• Anonym (MammaMia)

Hur mycket hänsyn ska man tvingas ta till autistisk "bonus"?

Bonus är han väl inte med tanke på att han aldrig bott med mig, men det är hur som helst sambons son. Han går i gymnasiet, bor med sin mamma, men tanken är att han ska bo hos oss i sommar.

Han har sin diet som han låst sig vid. Hos hans mormor och morfar som "inte tror på diagnoser" fungerar det utmärkt att äta vad som erbjuds, men tydligen inte annars. Det han äter är tex kycklingklubbor och dyl.

Vi är vegetarianer och mitt barn, som också har autism, mår väldigt dåligt av att folk äter kött i närheten. Hon har beviljats en egen plats i matsalen etc för att slippa få det så nära inpå. Vi har pratat mycket om det, om det kan gå bra med nuggets istället, men både bonusen och min dotter säger tvärnej till det. Och ja, vi vet att hon kommer behöva vänja sig, men då ska det inte vara påtvingat, på den plats hon ska känna sig trygg.

För sambon är det självklart att sonen ska få det han "behöver", men ska han verkligen det på bekostnad av mitt barn, som faktiskt bor här? Ska inte hon få må bra i sitt eget hem? Sonen är flera år äldre och kan bevisligen äta annat.

Så vi har kört fast... båda tar sitt eget barns parti. Jag förstår verkligen inte varför inte en 18-åring kan äta något annat än kött när han är hos oss. Han kan ju äta vad han vill när han är iväg.
  • Svar på tråden Hur mycket hänsyn ska man tvingas ta till autistisk "bonus"?
  • Hermis123
    Anonym (Laura) skrev 2024-04-08 18:20:26 följande:
    Nåja, det är inte sonens hem för att han ska "bo" där en period i sommar.
    Det är hans hem om det hans pappas hem, trots att ha inte bor där på heltid, han går fortfarande i skolan och pappan är försörjningsskyldig!
  • Viket
    Anonym (MammaMia) skrev 2024-04-07 20:33:51 följande:
    Hur mycket hänsyn ska man tvingas ta till autistisk "bonus"?
    Bonus är han väl inte med tanke på att han aldrig bott med mig, men det är hur som helst sambons son. Han går i gymnasiet, bor med sin mamma, men tanken är att han ska bo hos oss i sommar.

Han har sin diet som han låst sig vid. Hos hans mormor och morfar som "inte tror på diagnoser" fungerar det utmärkt att äta vad som erbjuds, men tydligen inte annars. Det han äter är tex kycklingklubbor och dyl.

Vi är vegetarianer och mitt barn, som också har autism, mår väldigt dåligt av att folk äter kött i närheten. Hon har beviljats en egen plats i matsalen etc för att slippa få det så nära inpå. Vi har pratat mycket om det, om det kan gå bra med nuggets istället, men både bonusen och min dotter säger tvärnej till det. Och ja, vi vet att hon kommer behöva vänja sig, men då ska det inte vara påtvingat, på den plats hon ska känna sig trygg.

För sambon är det självklart att sonen ska få det han "behöver", men ska han verkligen det på bekostnad av mitt barn, som faktiskt bor här? Ska inte hon få må bra i sitt eget hem? Sonen är flera år äldre och kan bevisligen äta annat.

Så vi har kört fast... båda tar sitt eget barns parti. Jag förstår verkligen inte varför inte en 18-åring kan äta något annat än kött när han är hos oss. Han kan ju äta vad han vill när han är iväg.

Du kanske ska ta din dotter från bordet i hörnet och sätta henne i mitten, så hon lär dig att alla är olika 
    Och du kanske ska prata om att folk äter kött och att ni är få som äter grönsaker.

Din dotter kanske behöver riktigt protein från djur, är det du som har petat in din kost i henne?
    Låt hon välja vid 18 om hon ska äta grönt eller fortsätta med kött.

Att din sambos son kan äta annat hos sina farföräldrar så är det att han är i en trygg miljö 
    du verkar fatta noll om autism, det du gör är helt fel väg 
    Hon kommer inte få lätt liv, kommer aldrig kunna bemöta folk kommer sitta själv i din lgh med daglig hjälp 

skrämmande att läsa din text
    Har själv dotter med autism hon gör allt en normal person gör men i sitt tempo och ork
    Hon är med i klassen hon äter med de andra men alltid en resurs i närheten om nåt skulle bli fel
    Lagsport är väl inget som passar riktigt men utöver andra i idrotter 

SKÄRPNING MÄNNISKA men du behöver en spark i röven 

• Anonym (Laura)
    Hermis123 skrev 2024-04-08 18:51:39 följande:
    Det är hans hem om det hans pappas hem, trots att ha inte bor där på heltid, han går fortfarande i skolan och pappan är försörjningsskyldig!
    NEj, det är det inte.
    Mitt hem är inte mina barns hem heller för den delen.

