Anonym (F) skrev 2024-04-02 18:19:04 följande:
40 min på milen är för väldigt talangfulla och inte nåbart för de flesta. Vill du bli snabbare på milen med kort träningsbakgrund med löpning:
Ha tålmod
Växla gång/löpning med längre pass, + 1h. Låt det gå långsamt. Görs gärna utomhus, roligare så
Träna högre fart med Intervaller. Börja t ex på löpbandet och spring 400m med 11 km/h. Upprepa 4-5 ggr
Öka längd och fart successivt så du inte skadar dig
Att mata på i samma tempo kommer inte göra dig snabbare. Du måste variera farten.
Anmäl dig till ett lopp på 5 km. En nummerlapp och andra löpare runt omkring skapar massor av motivation och du tränar farthållning.
Skaffa pulsklocka om du inte redan har en. Vill du satsa mer, skaffa en löparklocka som visar farten.
Vikten är viktig i löpning. Vill man bli snabb får man inte vara tung. Fast det brukar reglera sig när man börjar löpträna mer.
Lycka till! Löpning är kul, speciellt när man hamnar i flow och känner sig stark.
Det tar kanske ett halvår att komma under timmen.
Jag sprang milen på 47 min som snabbast. Att försöka ta ens en minut till gick inte :)
Tack snälla för tipsen!! Imponerande att springa på 47 min.
Ja, det är magiskt att springa, vet att många blir galna att springa långt men jag gillar verkligen det. Mår så mycket bättre nu än när jag inte löptränade.
Kanske borde jag dock testa utomhus lite mer dock.. Blir lätt monotont att springa på löpband, men jag uppskattar att det inte är samma luftmotstånd och kullar/backar som i naturen. Man fuskar sig igenom det lite :D
Ska testa upplägget gällande intervaller, har införskaffat mig pulsklocka redan så det hjälper mycket att tracka hur man utvecklas.