• Anonym (Hjälp)

Hur snabbt springer ni en mil?

Har gymmat i någon månad, konditionen har blivit mycket bättre men springer milen på typ 1 timme och en kvart. Har svårt att hålla hög hastighet länge. Känner mig asdålig när man jämför med andra som springer på typ 40 min?! 

Hur lång tid kan det tros ta att kommer ner till under en timme? Ett halvår? mer? Mindre?

Springer förövrigt på löpband, nästan aldrig ute.

• Svar på tråden Hur snabbt springer ni en mil?
  • Anonym (!)

A gentleman will walk but never run.
    Also a gentleman never travels behind less than 12 cylinders.

• Studentpappa

Omöjligt för en utomstående att svara på men det bör gå fort i början för dig att bli bättre. Däremot är det inte vanligt att springa milen på 40 min, det är det inte många motionärer som gör. 

Varva löpbandet med att springa utomhus och skynda långsamt för att undvika skador. Finns säkert bra upplägg att följa på nätet.

Ride it like you stole it
  • Anonym (bra)

Om jag skulle ut och springa bara sådär som träning skulle det minst ta 1h 15min, kanske mer. Men om det är ett lopp fullt med folk som hejar och bra stämning kan jag klara det på 1h. Men då har jag gett 100%

Jag rör på mig i vardagen och tränar 1 dag i veckan, men löptränar inte regelbundet. 

• Anonym (F)

40 min på milen är för väldigt talangfulla och inte nåbart för de flesta. Vill du bli snabbare på milen med kort träningsbakgrund med löpning:

Ha tålmod
    Växla gång/löpning med längre pass, + 1h. Låt det gå långsamt. Görs gärna utomhus, roligare så
    Träna högre fart med Intervaller. Börja t ex på löpbandet och spring 400m med 11 km/h. Upprepa 4-5 ggr
    Öka längd och fart successivt så du inte skadar dig
    Att mata på i samma tempo kommer inte göra dig snabbare. Du måste variera farten.
    Anmäl dig till ett lopp på 5 km. En nummerlapp och andra löpare runt omkring skapar massor av motivation och du tränar farthållning. 
    Skaffa pulsklocka om du inte redan har en. Vill du satsa mer, skaffa en löparklocka som visar farten.
    Vikten är viktig i löpning. Vill man bli snabb får man inte vara tung. Fast det brukar reglera sig när man börjar löpträna mer.
    Lycka till! Löpning är kul, speciellt när man hamnar i flow och känner sig stark.
    Det tar kanske ett halvår att komma under timmen.
    Jag sprang milen på 47 min som snabbast. Att försöka ta ens en minut till gick inte :)

• Anonym (Nja)

Skulle också säga att klara milen på 40 min gör nog bara proffs!  Som tränat typ hela livet 
    När min syster tränade som mest kom hon ner i 5 min och 30 s/km. Och det blir ju över 50 min för milen.
    Så satsa på 1 timme först. 
    Ett halvår är rimlig tid att komma ner till det.
    Sen är det skillnad att springa på band. Enligt mig mycket tråkigare. När man springer ute ändras vyerna och man känner att man avverkar km efter km på helt annat sätt.

• Anonym (Kaffedraken)

Jag sprang i över 20 år men brukade mest hålla mig runt 5 km. När jag var 21 så sprang jag milen ett par gånger, och jag ville testa hur snabb jag var en gång. 46 min. Men jag var 21 också.
    Aldrig varit den som måste tävla och pressa tider. Var mest ute efter den sköna känslan av att jogga i skogen. Sista åren så minskade jag, sprang bara 2 ggr i veckan, 20 min varje gång.
    Om man vill springa milen så är det nog bra att öka distanserna långsamt, så att kroppen hinner vänja sig. Jag sprang i skogen också, så det var mjukt underlag, varierande terräng. Skulle aldrig springa 1 mil på asfalt. Gjorde det en gång dock, tävling, också när jag var 21.

Jag kan sakna springandet, men frågan är hur nyttigt det är? I alla fall att springa så långa sträckor.

www.vice.com/en/article/4w375w/running-is-the-worst-way-to-get-fit

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (F) skrev 2024-04-02 18:19:04 följande:

40 min på milen är för väldigt talangfulla och inte nåbart för de flesta. Vill du bli snabbare på milen med kort träningsbakgrund med löpning:

Ha tålmod
    Växla gång/löpning med längre pass, + 1h. Låt det gå långsamt. Görs gärna utomhus, roligare så
    Träna högre fart med Intervaller. Börja t ex på löpbandet och spring 400m med 11 km/h. Upprepa 4-5 ggr
    Öka längd och fart successivt så du inte skadar dig
    Att mata på i samma tempo kommer inte göra dig snabbare. Du måste variera farten.
    Anmäl dig till ett lopp på 5 km. En nummerlapp och andra löpare runt omkring skapar massor av motivation och du tränar farthållning. 
    Skaffa pulsklocka om du inte redan har en. Vill du satsa mer, skaffa en löparklocka som visar farten.
    Vikten är viktig i löpning. Vill man bli snabb får man inte vara tung. Fast det brukar reglera sig när man börjar löpträna mer.
    Lycka till! Löpning är kul, speciellt när man hamnar i flow och känner sig stark.
    Det tar kanske ett halvår att komma under timmen.
    Jag sprang milen på 47 min som snabbast. Att försöka ta ens en minut till gick inte :)

Tack snälla för tipsen!! Imponerande att springa på 47 min.
    Ja, det är magiskt att springa, vet att många blir galna att springa långt men jag gillar verkligen det. Mår så mycket bättre nu än när jag inte löptränade.

Kanske borde jag dock testa utomhus lite mer dock.. Blir lätt monotont att springa på löpband, men jag uppskattar att det inte är samma luftmotstånd och kullar/backar som i naturen. Man fuskar sig igenom det lite :D

Ska testa upplägget gällande intervaller, har införskaffat mig pulsklocka redan så det hjälper mycket att tracka hur man utvecklas.
  • Michael 310

Tips på bra träningsprogram .
    lopskolan.se/traningaprogram10km/ 

Utgå från den tid du gör nu och kör ett program som är 5 min snabbare än det. Sen efter 12 veckor gör du samma igen då bör du komma under timmen på 6 månader. 

Sen vill jag nog påstå att under 40 min inte är någon omöjlighet för de allra flesta. Kräver engagemang och fokus men fullt görbart. Om man inte är för gammal eller för tung. 

• Michael 310

Just nu springer jag inte milen alls pga problem med en vad, men förra året var jag nere på 45. Pers på 38 och nånting 20 år sedan i Arvidsjaurs 10km spår. Flera minuter efter ha  som var snabbast, trots att han var tvungen att ta en toapaus för nr 2.

• Anonym (F)
    Michael 310 skrev 2024-04-02 19:36:55 följande:

Tips på bra träningsprogram .
    lopskolan.se/traningaprogram10km/ 

Utgå från den tid du gör nu och kör ett program som är 5 min snabbare än det. Sen efter 12 veckor gör du samma igen då bör du komma under timmen på 6 månader. 

Sen vill jag nog påstå att under 40 min inte är någon omöjlighet för de allra flesta. Kräver engagemang och fokus men fullt görbart. Om man inte är för gammal eller för tung. 

41 tjejer av över 6000 startande på Tjejmilen sprang under 40 min 2023 med en median på typ 63 minuter.
Svar på tråden Hur snabbt springer ni en mil?