• Anonym (Sara)

Orkar inte prata med morsan

Hej Ida90! Vad tråkigt att höra om din situation.. Jag har själv vuxit upp med två föräldrar i missbruk så vet vilka dubbla känslor som finns, det ständiga dåliga samvetet som samexisterar med en stor ilska och sorg. Man tycker synd om dom och vill ta hand om dom samtidigt som man bara vill avsäga sig allt ansvar och önskar att de kunde vara som normala föräldrar. Det är inte alls lätt.

Jag flyttade till en annan stad för att försöka få distans, det hänger ju alltid kvar hos en men den fysiska distansen gjorde faktiskt att jag kunde koppla bort en stund. Vet inte om det känns möjligt för dig?

Det finns som personen ovan skriver anhörigkontor som hjälper och stöttar personer som är anhöriga till personer med t.ex missbruk. De är fullt insatta i de komplexa känslor som finns och ger ofta samtalsstöd och möjlighet att möta andra i samma situationer. Det finns även ACA (Barn till föräldrar med missbruk) där människor kan mötas för att dela erfarenheter. Googla runt lite efter ACA och kommunens anhörigstöd och se om du hittar något som låter som att det kan vara för dig. 

Hoppas att du hittar ett sätt som gör att du kan leva ett fint liv utan att känna de jobbiga känslor som du känner just nu. Stor kram och lycka till

• Anonym (Sara)
    Anonym (Ida90) skrev 2024-04-02 10:51:27 följande:

Bara en till kort fråga. När man har lust att bara slänga på luren: har ni något bra att säga då.  Typ i stil med: vill inte prata med dig nu då jag hör du tagit tabl?! Då får jag till svar: jag är inte elak mot någon. Nä, det har jag inte sagt heller. Det är liksom inte det som det handlar om. Du gör bara din dotter liksom lite ledsen men de är inget man tänker på.?Men hon kommer säkert vara fortsätta nonchalers bort det som allt annat 

Det låter som en jättebra idee, säg så: Jag vill inte prata med dig när du tagit tabletter. 

Du behöver inte förklara dig mer än så!

Svar på tråden Orkar inte prata med morsan