Man bor där man är skriven. 

Att pappan är försörjningsskyldig har inget med saken att göra, så du kan spara på utropstecknen.
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Laura) skrev 2024-04-08 19:04:18 följande:
    NEj, det är det inte.

Att pappan är försörjningsskyldig har inget med saken att göra, så du kan spara på utropstecknen.
    Så när (eller om?) dina egna barn kommer hem till dig så kommer dem som besökande gäster? Är de vuxna och utflugna?
  • Hermis123
    Anonym (Laura) skrev 2024-04-08 19:04:18 följande:
    NEj, det är det inte.

Det är inte du som bestämmer vems hem som är vems!  Jag räknar med att ens Förälders hem är ens eget hem Sålänge föräldrarna är försörjningsskyldiga! så tänker den pappa med säkert om han är vettig, för det skulle alla vettiga personer göra.   Sonen är arvtagare av hemmet om mannen dör också!!
  • Anonym (Laura)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-04-08 19:07:47 följande:
    Så när (eller om?) dina egna barn kommer hem till dig så kommer dem som besökande gäster? Är de vuxna och utflugna?
    Ja, de kommer som besökande gäster. Iaf mer eller mindre, de är ju mer "hemma" här än en ordinär gäst.

De har flyttat hemifrån, ja.
    Men det förändrar inte det jag skrev tidigare, ts killes son bor inte hemma hos ts.
  • Anonym (Laura)
    Hermis123 skrev 2024-04-08 19:09:20 följande:
    Det är inte du som bestämmer vems hem som är vems!  Jag räknar med att ens Förälders hem är ens eget hem Sålänge föräldrarna är försörjningsskyldiga! så tänker den pappa med säkert om han är vettig, för det skulle alla vettiga personer göra.   Sonen är arvtagare av hemmet om mannen dör också!!
    Nej, det är inte jag som bestämmer. Det är lagom om folkbokföring som gör.

HAr inte läst på, eller om det ens står här, vem som äger hemmet. Utöver det så är det off topic.
  • Anonym (Helene)
    Hermis123 skrev 2024-04-08 19:09:20 följande:
    Nej, sonen ärver inte lägenheten då pappan inte äger den. Sonen kommer inte få något som tillhör TS om pappan skulle dö.

Sen skulle jag inte kalla lägenhetens för sonens hem om han faktiskt aldrig bor där, bara för att pappan bor där. Bör han vara välkommen? Ja. Är han en del av familjen? Ja. Är det hans hem också fastän han aldrig bor där? Nej. Är det något fel eller dåligt? Nej, det är det inte. Det är bara fakta att sonen inte bor med sin pappa.
  • Anonym (JJJ)
    Viket skrev 2024-04-08 18:59:50 följande:

Du kanske ska ta din dotter från bordet i hörnet och sätta henne i mitten, så hon lär dig att alla är olika 
    Och du kanske ska prata om att folk äter kött och att ni är få som äter grönsaker.

Din dotter kanske behöver riktigt protein från djur, är det du som har petat in din kost i henne?
    Låt hon välja vid 18 om hon ska äta grönt eller fortsätta med kött.

Att din sambos son kan äta annat hos sina farföräldrar så är det att han är i en trygg miljö 
    du verkar fatta noll om autism, det du gör är helt fel väg 
    Hon kommer inte få lätt liv, kommer aldrig kunna bemöta folk kommer sitta själv i din lgh med daglig hjälp 

skrämmande att läsa din text
    Har själv dotter med autism hon gör allt en normal person gör men i sitt tempo och ork
    Hon är med i klassen hon äter med de andra men alltid en resurs i närheten om nåt skulle bli fel
    Lagsport är väl inget som passar riktigt men utöver andra i idrotter 

SKÄRPNING MÄNNISKA men du behöver en spark i röven 

Vegetarianer kan mycket väl äta protein från djur i form av mjölkprodukter och ägg. Du kanske tänker på veganer??
  • Anonym (Laura)
    Anonym (JJJ) skrev 2024-04-08 19:39:22 följande:
    Vegetarianer kan mycket väl äta protein från djur i form av mjölkprodukter och ägg. Du kanske tänker på veganer??
    PErsonen i fråga tror att vegetarianer lever på grönsaker, är man så okunnig så kanske man skulle vara tyst.
Svar på tråden Hur mycket hänsyn ska man tvingas ta till autistisk "bonus"?