Anonym (Well) skrev 2024-04-08 10:09:01 följande:
Och då har du inte ens räknat med arbetskostnaden.
Jag och min partner för såna saker. Renoverar möbler och gör arts and crafts sä att säga. Man gör vinst genom att investera i material på ett affärsmässigt sätt, det material som man vet kommer gå åt i flera projekt. Vi köper inte en liter lasyr, vi köper 10. Vi köper inte två meter tyg, vi köper 20. Osv. För vi vet att det kommer gå åt, kanske inte genast men på sikt. Och då kan vi få bättre priser.
Sen kan man ta bättre betalt om man blir mer känd för det man gör.
Jag gjorde det ju själv så det var ingen arbetskostnad.

Är folk verkligen villig att betala mer för att man säljer mycket grejer? Eller menar du om man startar ett konto på sociala medier som får mycket följare?
Anonym (Linda) skrev 2024-04-08 14:01:03 följande:
Googla upp hur många tapetserare det finns i din stad så ger det nog en vink om hur lätt det är. Vi har två på typ 80 000 invånare. Och de är ju utbildade och mycket skickliga.
Vet en som försörjt sig på möbelrenovering/-konservering men han var utbildad vid Carl Malmsten. Och då var det ju inte vanliga möbler som gjordes i ordning utan högkvalitativa grejer som var värda massvis med pengar redan från början - sånt som okunniga ägare börjar gråta över när de får veta värdet i Antikrundan. :) Men även det var väldigt mycket jobb för att kunna leva på så han gav till sist upp.
Att på ok nivå måla om en stol och klä den i nytt tyg kan jag liksom göra själv. Jag skulle tro att man behöver vara väldigt skicklig för att leva på det. Och du behöver nosa upp kvalitetsmöbler och designklassiker till vrakpriser. Eller att du i princip gör konstverk av möblerna - att det du lägger till har verkshöjd i sig som folk är villiga att betala för.
Jag får kolla, bor i Stockholm så marknaden borde var stor. Jag förstår att man kan ha tur och hitta antika möbler som är värda mycket men det mesta kommer inte vara sånt så man måste tjäna på vanliga möbler också.
Målet är inte att jag ska kunna leva på det utan att få lite extra pengar typ 2000-3000 i månaden kanske.
Anonym (Kr) skrev 2024-04-08 10:32:08 följande:
Priset på vanliga begagnade möbler är väldigt låg och utbudet stort.
För att få bra betalt måste ni jobba med det som är efterfrågat, unikt, speceillt, udda.
Kolla runt på Blocket och Tradera vilken typ av möbler som det går att ta bra betalt för.
Frågan är om de som tar bra betalt lyckas sälja sina grejer.
Anonym (Vilma) skrev 2024-04-08 13:26:34 följande:
Räcker kanske inte att bara måla om en stol, ett bord, en hylla eller byrå I en enkel färg. Först och främst gäller det att göra ett noggrannt arbete med bra material, ha koll på vad folk vill ha. Att ha fantasi och vara kreativ för att kunna "se" hur en möbel kan göras mer spännande/intressant.
Jag var väldigt noggrann och slipade ordentligt, grundmålade, bytte stoppning mm det var gediget arbete en stol tog 5 timmar att renovera.