Mitt barn går inte upp i vikt
Lisajohannesson94 skrev 2024-04-11 15:28:05 följande:
När han får sådär panikont i magen så säger han att det är vid naveln, men när doktorerna klämmer på magen så är det mest på höger sida som det gör ont och även vänster men inte lika mycket. Han har alltid varit väldigt kräsen men det blir bara värre, han gillar i princip bara makaroner och köttbullar, flingor och mjölk. Ibland smörgås men han blir ofta äcklad av bröd.
Ingen potatis, ris, kyckling, korv, pannkakor, kött i olika former, inga grönsaker förutom tomat och gurka.
Han dricker mjölk och ibland saft. Vatten går inte alls, det har aldrig funkat. Jag tjatar hela dagarna om att han måste dricka men han är inte törstig så han dricker några munnar och sen är det bra tycker han.
Vet att man inte ska tjata men säger jag inget så dricker han ingenting. Men det blir ju några glas om dagen, vilket är alldeles för lite men det är svårt.
Han är pigg och leker, när vi är ute så leker han med vänner och springer osv. Det enda jag reagerat på är att han blir väldigt lätt irriterad.
Han är kinkig med maten, dels ganska kräsen men också rätt ointresserad av mat genrellt, och vägrar skolmaten i princip alltid. Detta har ju också tidigare lett till problem med förstoppning. Humöret och orken med såklart. Numera funkar det något bättre då han blivit äldre och man kan få honom att förstå vikten av att äta. Men även att man faktiskt åtminstone bör smaka på nya saker, sen om man inte gillar det är det okej men man vet ju inte innan man provat. Men det går upp och ner.