med den kommande röntgenundersökningen. När man får en sjukdom är det sällan man får alla symtom som det står om. 

Försök tvinga dig själv att aktivera dig. Ut och lek med barnen, lägg pussel, baka bröd, ja allt som håller dig sysselsatt. 

Får du någon hjälp för dina psykiska besvär? Om inte, hör av dig till din vårdcentral. Annars är risken att något nytt poppar upp när det visar sig att dina ryggbesvär inte är nåt farligt. 

• Anonym (Kajsa)

Det låter som borrelia. Det börjar ofta med ryggont för att sprida sig till mervsystemet och orsaka neurologiska symtom. 

• Juniclaeasson94
    Anonym (Kajsa) skrev 2024-04-01 11:54:44 följande:

Det låter som borrelia. Det börjar ofta med ryggont för att sprida sig till mervsystemet och orsaka neurologiska symtom. 

Kanske får ta en sväng till doktorn angående det då, dock började den första smärtan i ryggen för 5 år sedan men det kanske kan vara det ändå.
Svar på tråden Tumör, ms!! Hjälp