• Anonym (MammaMia)

    Hur mycket hänsyn ska man tvingas ta till autistisk "bonus"?

    Bonus är han väl inte med tanke på att han aldrig bott med mig, men det är hur som helst sambons son. Han går i gymnasiet, bor med sin mamma, men tanken är att han ska bo hos oss i sommar.

    Han har sin diet som han låst sig vid. Hos hans mormor och morfar som "inte tror på diagnoser" fungerar det utmärkt att äta vad som erbjuds, men tydligen inte annars. Det han äter är tex kycklingklubbor och dyl.

    Vi är vegetarianer och mitt barn, som också har autism, mår väldigt dåligt av att folk äter kött i närheten. Hon har beviljats en egen plats i matsalen etc för att slippa få det så nära inpå. Vi har pratat mycket om det, om det kan gå bra med nuggets istället, men både bonusen och min dotter säger tvärnej till det. Och ja, vi vet att hon kommer behöva vänja sig, men då ska det inte vara påtvingat, på den plats hon ska känna sig trygg.

    För sambon är det självklart att sonen ska få det han "behöver", men ska han verkligen det på bekostnad av mitt barn, som faktiskt bor här? Ska inte hon få må bra i sitt eget hem? Sonen är flera år äldre och kan bevisligen äta annat.

    Så vi har kört fast... båda tar sitt eget barns parti. Jag förstår verkligen inte varför inte en 18-åring kan äta något annat än kött när han är hos oss. Han kan ju äta vad han vill när han är iväg.
  • Svar på tråden Hur mycket hänsyn ska man tvingas ta till autistisk "bonus"?
  • Anonym (Hmm)

    De måste inte äta vid samma bord, eller på samma tider. Hur mycket hänsyn man ska visa? Ja du... Hur mycket hänsyn vill du att man ska visa din dotter?

  • Hermis123

    Såklart ska sonen få äta den mat han behöver!  Har lädt Ett och annat skit om bonusbarn, men att dom inte ska få äta sin mat bara för att din dotter inte vill sitta med köttätare är det dummaste av allt!  Sålänge ingen tvingar henne att äta kött så ska hon acceptera det! 

  • Anonym (Rojne)

    Känns poppis just nu att ha problem med sambons autistiska son. Flera trådar om det.

  • Hermis123

    Sen är det också sonens hem, eftersom  det är hans pappas hem, att han inte bor där på heltid ändrar inte på saken..

  • Anonym (Rojne)

    TS - Ditt barn kommer hamna i situationer i livet där hon måste hantera att folk äter kött runt om henne. Passa på att träna på detta nu.

  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Hermis123 skrev 2024-04-07 20:57:23 följande:

    Såklart ska sonen få äta den mat han behöver!  Har lädt Ett och annat skit om bonusbarn, men att dom inte ska få äta sin mat bara för att din dotter inte vill sitta med köttätare är det dummaste av allt!  Sålänge ingen tvingar henne att äta kött så ska hon acceptera det! 


    Exakt allt annat är rent av trams och gör bara dottern en björntjänst.  Lär ungen att acceptera det andra vill äta så for hon det lättare i livet.
  • Anonym (Ava)

    Både sonen och din dotter behöver träna på sina matproblem. En lösning är att ni hälften av tiden äter vegetariskt och under den andra hälften kött. Att träna på det på en plats där man känner sig trygg är optimalt. 

  • Anonym (M)

    Kan ni dela upp er så att dottern äter först, sedan lagar ni mat till sonen när hon ätit klart?

  • Anonym (JJJ)
    Anonym (M) skrev 2024-04-08 02:03:23 följande:

    Kan ni dela upp er så att dottern äter först, sedan lagar ni mat till sonen när hon ätit klart?


    detta är ju enklast. De behöver inte äta mat samtidigt, utan välj olika tidpunkter.

    Det är klart man måste visa hänsyn till båda barnen OCH båda vuxna. 
Svar på tråden Hur mycket hänsyn ska man tvingas ta till autistisk "bonus"?