Inlägg från: Auditanne |Visa alla inlägg
  • Auditanne

Avsky för överviktiga, varför?

Hat och hat. En del härinne undrar mycket över preferenser och vad folk föredrar i egenskaper hos en partner. Så även utseendemässiga sådana.

Övervikt går hem hos vissa, hos andra inte, och man kan inte räkna med att alla har positiva åsikter kring övervikt och fetma då det knappast är hälsosamt för kroppen att bära på dessa överflödiga kilon. 

• Auditanne
    Djärven skrev 2024-04-01 07:54:35 följande:
    Det handlar inte om utseende. Det handlar om att den som är överviktig inte kommer att kunna utföra ett fullgott jobb i längden. Dessutom är de ett dåligt föredöme för andra och drar ner hela gruppen.
    För mig handlar det även om utsidan faktiskt. De naturliga dragen försvinner när en människa har övervikt och jag vill kunna se den "riktiga" människan därunder. 

Tycker det är fullt rimligt att man ska kunna känna fysisk attraktion till en partner. Iallafall om partnern förväntar sig sex av en. Sånt kommer jag endast att ha med någon som ser bra ut och tar hand om sin kropp. 
  • Auditanne
    mammabitch skrev 2024-04-02 22:01:20 följande:

Fast ärligt talat så har jag i princip aldrig i vuxen ålder upplevt vare sig hat, diskriminering eller ens att min vikt kommenteras.

Kan väl hjälpa till att jag är självsäker och inte har problem att ge svar på tal , men jag tror i alla fall att de flesta hatare sitter gömda bakom en skärm och försöker få andra att må dåligt för att få lite lättnad i sina egna miserabla liv....

Personer som är nöjda med sina egna liv lägger sällan fokus på andras ofullkomligheter.

Är man ute i verkliga livet så tror jag inte att vuxna människor i regel kommenterar andra vikt. Detta är ju något irrelevant som inte angår en själv.

Men om vi säger på dejtingsidor. Där tycker jag att man måste få lov att säga vad man föredrar för kroppstyp på en ev. partner.

Och när folk frågar om saken vilket en del män och kvinnor gör härinne. Då måste man väl rimligen kunna ge ett ärligt svar? Även om svaret är att man inte attraheras av övervikt.
  • Auditanne
    mammabitch skrev 2024-04-02 22:53:37 följande:
    Man får väl ha vilka preferenser man vill och ingen behöver välja någon man inte är intresserad av - oavsett om det gäller vikt, hårfärg, politisk inriktning eller dialekt. Är man för snäv så begränsar det ju chansen att hitta någon men det är väl upp till var och en.

Men det var inte frågan i trådstarten utan varför folk oombedda  fäller nedsättande kommentarer .
    Fast trådstartaren nämner ju inte specifikt i vilka sammanhang hen hört folk säga nåt om övervikt eller vad för slags kommenterar det rört sig om.

Jag har märkt här på forumet att en del blir väldigt känsliga och tar det som personliga påhopp om man nämner övervikt som en dealbreaker i relationer. Finns de som går så långt som att kalla en "fettofob" vilket bara känns löjligt och överdrivet. 

Till er härinne som frågar om folks preferenser kring utseendet - om ni bara vill ha svar från folk som gillar övervikt, var gärna tydliga med detta isåfall. Då behöver vi andra inte svara.
  • Auditanne
    Emala skrev 2024-04-03 01:00:00 följande:

Min fråga handlade inte om preferenser när det gäller sex och partners, utan hur man bemöter och har för syn på och fördomar om medmänniskor i allmänhet.
    Som tex en fördom som en person här kom med:  att en överviktig människa inte kan göra ett lika bra jobb på en arbetsplats. 

Det kan ju stämma i vissa fall. Om jag hade velat anställa en PT så hade jag valt en tränad sådan och inte en överviktig. Just av det skälet att en tränad PT lär vara i betydligt bättre form än en överviktig.
Svar på tråden Avsky för överviktiga, varför?