Inlägg från: Spucks |Visa alla inlägg
  • Spucks

    Flytta utomlands?

    Anonym (MM) skrev 2024-04-01 18:20:52 följande:
    Utan tyska kan du ju glömma Österrike
    Beror väl på företaget. Det finns ju internationella företag där det räcker med engelska.
  • Spucks
    PH76 skrev 2024-04-03 20:20:25 följande:
    Absolut, men det krävs då att du är så mycket bättre än alla andra kandidater (på arbetsuppgiften) så att de är villiga att förbise att du inte pratar språket. För det är alltid enklare med någon som kan det lokala språket.
    Om företaget jobbar enbart på engelska kvittar det för dem om personen kan tyska eller inte.
    Och mycket handlar om sympati, inte om hur bra man är på arbetsuppgifterna, för hur bra en person är vet man först när den jobbar för en. Ett CV och referenser ger bara en liten inblick.
  • Spucks
    PH76 skrev 2024-04-03 20:42:01 följande:
    Det är väldigt enkelt, om det är två kandidater med samma meriter så kommer de alltid att ta den kandidat som talar det lokala språket, inte svårare än så.
    Nej, det är just det jag skrev - behövs itne språket i jobbet skiter de väl i språket. De kommer att ta personen de tycker är mer sympatisk, som passar bättre in i teamet. Eller personen som de tror kommer att stanna hos dem längst. Då kan det tom vara en fördel att inte kunna det lokala språket, för då blir det svårare för personen att byta jobb.
  • Spucks
    PH76 skrev 2024-04-04 08:55:04 följande:

    Men du missörsrod mig. De kommer alltid ta en person som har språket, givet att alla andra parametrar är samma.

    Det är svårt att visa (att dumpades in in teamet bättre än andra) under intervjuerna, om du ens kommer dit. Oftast. Etövet du ha något på ditt CV som står ut i jämförelse med de andra som söker jobbet, viilker kan vara många. 


    Jag säget inte att det är omöjligt, jag har själv bott och arbetat i flera olika länder, men du behöver erfarenhet och skills som kan konkurrera ut de andra som söker, SPECIELLT om du inte pratar språket.


    Nej, jag missförstår dig inte alls, jag anser helt enkelt att du har fel.
Svar på tråden Flytta utomlands?