• Anonym (Elinpelin)

    Saxenda/Ozempic och liknande

    Jag har varit överviktig i perioder typ hela livet, har haft ätstörningar och gått ner men sen gått upp. Har nu blivit erbjuden att testa Saxenda. Problemet är att det kostar typ 2600 kr/månad vilket jag inte riktigt har råd med.


    Jag undrar även om det är värt det, om det funkar, om man går upp lika mycket igen om man slutar och om det finns några otrevliga biverkningar?


    Jag är inte alls intresserad av att göra någon operation då jag ser mer nackdelar med det än fördelar. 

  • Svar på tråden Saxenda/Ozempic och liknande
  • EpicF

    Ja, självklart går man upp igen om man inte har ändrat sitt kosthållning och matvanor. Går man tillbaka till det man åt innan så går man upp, oavsett vilket läkemedel man än hae tagit mot övervikt. 

    Även med operation kan man gå upp efter ett tag om man inte ändrar sitt kosthåll och sina matvanor. Och sitt tänk kring mat. 

  • FiaLisannnN

    Precis som epic är inne på så behandlar ozempic snarare symtomen än själva problemet. Jag skulle inte välja den vägen om du inte har kommit till bukt med de riktiga anledningarna till varför du är överviktig.

  • Anonym (Rybelsus)

    Antar att du har bmi som vårdcentralen godkänner?

    Min sambo kör rybelsus, 1200/mån.

    Han har gått ner 10 kg på 2,5 månader.
    Alla viktminskringar går ut på äta mindre kalorier. Och från att han tidigare ätit 3-4 tacos, äter han idag en och är mätt på det.
    Samma med hamburgare, tidigare åt han sin, jag orkar bara en halv pga gbp, så då satt han och tryckte i sig Mina rester också, nu äter han en halv och får inte i sig mer än det... =mindre kalorier.

    Och jag säger inte som andra att man ska vänta tills man kan kontrollera sina matvanor, de kommer under månaderna man medicinerar, sedan när man är normalviktig så står man på underhållsdos som hjälper till... 

    Så kör, du kommer inte ångra dig. Och när man ser att vikten går neråt blir det roligare och lättare att lägga till viss motion, räcker med promenader, eller att det blir lättare att gå i trappor, man kan leka med barnen på ett annat sätt...

    Lycka till...

  • Anonym (Kör!)

    Det är klart det funkar! Jag vet flera som gått ner 10-15-20 kg med ozempic. Och detta på bara några få månader. 

    Övervikt är ofta en livslång sjukdom och därmed får man även tänka sig att medicinera livslångt. Precis som de som har diabetes, högt blodtryck etc. Fördelen är att du kanske slipper dessa följdsjukdomar. 

    Kör på! Jag skulle t om ta ett extrajobb för att ha råd, för så viktigt är det för mig att slippa övervikt. 

Svar på tråden Saxenda/Ozempic och liknande