Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Livesport med 19månaders bebis

Klart det inte är bra med så mycket stök omkring honom när ni åker på sånt, dessutom precis innan läggdags. På kvällen ska man varva ner, du kör ju slut på honom mentalt. Det blir för mycket intryck för hjärnan.

• Anonym (Mamma)
    Pappatill22an skrev 2024-04-05 22:55:32 följande:

Är det bara för att det är såpass sent/innan läggdags att det inte är bra, eller är de för mycket intryck generellt? 

Det är generellt. Sedan att det är sent gör inte saken bättre, men det är två olika saker alltså.
  • Anonym (Mamma)
    Pappatill22an skrev 2024-04-05 23:45:08 följande:

det är ju knappast bara han som är bland dom yngre barnen där på plats så förstår inte riktigt problemet Mer än tiden då. 

vad exakt är det som gör att han skulle påverkas negativt av att vara på livesport? 

detta handlar väl delvis till mina behov naturligtvis då jag gillar och gå på livearrangemang, men det är knappast något som är livsviktigt då jag kan se all sport hemma på tvn isåfall.  

men jag går på livesport kanske nån gång i veckan med honom, och mycket för just hans skull.

Du behöver alltså läsa på om små barns utveckling och hur hjärnan påverkas av för mycket intryck. Det är ok att vara där en stund, kanske en halvtimme, men om du tänker på hans bästa så borde du gå hem sedan!

Här är ett snabbt urval av länkar som visar lite om hur för många intryck stressar ett litet barn. Du kan också prata med bvc.

familjen.trygghansa.se/barns-utveckling/mognad-och-larande/stressade-smabarn

babyjourney.se/barn/kan-mitt-barn-bli-overstimulerat/

www.libero.fi/sinun-vaiheesi/artikkelit/vauva--/sa-utvecklas-sinnena-och-barnets-hjarna/
  • Anonym (Mamma)
    Spucks skrev 2024-04-06 09:14:19 följande:

Tycker också att det är spännande att folk kommer med hur de intryck är för mycket för barnet och att man ska läsa på om aktuell forskning. Hoppas ni gör det även när det kommer till skärmar - skydda barnen från intryck och lyssna på vad forskare ha att säga :) Väldigt mycket hykleri de här kommentaren, med tanke på att det i Sverige är helt normalt att sätta sin ettåring framför TVn en timme eller mer om dagen.

Svarar även om du tydligen inte vågar citera mig direkt. Självklart är skärmar också ett problem, bra att du påminner ts om det! Tycker däremot det är lågt av dig att insinuera att jag håller på med hyckleri när du inte har en aning om mitt liv. Om du vägrar ta till dig fakta kring barns hjärnor så kan jag inte hjälpa dig. Det här är liksom inget som hittades på igår utan som är välbelagt sedan länge.
Svar på tråden Livesport med 19månaders bebis