• Anonym (M2)

"Hur äär läääääget *kvitter kvitter* till deprimerad

Eftersom det är utgångsläget för många antar jag. En positiv inställning, det kanske ger dem energi

Jag är själv deprimerad och psykisk ohälsa jag skulle inte föredra något annat hos personal eller att de drog ner sitt stämningsläge det hjälper ju inte mig, jag förstår inte riktigt problemet. Som deprimerad bryr man sig inte så mycket ändå 

• Anonym (M2)
    Anonym (Sur) skrev 2024-04-09 14:11:14 följande:

Anonym (M2):
    Jo jag bryr mig om de hånar mig!!

Att vara glad hälsa och fråga hur är läget är inte att håna

Svara hur läget faktiskt är för dig då? Skrattar de åt dig då tror du eftersom du anser de vill håna dig?
  • Anonym (M2)
    Anonym (Sur) skrev 2024-04-09 14:33:40 följande:

Anonym (M2): 
    Jag bryr mig faktiskt inte om hur de menar och deras avsikter!
    Jag svarade till en boendestödjare med väldigt arg och ledsen röst: "Jomen det är bra hur är det själv!!?" Hon fattade inte hinten, så jag var tvungen att förklara för henne hur man beter sig, i ett mejl. Hon var även helt pantad då det gällde andra saker. Hon var feg och vågade inte ens bemöta det, utan jag fick en ny boendestörare och de sa att hon inte jobbade kvar. Senare kom det fram att hon faktiskt jobbade kvar men inte hos mig. Tolkar det som att hon blivit sårad. Hon sårade mig väldigt mycket och jag måste ha rätt att säga ifrån då!

Fast du skrev ju nyss att du bryr dig om de hånar dig. Och nu skriver du att hon sårade dig mycket. Hur kan det vara så om du inte bryr dig?

Och ingen har sagt att du inte har rätt att säga ifrån. Men nu svarade jag på din fråga om varför jag tror man är glad och frågar hur är läget. Det betyder väl inte att du inte får säga nåt
  • Anonym (M2)
    Anonym (C) skrev 2024-04-09 15:16:41 följande:

Empatisk ska man vara när någon förlorat en anhörig eller annan nära vän. Deppig kan man också få vara men inte i all evinnerlig tid. Det finns faktiskt en gräns hur länge man ska bege sig som 7 svåra år. Har man fastnat i sorg bör man söka samtalsstöd för det. Man kan också välja att inte gå vidare. Tycka att yytre omständigheter får en att må skit. Inte ta tag i något själv. Att inte välja att leva här och nu. Gräva ner sig. Vara en surfis mot alla som försöker hjälpa en. Du vill bli struken medhårs hela tiden. Glöm det! Du får ta tag i dig själv och göra något åt din situation. Du kan inte förvänta dig att alla andra ska lösa det åt dig. 

Det hönder att man byter brukare för man blir så jävla less på de ständigt negativ personerna. Som inte vill något. Bara gnälla och bli uppassade. Fy för den lede de ska inte ha någon hjälp alls. Någon form av motprestation bör man kräva. Om det inte funkat så låt dem vara. Lås dörren och kasta nyckeln. Man blir inte sårad bara förbannad på bristen på initiativ. Det hjälper inte om du sopar banan för brukaren det blir ändå inget. Därför byter man för man är sååå jävla less. Vilken tur att det finns olika människor. Både stödjare och brukare. 

Allt är samhällets fel! Egenansvar?? 

Fast man orkar inte hur mycket som helst när man är sjuk. Man kan bara ta det ansvar man kan och göra så gott det går och vården man söker, samtalsstöd mediciner hjälper inte alltid. Kan bli bättre ibland och man kanske orkar ta några tag men det är skillnad på och komma vidare och bli friskt hållbart sett från att tillfälligt bli bättre 
  • Anonym (M2)
    Anonym (C) skrev 2024-04-10 12:37:16 följande:

Sämsta argumentet är jag har betalat skatt. Bah! Skatt på pengar man får i bidrag. De som förvärvsarbetar betalar skatt som åtnjuts av slackers och parasiter. Drar inte in en krona till staten med rättigheter ska de ha. Försörjningsstöd ska vi absolut ha till de svagaste och de som högst tillfälligt behöver det. De som livnär sig på ekonomiskt bistånd ska tvingas till motprestation. 

Vilket ekonomiskt bistånd kräver inte motprestation? Har man sjukintyg på att man inte kan prestera så får man det kanske ändå tex slippa gå till AF
  • Anonym (M2)
    Anonym (Au) skrev 2024-04-12 01:48:33 följande:
    Man visar tacksamhet mot alla anställda man träffar, speciellt de som servat en på något sätt. Boendestöd, trappstädare, resturangpersonal, sjukvårdspersonal, socialtjänst mm. 
    Om jag någon gång låtit irriterad eller höjt rösten så ber jag om ursäkt sekunden efter. 

Skatt har inget med att visa normalt hyfs att göra! 
    De gör det väl inte för att vara snälla utan för att de får betalt. Varför ska man vara tacksam att de gör sitt jobb. Tacksam kan man vara när någon obetalt hjälper en och ger av sin dyrbara tid.

Ändå så tackar jag. Men det är inget du kan kräva av någon att de ska visa tacksamhet
  • Anonym (M2)
    Anonym (Au) skrev 2024-04-12 23:33:32 följande:
    Tror du att alla enbart jobbar för att få betalt, men bryr sig inte ett skit om att göra ett bra jobb? Vilken sorglig inställning till lönearbete! 
    Visst väljer man själv om man vill vara ett arsle ute i samhället och aldrig tacka när man handlat något, aldrig tacka den som kör ut ens mat eller den som kört taxin man åkt med. Den läkare som opererat en eller den som renoverat ens hem. Vill man vara en otrevlig tjurskalle så står det var och en fritt att vara det, men det är knappast ett framgångsrikt koncept. Dessutom tror jag knappast att någon mår bättre av att gå runt och vara vresig och otrevlig.
    nej det tror jag inte, för att få betalt behöver man göra ett bra jobb, så självklart ska de bry sig om det om de är normala i skallen. så nej den inställningen till lönearbete tar jag inte på mig.
Svar på tråden "Hur äär läääääget *kvitter kvitter* till deprimerad