• Anonym (Sur)

"Hur äär läääääget *kvitter kvitter* till deprimerad

Jag har frågat i andra diskussionsforum men inte fått något vettigt svar:

Alltså HUR tänker vårdpersonal, boendestödjare och andra som jobbar med människor när de med ett jätteleende kvittrar som en fågel då man kommer:  "Men heej hur äääär det?", eller ännu värre:  "Tjaaa, hur är lääääget?" *Kvitter kvitter!*  Detta trots att de VET att man mår dåligt för att man har talat om det. Frågan "Hur är det?" med en neutral ton och att de läst av personen innan är väl okej, kan stå ut med det. Men att le med hela ansiktet och kvittra som en fågel när man ställer frågan, trots att den andra tex är inne i en djup depression, nyligen har begravt en anhörig, blivit dumpad, eller bara mår psykiskt dåligt väldigt ofta... Hur fan tänker de då?? Jag har varit med om detta flera gånger och det känns som en knytnäve eller en spottloska i ansiktet!! Glömmer de bort att jag mår dåligt, eller vad handlar detta beteende om??

• Svar på tråden "Hur äär läääääget *kvitter kvitter* till deprimerad
  • Anonym (Sur)
    Anonym (M) skrev 2024-04-09 12:24:30 följande:

Vet inte, men kanske kan det vara så att de inte vet att du precis begravt en anhörig eller blivit dumpad. Världen kretsar inte kring dig. 

Sätt upp ett anslag på dörren som säger att du inte vill bli bemött med ett leende, att du inte orkar med glada människor, att du vill må dålig och inte få något annat att tänka på. 

Bra ide, får göra det, eftersom dessa tydligen inte fattar socialt samspel och är i total avsaknad av empati!
  • Anonym (Sur)

Och JO, just när de (i sitt jobb) träffar mig så kretsar deras värld faktiskt kring mig, eller bör iallafall göra!

• Anonym (Sur)
    Anonym (M) skrev 2024-04-09 12:34:15 följande:

Kanske därför de försöker vara glada och trevliga mot dig. Men du vill kanske inte må bättre, utan trivs bäst i din offerkofta. 

Men snälla lilla vän, jag mår liksom inte bättre bara för att någon annan än glad! Tyvärr funkar jag inte så! Speciellt inte de som får betalt för att umgås med mig, jag mår väldigt dåligt av att träffa dem men är tvungen. 
  • Anonym (Sur)

Social kompetens är att först läsa av personen och sedan anpassa sig efter det, inte att bara gå på som vanligt och köra sitt eget race! De hade lika gärna kunnat ge mig ett knytnävsslag, det hade fått samma effekt på mig! De är socialt klumpiga och respektlösa! Till och med jag som har autism läser av och anpassar mitt bemötande efter de människor jag träffar! Så varför ska sådana efterblivna utvecklingsstörda få jobba med mig?!

• Anonym (Sur)

Exakt, vi som har autism har oftast tränat massor och lärt oss, till skillnad från såna som verkar ha haft det lätt och därför aldrig blivit aktuella för utredning och diagnos, och därmed nånstans inom sig känner att något är fel, och väljer yrken där de får "umgås" med likasinnade! De lever i tron att de är så himla normala, och trots att de inte fattar enkla logiska saker så fattar de inte att de inte fattar.. Förstår du hur jag menar? 
    Iochförsig inte deras fel, men mig har de iallafall inte kompetens för att jobba med.. Det är mest jag som jobbar, för de är inte kapabla till att styra upp arbetet! Och jag sitter och betalar skatt för detta, fy fasen! Även vårdpersonal, har inte kunnat/velat hjälpa mig må bättre.. ändå får jag hosta upp pengar för att träffa dem, och betalar dessutom en av de högsta skatterna i detta samhälle. Inte konstigt att jag reagerar när de hånflinar och frågar hur det är med mig! Jag förväntar mig lite mer än så!

• Anonym (Sur)
    Anonym (M) skrev 2024-04-09 13:14:32 följande:

Jag tror de ogillar dig lika mycket. Flinet är nog bara för att antingen reta dig eller orka stå ut med dig. 

Sedan är det väl vi som arbetar som bidrar mest till att sådana som du får hjälp. I ditt fall ett slöseri med skattemedel. Fy fan för otacksamma människor. 

Fortsätt sura, du bestämmer själv hur du vill se på livet. 

Jag struntar i vad de tycker om mig, de betyder ingenting för mig ändå. De hjälper inte mig, så jag avskedade dem och har nu boendestödjare m.fl. som är mer empatiska och inkännande, inte flinande fånar som inte fattar något!

Jaså? Vad jag vet så är det vi förtidspensionärer som betalar den högsta skatten av alla i förhållande till vår inkomst! Och jag betalade häromåret en arvsskatt på över 30.000 kr på ett år. Plus att jag har jobbat gratis och tömt sopkorgar fulla med hundskit och sånt på daglig verksamhet i en massa år! Påstå inte att jag inte bidrar till samhället ditt moderatpatrask, kapitalististsvin! 
    Du har alltså aldrig tagit emot tex studiemedel, barnbidrag, a-kassa etc? Det är pengar som bland annat jag slitit ihop och betalat skatt för, så tänk till lite lilla gumman!
  • Anonym (Sur)

Anonym (M2):
    Jo jag bryr mig om de hånar mig!!

• Anonym (Sur)

Virriga Vera:

Ok. Någon form av skatt betalade jag iallafall, kanske vinstskatt eller något.. så mycket som jag slet och jobbade när min närmaste anhörige gått bort och hur många som skulle ha en del av arvet, ursäkta om jag inte har koll på allt. Det var 2018 by the way, och det var någon form av skatt. Så kapitalistpatrask som Anonym (M) ska inte komma och påstå att jag inte bidrar! Jag har dessutom jobbat gratis i en väldig massa år på daglig verksamhet, eftersom myndigheterna utnyttjar oss med sjukersättning och får det att det är vi som ska vara tacksamma för att vi "får komma iväg och göra något"! Jag tror inte att Anonym (M) har jobbat så mycket gratis och bidragit så mycket som jag gjort! Haha. Jamen det är ju frivilligt..? tänker säkert många. Nej, om daglig verksamhet är det enda alternativet man har mot att sitta hemma och tyna bort, då är det inte mycket till val!

• Anonym (Sur)

Anonym (M2): 
    Jag bryr mig faktiskt inte om hur de menar och deras avsikter!
    Jag svarade till en boendestödjare med väldigt arg och ledsen röst: "Jomen det är bra hur är det själv!!?" Hon fattade inte hinten, så jag var tvungen att förklara för henne hur man beter sig, i ett mejl. Hon var även helt pantad då det gällde andra saker. Hon var feg och vågade inte ens bemöta det, utan jag fick en ny boendestörare och de sa att hon inte jobbade kvar. Senare kom det fram att hon faktiskt jobbade kvar men inte hos mig. Tolkar det som att hon blivit sårad. Hon sårade mig väldigt mycket och jag måste ha rätt att säga ifrån då!

Svar på tråden "Hur äär läääääget *kvitter kvitter* till deprimerad