• Anonym (Blodtryck)

Hur tränar ni som tar blodtrycksmedicin?

Sen jag började med Metoprolol har jag svårt att springa till bussen, träna mm. Jag blir otroligt andfådd direkt, jag svettas massor och min puls går upp men det känns som att jag ska svimma. Det är definitivt medicinen för struntar jag i den i 2-3 dagar är det inga problem alls. Har ni med högt blodtryck några tips? Mitt blodtryck utan medicin är ca 130/90 med medicin låg det på 110/70 sist de mätte. 

• Svar på tråden Hur tränar ni som tar blodtrycksmedicin?
  • Mandel

Är det en beta-blockerare du har som medicin?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Blodtryck)
    Mandel skrev 2024-04-03 15:32:52 följande:

Är det en beta-blockerare du har som medicin?

Jag vet inte medicinen heter Metoprolol. 
  • Mandel

Då googlade jag åt dig och ja, det är en beta-blockerare.
    Be om att få en ace-hämmande medicin istället om det är möjligt då de är bättre vid träning.
    Beta förhindrar adrenalinet som i sin tur är det som sätter fart på systemet. Hindrar även viktnedgång...
    Ace vidgar istället kärlen för enklare passage och av någon anledning så skrivs Beta oftast ut till kvinnor och ace till män...
    Jag har ace och visst märks det ibland, men bara man kommer över tröskeln när man springer så är det sedan inget problem. Blir dock inte andfådd utan kan ibland mer bara känna att det tar stopp i musklerna/med orken, men det är bara att inte ge sig utan kämpa vidare.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • FtS70

Tala med behandlande läkare och be att få byta preparat. Så som du har det, skall du inte behöva ha det. 

• Anonym (Blodtryck)
    Mandel skrev 2024-04-03 15:50:29 följande:

Då googlade jag åt dig och ja, det är en beta-blockerare.
    Be om att få en ace-hämmande medicin istället om det är möjligt då de är bättre vid träning.
    Beta förhindrar adrenalinet som i sin tur är det som sätter fart på systemet. Hindrar även viktnedgång...
    Ace vidgar istället kärlen för enklare passage och av någon anledning så skrivs Beta oftast ut till kvinnor och ace till män...
    Jag har ace och visst märks det ibland, men bara man kommer över tröskeln när man springer så är det sedan inget problem. Blir dock inte andfådd utan kan ibland mer bara känna att det tar stopp i musklerna/med orken, men det är bara att inte ge sig utan kämpa vidare.

Tack för tipset jag ska fråga. 
    FtS70 skrev 2024-04-03 15:56:48 följande:

Tala med behandlande läkare och be att få byta preparat. Så som du har det, skall du inte behöva ha det. 

Jag vågar inte. Klagar jag kanske de drar in min adhd medicin det har redan hänt en gång det slutade med att jag inte klarade mina kurser och fick indraget CSN. 
  • EpicF
    Anonym (Blodtryck) skrev 2024-04-03 16:07:55 följande:
    Tack för tipset jag ska fråga. 
    FtS70 skrev 2024-04-03 15:56:48 följande:

Jag vågar inte. Klagar jag kanske de drar in min adhd medicin det har redan hänt en gång det slutade med att jag inte klarade mina kurser och fick indraget CSN. 
    På vilka grunder drog de in tid adhd medicin? 

Får man biverkningar som inte gör över så ska man få byta till annat preparat. Alla tål inte alla preparat. Det handlar inte om att man klagar utan att man ska ha rätt medicinering. 
Svar på tråden Hur tränar ni som tar blodtrycksmedicin?