• Anonym (Hjälp)

Hur snabbt springer ni en mil?

Har gymmat i någon månad, konditionen har blivit mycket bättre men springer milen på typ 1 timme och en kvart. Har svårt att hålla hög hastighet länge. Känner mig asdålig när man jämför med andra som springer på typ 40 min?! 

Hur lång tid kan det tros ta att kommer ner till under en timme? Ett halvår? mer? Mindre?

Springer förövrigt på löpband, nästan aldrig ute.

• Svar på tråden Hur snabbt springer ni en mil?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (sgiu) skrev 2024-04-04 13:52:29 följande:

Ha Ha Ha !  

Inte alls nu mer !

En gång i tiden sprang jag milen på 40 minuter plus några sekunder men då höll jag på med elitidrott med träning upp till 11 pass i veckan.

Bara för att sätta önskan om att springa en mil på 40 minuter i perspektiv..

Som jag ser det är fem minuter per kilometer en topprestation för den som bara motions-tränar

Ja, där var jag sämre de sista åren jag sprang, låg på 6 min per km.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Träning) skrev 2024-04-04 13:48:05 följande:

Jag började träna för tre år sedan. Hade varit inaktiv hela mitt vuxna liv. Sprang milen på 72 minuter efter att ha tränat i 3-4 månader. Har efter det ökat träningsmängden till 4 pass i veckan och har nyss satt personligt rekord på 44 min på milen.

Jämför dig inte med andra. För att komma ner mot 40 min krävs oftast planerad träning med många pass i veckan. Jag tränar mycket och är alltså inte ens nära 40 min.

Tack :)
    För mig räcker det att komma ner till kanske 55min? Men 40 känns ganska så långt bort just nu. 

Var ute o sprang idag, aj vilken käftsmäll det var. Benen kändes ok, men alltså andningen var fruktansvärd. Har varit lite sjuk och borde nog inte ha sprungit idag överhuvudtaget. Aja så är det :D 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-04-04 15:08:13 följande:
    Tack :)
    För mig räcker det att komma ner till kanske 55min? Men 40 känns ganska så långt bort just nu. 

Var ute o sprang idag, aj vilken käftsmäll det var. Benen kändes ok, men alltså andningen var fruktansvärd. Har varit lite sjuk och borde nog inte ha sprungit idag överhuvudtaget. Aja så är det :D 
    Också gjort en del misstag, sprang medan jag var sjuk, eller började för tidigt. Kan vara så olika beroende på dagsform. Ibland var det jättehärligt, andra gånger så undrade jag mitt i spåret om detta verkligen är så kul Skrattande
  • Anonym (Lässvårigheter)

Jag fick för mig att rubriken sa "Hur snabbt springer en MILF".

Jag tycker att det vore en intressant diskussion också. Kan den ingå i den här tråden eller förtjänar det en egen diskussionstråd?

• Skogshuggaren
    Anonym (Runt 35) skrev 2024-04-03 10:55:59 följande:
    Nu är jag brutalt ärlig, men att springa milen på 75min är dåligt, 50 någon form av ok, 45 bra och 40 klarar du också om du vill.
    Jag håller inte med. För män tycker jag att 50 min visar på god kondition, för kvinnor är motsvarande 55 min. Kommer man under 40 min (45 min för kvinnor) är man i mycket bra form.

Ska man som kvinns komma ner under 40 min krävs det talang och näst intill en elitsatsning. Kollade på ett millopp som springs här i trakten varje år, och damernas vinnartid i fjor var 36 min. Då snackar vi elitdamer, snäppet under Sverigeeliten. En f d landslagsåkare i längdåkning (tävlade i Världscupen för 4-5 år sedan) var med, men kom inte ner under 40 min.

Själv har jag aldrig varit någon skicklig löpare, men kom ner på 37 min som bäst när jag var ung. Idag som 50+ skulle jag nog kunna pressa mig under 50 min, kanske ner mot 45 om jag satsade lite mer på löpningen.
  • Anonym (Löparn)
    Anonym (Lässvårigheter) skrev 2024-04-04 16:08:49 följande:

Jag fick för mig att rubriken sa "Hur snabbt springer en MILF".

Jag tycker att det vore en intressant diskussion också. Kan den ingå i den här tråden eller förtjänar det en egen diskussionstråd?

Ja det hade varit en intressant tråd kanske just löpförmågan som gör henne till en MILF!
    skulle försöka springa ikapp är 56, milen på 43min
  • VasseB

Jag tror mitt personbästa ligger på runt 42 minuter. Vanligtvis ligger jag väl mer runt 45-46. Har snart sprungit i 5 år.

• Anonym (50 minuter)
    VasseB skrev 2024-04-04 18:14:09 följande:

Jag tror mitt personbästa ligger på runt 42 minuter. Vanligtvis ligger jag väl mer runt 45-46. Har snart sprungit i 5 år.

42 år riktigt bra! Ålder, kön, längd vikt på dig? (om det är ok att jag frågar)
  • Anonym (I)

Har bara sprungit milen 1 gång, då på strax Under 75 minuter.
    Skulle egentligen springa 7,5 km för första gången men fick sug på att fortsätta.

Svar på tråden Hur snabbt springer ni en mil?